Få lægens tips til at modvirke hårtab
Foto: Shutterstock
Hår

Hårtab: 6 tips til at styrke håret

Døjer du med hårtab? Læge Charlotte Bech giver dig gode råd til, hvordan du kan styrke dit hår og undgå hårtab.

Hårtab er ikke en ualmindelig lidelse, som du måske kunne tro, og der findes også måder, hvorpå du kan genopbygge dit hår og forebygge fremtidigt hårtab. Q har talt med læge Charlotte Bech og giver dig her 6 gode tips til at styrke håret og undgå hårtab.

Find årsagen til hårtab

Der kan være mange grunde til hårtab, og derfor er det vigtigt at gå til læge, hvis du oplever, at dit hår bliver tyndere, og du mister meget hår. Behandlingen af hårtab afhænger nemlig af årsagen, så det er vigtigt, at du får afklaret mere præcist, hvad årsagen til dit hårtab egentlig er.

Læs også : Her er den bedste hårkur til at styrke dit hår

Årsager til hårtab

De typiske årsager til hårtab er:

  1. Stress
  2. For lavt stofskifte
  3. Polycystisk ovariesyndrom (PCO)
  4. En autoimmun reaktion, dvs. dit immunforsvar begynder at angribe hårsækkene.
  5. Stærk medicin, som f.eks. kemoterapi og visse former for antibiotika (f.eks. kloramfenikol).

 

6 tips til at styrke håret og undgå hårtab

1. Hårtab kan forhindres med ekstra stærke B-vitaminer. Din egen læge kan eventuelt udskrive recept på særligt stærke B-vitaminer, hvis du døjer med hårtab. Desuden kan du som kosttilskud hver dag spise fuldkornsprodukter, hvedekim og gærflager, der også er rige på B-vitaminer.

2. Sørg for at få rigeligt med de sunde proteiner, gennem bønner, ærter, linser, mælkeprodukter og nødder - f.eks. mandler - hvis du vil undgå hårtab.

3. En gang om ugen kan du massere hovedbunden ind i kokosolie, som er særligt gavnligt for hovedbunden. Det kan du med fordel gøre om aftenen, og så lægge dig til at sove med et håndklæde over hovedpuden - og nuppe et bad næste morgen bad. Husk at komme shampoo i håret, før du kommer vand i, ellers er det sværere at få shampooen ud.

4. Brug økologisk shampoo, hver gang du vasker hår.

Køb økologisk shampoo fra Weleda her

5. Spis rigeligt med frugt og grønt. De indeholder vitaminer og antioxidanter, som styrker håret og forhindrer hårtab.

6. Spis kerner og frø, f.eks. solsikkekerner, sesamfrø, græskarkerner og kværnede hørfrø, hver dag. De indeholder mineraler og sporstoffer, som er gode mod hårtab.

Læs også: Derfor fælder du (og det kan du gøre ved det)

Produkter der kan hjælpe dig med at styrke dit hår

Læs mere om: