GALLERI: Lis Sørensen

Kendte kvinder

Lis Sørensen: Sådan blev mine største hits til

Lis Sørensen har udvalgt en række af sine største hits og fortæller her, hvad de betyder for hende, og hvordan de er blevet til

Bliver der spillet et af Lis Sørensens mange numre i radioen eller til en fest er der ofte i hvert fald én, der kan synge med på sangen. Og Lis Sørensen har da også en perlerække af hits på sit musikalske CV.

SØNDAG har bedt Lis Sørensen om at vælge syv sange, der har en særlig betydning for hende, og derefter fortælle historien bag den enkelte sang.

Under artiklen kan du se en masse fine billeder af Lis Sørensen - på scenen, sammen med sin mand og til fest hos dronningen

- Jeg har valgte nogle sange, som jeg synes, repræsenterer mit liv og min karriere igennem tre årtier, lige fra »Stille før storm«, som er indspillet i 1980, til »Mindernes Allé«, der er fra mit seneste album »For kærlighedens skyld« fra 2010, forklarer Lis Sørensen om de syv sange.
 

»Verden er i farver«

- »Verden er i farver« er skrevet til Erik Clausens film »Den store badedag«, og jeg skrev nummeret sammen med Kasper Winding. Egentlig var det et forkert bånd, som Nordisk Film sendte mig med noget andet musik end det, Kasper havde bedt dem om at sende. Men jeg gik i gang med at skrive og ringede glad til Kasper og sagde: »Nu er den der!« Og Kasper sagde: »Skidegodt, send mig båndet«.

- Da Kasper så ringede tilbage, sagde han: »Det var slet ikke det, du skulle lave musik til!« Og jeg var ulykkelig. Jeg syntes jo, nummeret var blevet så godt. »Ved du hvad«, sagde Kasper så, »det er det egentlig også. Vi bruger det«!

- Det er jo det, der er så fantastisk ved at lave musik nogle gange. Hvis du siger ja og åbner op, når du arbejder sammen med andre, får du hele tiden noget foræret, i modsætning til hvis du siger nej og bare vil have tingene på din måde, fortæller Lis Sørensen

- Jeg vælger altid samarbejdspartnere ud fra: »Hvem kan åbne op«? Dem, der ikke kan, interesserer mig ikke, men det kunne Kasper. Egentlig er det en underlig sang med nogle sære taktarter. Det er slet ikke en popsang. Det er bare en fed sang. Og i dag er den en af de største sange, jeg har, når vi er ude at spille, siger Lis Sørensen
 

»Mindernes Allé«

- »Mindernes Allé« er fra mit seneste album fra 2010 og handler om, hvordan man beskriver tiden, som går, og hvordan man egentlig har det okay med det, der er sket. Man vil gerne tilgive og vedstå og tilstå og overvinde alt det, der kan være svært indimellem. Og sangen beskriver også, hvordan man står dér i sit liv og er i stand til at tænke: »Vi tager det hele med. Der er lys forude. Vi kan se horisonten. Sket er sket. Men lad os alligevel lige først gå tilbage ad Mindernes Allé«.

- Og så går jeg dér og får øje på ham det fjols, jeg brugte fire år sammen med og er glad for, at jeg ikke brugte ti år mere på. Jeg ser hende, der tog røven på mig engang, men fred være med hende. Og dér er alt det skønne, jeg havde med den person. Det er som at gå tilbage og kigge på det hele og tænke: »Alt det har gjort mig til den, jeg er i dag. Det har givet mig den styrke, jeg har i dag. Det har givet mig den erfaring. Og tak for det«! fortæller Lis Sørensen
 

»Tæt på ækvator«

- »Tæt på ækvator« er fra 1985 og er skrevet, lige efter jeg havde været ude at rejse. Jeg havde været i Sydamerika og endte ude på Galapagos Øerne. Og da jeg så kom hjem, sad jeg oppe i min skurvogn oppe i Kandestederne, som jeg boede i den vinter og hundefrøs. Jeg havde ikke købt min gård endnu på det tidspunkt. Det gjorde jeg året efter. Jeg holdt altså til ved min veninde, men havde fået denne her skurvogn stillet op. Dér sad jeg i køkkenet med to tændte gasblus og med min lille kasettebåndoptager og mit keyboard og lavede »Tæt på ækvator«, mens det sneede udenfor, siger Lis Sørensen
 

»Indtil dig igen«

- »Indtil dig igen« fik jeg også tilsendt på et kassebånd, som så kørte for langsomt, og jeg syntes ikke rigtigt, det svingede. Det var Lars Muhl, der havde lavet nummeret og indsunget det på sit album »One more minute«.

- Jeg blev overtalt til at give nummeret en chance, og jeg fik Steffen Brandt til at skrive en dansk tekst. Og da jeg så fik teksten af Steffen og fik sunget sangen igennem et par gange, blev jeg fuldstændig grebet af det, den gjorde ved mig, og jeg tænkte: »Hvad f... har du gang i? Hvorfor vil du ikke lave det her«?

- I dag elsker jeg at synge den sang og det, jeg kan se, den gør ved publikum. Jeg kan spille den for hvem som helst og når som helst og alligevel føle, at det er den rigtige sang på det rigtige tidspunkt, fortæller Lis Sørensen

»Stille før storm«

- »Stille før storm« er indspillet i 1980 og var den første sang, jeg fik af Sebastian. »Jeg har lavet en sang til dig«, kom han en dag og sagde. »Gud, hvor spændende«, sagde jeg. Og så foreslog han ellers, at jeg sang den allerede ugen efter, da vi skulle lave noget live-tv sammen. Jeg øvede sangen op og fik sunget den igennem et par gange, og så lavede vi live i tv, inden vi indspillede den i studiet, husker Lis Sørensen

- Ordene åbner til sindets billedbog. Indimellem er det et vildnis, jeg går ind i, når jeg synger dem, og andre gange er det en solnedgang. Der er så meget natur i den sang. Og lige så snart jeg synger den første linje, kan jeg mærke, at jeg kan tage den derhen, hvor jeg gerne vil hen, og sangen kan stadigvæk løfte mig et andet sted hen sammen med publikum.

»Mine øjne de skal se«

- »Mine øjne de skal se« fik jeg af Anne (Linnet, red.), da jeg skulle lave albummet »Hjerternes Sang« i 1989. Vi havde arbejdet sammen i »Shit & Chanel« og »Anne Linnet Band« og slap hinanden lidt dér i 1983, hvor jeg begyndte at lave soloplader.

- Jeg har altid været vant til at synge Annes sange, og hun er jo en fantastisk komponist. Jeg begyndte mit samarbejde med hende, da jeg var 16-17 år. Det var hende, der guidede mig de første år. Hun var lige lidt ældre end jeg og var meget generøs med alt det, hun kunne, fortæller Lis Sørensen

- Dér nogle år efter hvor vi slap hinanden, savnede jeg simpelthen hendes univers og spurgte hende, om hun ville skrive en sang til mit nye album. Jeg havde selv ét nummer med og havde ni andre komponister med inde over, og jeg ville bare så gerne have, at Anne var en del af det hold. Og så lavede hun jo bare et »smashing« hit til mig, ikke?

»Held og lykke«

- Jeg skrev »Held og lykke« sammen med Poul Halberg i 1996, da jeg lavede mit første opsamlingsalbum. Jeg havde det lidt svært med det dér »opsamling« og ikke levere noget nyt samtidig. »Der skal da være noget nyt«, mente jeg. Men det var pladeselskabet ikke specielt interesseret i. Jeg fik det indtryk, at hvis det skulle være, så kun ét nyt nummer. Og det blev så til »Held og lykke«. Og det er en sang, jeg stadig holder meget af, fortæller Lis Sørensen med et smil

Læs mere om: