https://imgix.femina.dk/media/article/shutterstock_212386108.jpg
Selvudvikling

"Inde i ethvert prøverum står hver dag kvinder, som føler sig forkerte"

24. maj 2017
af Rikke Gast (Redigeret af Nadia Laas Hansen)
Modebranchen viser typisk modeller med tøj i størrelse 36. Men kan den typiske danske kvinde skrue sig ned i den? Svaret er nej. Men en ny tendens spreder sig.

Vi kender den alle sammen: drømmen om at finde lige den kjole eller de jeans, der ser helt fantastiske ud. Alligevel må vi gang på gang give op, fordi jeansene bare ikke lige sidder og simpelthen ikke gør noget godt for vores krop.

Det er tøjet, der er forkert

”Inde i ethvert prøverum i enhver modebutik landet over står der hver dag kvinder, der har oplevelsen af at være forkerte. Men det er ikke kvinderne, som er forkerte, men derimod tilpasningen af tøjet. For tøjet er fabrikeret ud fra en standardkrop. Og vi ser alle sammen forskellige ud. Nogle af os er plus size, andre har måske en kort overkrop, brede hofter, korte ben – ja, fortsæt selv listen. Det handler om, at vi alle ser helt forskellige ud. Men i bund og grund har vi alle det samme ønske, at finde tøj, som fremhæver vores gode sider og får os til at se smukke ud. Problemet med plus-size er, at man ikke bare kan opskalere størrelserne, for så passer proportionerne ikke længere,” forklarer Else Skjold som er modeforsker.

Læs også: Designernes bedste tips til basisgarderoben

Når kvinder med kurver i dag får mere og mere plads i mediebilledet og på catwalks, handler det om, at der er revner i kropskulturen. At tidsånden er ved at ændre sig, at fladerne brydes, og at vi pludselig ser glimt af noget andet.

”Tiden har budt os, at vi hele tiden skal presse os selv og levere endnu mere og endnu bedre, og at det i øvrigt er vores eget ansvar, at vi præsterer og udvikler os. Det er klart, at med den kultur bliver kropsidealet den fitte og sportstrænede, der er i fuld kontrol,” siger Else Skjold, der forudser, at der er et opbrud på vej i forhold til den måde, vi tænker krop, trends og mode på.

”Det har længe været sådan, at vi tænker meget i sæsoner og tendenser. Kommer der noget i dyreprint, så må vi have os noget med dyreprint for at være med. Men man begynder at se, at mange forbrugere i stigende grad – helt i tråd med tidens tanker om bæredygtighed og autenticitet – efterspørger tøj, der er individuelt tilpasset. Tøj, som klæder dem og fremhæver deres bedste sider. Allerede nu ser vi en understrøm af nicheproduktioner, der ”skræddersyr” tøjet efter kundernes ønsker. Nogle går f.eks. ud og tilbyder en style, men de sætter den først i produktion, når eksempelvis 1000 kunder har bestilt den. Det kræver en anden kundeadfærd. Nemlig at kunden tænker stil fremfor mode og i øvrigt ved, hvad der klæder hende og bedst fremhæver hendes fortrin. Og netop disse nicheproduktioner er interessante for kvinder med kurver.”

Læs også: Audrey: Hvem har bestemt, at kvinder med former er vilde med pangfarver?

Passivt tøj

I gennemsnit er 70 % af det tøj, vi har hængende i vores garderober – om vi er mænd eller kvinder, ældre eller yngre, kurvede eller åleslanke – fejlkøb, eller det, Else Skjold kalder passivt tøj. Det kan være fejlkøb af flere årsager, men ofte er det, fordi det bare alligevel ikke føles helt rigtigt, når vi tager det på.

”Tit og ofte er fejlkøb fejltilpasset tøj. Det er standardtøj, som ikke passer til vores krop. Alle ved, hvor glad man bliver, og hvor godt man føler sig, når man glider i en kjole, der bare passer og sidder, som den skal. Sådan en kjole er guld værd for selvtilliden, for den fremhæver alt det bedste ved os. Og når man støder på sådan et design, hvad enten det er en kjole, et par bukser eller en skjorte, så er det med at købe det,” råder hun og fortsætter:

”Til syvende og sidst er forbrugernes adfærd afgørende for, hvilken vej modeindustrien går. Ønsker vi tøj til rigtige kvinder, tøj, som klæder os, og som vi kan være i, så skal vi ikke nøjes med at halse efter billige sæsonkup, men efterspørge det, der virkelig klæder os. For får vi det, så udretter moden magi.”

Læs også