Elsk din krop

Nytårsforsæt: Sådan holder du fast i nye vaner

Kender du det med at give op, lige inden du kommer i mål? Eller måske endda, inden du kommer rigtigt i gang? Q giver dig redskaberne til at komme dine benspænd til livs.

Louise sidder meget ned på sit arbejde, og hun savner at bevæge sig og bruge sin krop. Hun beslutter derfor, at hun hver aften vil gå en tur med hunden. Så får hun rørt sig, får lidt frisk luft og kan samtidig bruge turen til at koble lidt af fra arbejdet og de mange andre tanker, der fylder i hovedet. Og hun elsker det! Det er så dejligt med den lille tur hver aften. Hun får fornyet energi, får bevæget sig og hygger sig med hunden. Men efter et par uger kommer der en aften, hvor hun ikke rigtigt orker. Aftenen efter kommer der også noget i vejen. Og så et par aftener mere, hvor hun ikke kommer af sted. Til sidst er den gode vane helt lagt på hylden, selv om hun var så glad for det. Louise spørger så sig selv, hvad det var, der gik galt.
Lyder det bekendt? Måske ikke det med at gå en tur, men så det med at spise sundt, gå i fitnesscenter, læse flere bøger eller skrue ned for brugen af Facebook og fjernsyn. Listen er uendelig. Men hvorfor er det, at du på trods af gode intentioner og gejst alligevel ender med at spænde ben for dig selv? Det kan der være mange årsager til.
 
En af de mest almindelige er ifølge hypnoterapeut Pernille Riis, at du ikke føler, at det, du har sat dig for, er vigtigt eller tiltrækkende nok til, at du vil bruge din energi på det alligevel. Hvis du har som mål, at du gerne vil cykle på arbejde, men alligevel altid tager bilen og i virkeligheden ikke rigtig fortryder, så føler du ikke stærkt nok for projektet. Noget helt andet er, at du kan være for stresset eller overbelastet, så du slet ikke kan overskue at hoppe op på cyklen. Det er selvfølgelig en god grund til at lade være, og så skal du starte et helt andet sted. Nemlig med at komme af med din stress.
 

Tankegang driller

En anden årsag til, at dine tanker ikke fører til handling, kan være, at du er ikke vant til at kaste dig ud i noget nyt og føler dig utryg ved det.

Læs også:

 
”Underbevidstheden vil altid være imod enhver handling, den ikke har prøvet før. Så nye vaner og tanker skal tillæres, hvilket kan tage tid,” siger Pernille Riis.
 
Det kan også være, du har arvet overbevisninger om, at det f.eks. ”ikke nytter noget”, eller at ”du ikke skal tro, du er noget.” Disse overbevisninger kan ligge i din underbevidsthed og være nedarvet fra familie, venner og kulturelle normer, så du er måske slet ikke klar over, at de findes. Sidst, men ikke mindst, er en af de mest anvendte ”undskyldninger” intet mindre end skæbnen.
 
”Mange tror, at hvis de i lang tid, måske altid, er uheldige eller ikke når i mål med dét, de vil, så er det skæbnen, der er på spil, og så’nytter det ikke noget at kæmpe imod’. Det er bare sådan, det er,”
fortæller Pernille Riis.
 

Nøglen er handlekraft

Hvis man ser overordnet på det med, at mennesker er gode til at sætte forhindringer op for ikke at nå i mål, så er der faktisk et mønster.
 
”Handlekraft er en typisk maskulin energi, og hvis man har mest feminin energi i sig, så fylder handlekraften ikke så meget. Når vi spænder ben for os selv, så tyder det på, at vi ikke får sat en egentlig handling på de tanker og drømme, vi går med,” forklarer Pernille Riis og fortsætter:
”Der eksisterer muligvis en fordom om, at det mest er kvinder, der saboterer sig selv, men det er ikke på den måde en kønsbestemt adfærd. Vi indeholder alle både maskuline og feminine
aspekter. Kvinder har oftest flest af de feminine, og manden flest af de maskuline – deraf navnene – men det kan også sagtens være omvendt.”
 
Betyder det så, at du lige så godt kan opgive at begynde at spise flere grøntsager? Og er den ugentlige tur, du havde tænkt dig at løbe, spild af kræfter at gå i gang med? Nej, slet ikke. Det er heldigvis muligt at bryde ud af spiralen med benspænd og selvsabotage. Men det kræver en indsats, for det handler om at lære sig selv at tænke på nye måder – og som regel vil underbevidstheden kæmpe imod til at begynde med. Men hold ud! Når først din nye tankegang har vundet, vil det føles som en stor sejr

 

5 gode råd til dig, der vil starte en ny, god vane

1. Aktivér din indre maskuline kraft
Her handlder det om at finde handlekraften
frem. Stil dig selv overskuelige
opgaver, som vænner dig til at handle på ting. Hav f.eks. som mål, at køkkenbordet skal være for opvask hver aften, inden du går i seng.
 
2. Spot selvsaboterende adfærd ved at lægge mærke til, hvilke tanker du har, når du opgiver din nye vane. Det kan eksempelvis være, at du typisk bruger den samme undskyldning for ikke at løbe en tur. Hvordan føles det i kroppen? Og hvornår i processen opstår de her undskyldninger? Skriv det ned, så du fremover kan genkende signalerne på selvsabotage og stoppe dem i tide. Hav en notesbog liggende, så du får det gjort.
 
3. Læg en plan for, hvad du vil gøre, når du kan se, at du er ved at spænde ben for dig selv. Hvordan kan du få dig selv på bedre tanker? Hav f.eks. en god bog parat, så du undgår at tænde fjernsynet hver aften efter maden, når nu du har lovet dig selv at læse en bog.
 
4. Lær din underbevidsthed, hvordan succes opleves. Find et lille realistisk projekt, og øv dig i succes. Læg mærke til dine tanker, når det lykkes. Registrér det hele, så dit sind lærer succesfølelsen at kende. Det handler f.eks. om at huske at rose dig selv efter en lang dag, hvor du eksempelvis har taget trappen i stedet for elevatoren. Hvordan føles det at opnå dit mål?
 
5. Husk: at gøre noget, er altid bedre end at gøre ingenting. Selv om du ikke lever helt op til dine egne forventninger, så glæd dig over og læg mærke til, hvad du gør rigtigt. Det er trods alt mere motiverende.

(Om eksperten: Pernille Riis er balance-, NLP- og hypnoterapeut. Hun har især specialiseret sig i selvværd.)

 

Få Q i tre måneder for kun 99 kroner!

Læs mere om: