Mental sundhed

Brevkasse: Min mand er gået fra mig. Få 3 eksperters råd her

Min mand er lige gået fra mig, og jeg er vred og føler mig meget alene. Tankerne kører rundt i hovedet på mig, men jeg har ikke nogen at betro mig til. Hvad gør jeg? Læs tre eksperters forskellige livssyn på spørgsmålet her.

Stil spørgsmål til dig selv
Birgitte Hultberg Psykolog og forfatter, 
 
Når sådan noget sker, er det ikke bare chokket og vreden over det, der er sket. Det er også fremtiden og alt, hvad man troede skulle være, som pludselig er taget fra én. Du er nødt til at prøve at tage bestik af livet, men det er svært at få et overblik, hvis man ikke har nogen at tale med. Kan du finde nogen, er det godt, men er det af en eller anden grund ikke muligt for dig at etablere dit netværk, så skriv. Det hjælper at udtrykke sine følelser og få dem ud ad den vej, men frem for alt hjælper det dig med at få overblik i en kaotisk tid. Når du skriver, vil du uvægerligt skrive spørgsmål til dig selv. Svar på dem, find en vej igennem og ud. Kan du ikke andet, kan du i al fald lære af det, der er sket. Spørg dig selv, hvad du kunne have gjort anderledes. Hvad fandt du dig i, som måske skævvred relationen for lang tid siden? Hvad burde du have sagt fra over for, og hvad skulle du måske have bedt om at få? Og vigtigst af alt: Gør dig klart, hvad du selv har brug for for at blive lykkelig. Er det tryghed, fællesskab, loyalitet eller kærlighed, omsorg og interesse i din person? Uanset hvordan du får arbejdet videre med det, så vær indstillet på, at det tager tid. Det er en sorg at miste sit liv og sin fremtid og en omvæltning at skulle tænke alting ind i en ny ramme. Som alle andre vil du dog finde ud af, at tiden faktisk læger alle sår. 
 
 
Giv sorgen plads
Maria Juhl Coach, specialist i ayurveda  og yogaunderviser.
 
Det vigtigste i første omgang er at give sorgen plads. Ofte bliver vi, som du beskriver, vrede i stedet for at mærke sorgen og følelsen af at være ked af det, som ligger under. Et brud er altid smertefuldt, selv hvis man godt ved, at det var den rigtige beslutning. Der vil sikkert komme mange reaktioner, både følelsesmæssige og fysiske, i den kommende tid. Hvis du kan rumme dem og vide, at på den anden side venter der en ny begyndelse, er du langt. Og når det er svært at rumme, så åbn munden og tal med familie, venner eller kollegaer om det. Selv om det kan synes svært, og du oplever, at du ikke har nogen at betro dig til, er det alligevel værd at prøve. De fleste er faktisk klar til at hjælpe, når vi rækker ud, og den gode bagside er, at når vi tør vise sårbarhed, danner vi tættere relationer med andre. Det vil også støtte dig til ikke at føle dig alene. Herudover kan du lære at rumme dine svære følelser igennem f.eks. mindfulness eller meditation, da teknikkerne netop handler om at være med og rumme nuet. Disse teknikker vil også give dig et åndehul fra tankemylder og dermed give indre ro. En kombination af at søge ind og række ud til vennerne må være den bedste recept.
 
 
Søg ligesindede
Charlotte Bang Kommunikations- og udviklingscoach og mindfulnessinstruktør,
 
Det er helt naturligt at føle sig alene og vred, når man mister den, man har delt livet med, og de behov og den tid, din mand har udfyldt, er nu ledig. Min anbefaling er derfor, at du søger ind i netværk med andre i mere eller mindre samme båd, som f.eks. aktivitetsforeninger for singler. Her vil der være mulighed for at få et nyt netværk, nogle at tale med og skabe nye oplevelser med. En anden mulighed er at ringe til en tjeneste, hvor du anonymt kan få lettet hjertet, som f.eks. Sct. Nicolai Tjenesten.
Derudover kan du også selv arbejde med din vrede. At blive gået fra er et tab, og det er derfor naturligt at gå igennem sorgprocessens fem faser, som er:
 
· Chok/benægtelse
· Erkendelse af tabet
· Ked af det-hed
· Vrede
· Nyorientering
 
Vrede er altså en naturlig del af at slippe fortiden, komme sig over tabet og begynde at orientere dig mod et nyt og indholdsrigt liv. Det er sundt at blive vred og udtrykke den, men det er usundt at holde fast på den. Ofte er der desværre ikke et sted at aflevere vreden på en konstruktiv måde. Derfor får du her en øvelse til at få afløb for den vrede, som er helt naturlig i din situation. Tag en blok. Skriv din eksmands navn, og "jeg er vred, fordi …", og skriv så alt det, du er vred over. Sideløbende siger du det højt med så meget vrede i stemmen, som du kan finde frem. Husk imens at sætte den forstående empatiske del af dig på pause, mens den vrede del af dig får frit løb til at rase. Skriv, til du er udtømt for vrede eller ikke orker mere. Læs det op, brænd det, og spred asken i naturen. Øvelsen virker, fordi hjernen tager symbolske handlinger meget bogstaveligt.
 

 

Læs mere om: