kvinde der rødmer
Mental sundhed

Brevkasse: "Jeg er blevet bange for at rødme - hvordan forhindrer jeg det i at styre mit liv?"

Jeg har tidligere haft angst, men har fået nogenlunde styr på det. Til gengæld er jeg begyndt at rødme, og nu er jeg blevet bange for at rødme, og det forhindrer mig i at gøre ting, jeg gerne vil gøre. Hvad kan jeg gøre?”, spørger en læser. Læs tre eksperters forskellige livssyn på spørgsmålet her

Mærk frygten, og gør det alligevel

Birgitte Hultberg Psykolog og forfatter, Birgittehultberg.dk
 
Den eneste vej ud af angst er igennem angst. At udsætte dig selv for angstprovokerende situationer, hvor du kan rødme, er måden, du kan overbevise dig selv om, at det ikke reelt er farligt. Men netop frygten for det, der kan ske, hvis du rødmer – at det er pinligt, at folk tænker dårligt om dig, at alt vil være ødelagt – er det, der forhindrer dig i at gå ind i en angstprovokerende situation. Og her vil teknikken være at spørge dig selv, hvad det værste er, der kan ske, og fortsætte med at spørge dig selv, til der ikke er mere at spørge om.
 
For eksempel kan du sige, at det værste ved at rødme er, at det er pinligt. Så kan du spørge: ”Hvad er det værste, der kan ske, hvis det er pinligt?” Svaret er måske, at så bliver du ubehageligt til mode. Spørg videre: ”Hvad så, hvis jeg bliver ubehagelig til mode?” På et eller andet tidspunkt, når du et svar, der viser dig, at alt, hvad der kan ske, kun foregår i dit hoved, og hvis du lader være at underlægge dig det, vil du få dit liv tilbage. Lad være med at forvente, at angsten for at rødme skal forsvinde, før du gør noget. Angsten forsvinder først efter, du har været i situationer, hvor du har rødmet, for angst er ligesom alle andre følelser en reaktion på det, du gør. Hvis du bliver ved at tækkes angsten, bliver du ved med at få den. Hvis du holder op med at tækkes den, vil den forsvinde hen ad vejen. 
 
 

Kig på årsagen bag

Charlotte Bang Ekspert i forandring, NLP-hypnoterapeut og mindfulnessinstruktør, Charlottebang.dk
 
Det er naturligt at blive rød i hovedet. Forskning viser, at mennesker der rødmer, bliver opfattet mere positivt, end mennesker der ikke gør. Alligevel oplever mange det som ubehageligt at rødme. 
Min erfaring er, at det for flertallet ikke er selve det at blive rød i hovedet, der er angstprovokerende. Problemet er i højere grad det, man tror om sig selv, og det man forestiller sig, andre tænker om en, hvis man rødmer.
Så begynd at observere din angst og den del af dig selv, som er bange for at rødme. Det kan du gøre ved at svare på følgende spørgsmål: 
 
• Hvilke situationer sker det typisk i?
• Hvad tror du, der sker, hvis du rødmer?
• Hvad tænker du om dig selv, hvis du rødmer?
• Hvad tror du andre tænker om dig, hvis du rødmer?
• Hvad er det, der er pinligt? 
 
Når du har klarlagt, hvad du har af overbevisninger omkring at rødme, kan du begynde at stille spørgsmålstegn til overbevisningerne en for en. Det kan du gøre efter formlen: Er det rimeligt at antage det modsatte af din overbevisning. F.eks. hvis din overbevisning er ”De tænker dårligt om mig, hvis jeg rødmer”, kan du i stedet stille dig selv spørgsmålet: “Er det rimeligt at antage, at de godt kan lide mig, selvom jeg rødmer?”
Det kan også være en god idé at fortælle omgivelserne, at du er bange for at rødme, fordi brodden så er taget af det.
 
4 nr. af Psykologi + 2 sæt Flora Danica-sengetøj for kun 899 kr.
 

Acceptér din rødmen

Maria Juhl Coach, specialist i ayurveda  og yogaunderviser, Mariajuhl.com
 
Uanset om det handler om rødmen, eller andre dele af os selv, som vi har svært ved at stå ved, så finder vi først fred det øjeblik, vi accepterer os selv. Accepterer lyset og mørket. Alt det vi er stolte af, og alle de tilsyneladende “svagheder”.  Men det er en proces. Ifølge ayurveda er ikke to mennesker ens – både når det kommer til det ydre og indre liv. Og samtidig er der nogle universelle menneskelige træk, som for eksempel angsten for at være anderledes, ikke at passe ind og ikke være elsket for den, man er. Mit konkrete hands-on-råd til dig er at sætte dig med en dagbog, og skrive alt det ned, din tid med angst har lært dig. Skriv ned, hvad du har lært af angsten, og hvad du er taknemmelig over ved dig selv i dag. Krise gør os altid mere bevidste og udvider vores begrænsede syn på, “hvordan vi bør være”. Du er perfekt, som du er. Nogle mennesker har en stor næse, andre små bryster, uren hud eller rødmer ekstra let, så derfor må du acceptere, at det at rødme er en del af dig. Første skridt til accepten er taknemmelighed, dernæst kan du tage en ayurveda-test og finde ud af, om du muligvis scorer højt på “pitta”. Mennesker, der er meget præget af pitta-energien, bliver lettere varme og ophedede. I så fald kan du måske balancere din rødme gennem kølighed, når det kommer til kost, urter, livsstil m.m. 
 
 

 

Læs mere om: