Familierelationer

9 trin til et bedre forhold til familien

Her op til jul kan forholdet til familien blive sat på en hård prøve. Forventninger, skuffelser og svigt kommer op til overfladen på en helt anden måde end i hverdagen. Få her psykologens 9 trin til at styrke jeres kommunikation.

1. Tag ansvar
Du har reelt kun mulighed for at ændre på dine egne handlinger - de andres kan du ikke styre. Så gør hvad der står i din magt for at bygge gode forhold op i familien, og hæng dig mindre i hvad de andre burde gøre.

2. Tal pænt til dine nærmeste (også når du er i dårligt humør)
Ironi, sarkasme eller nedrakkende kommentarer er måske den hverdag, du er vokset op med, men det er kun dig, der kan gå foran ved at vise en anden måde at tale på. Det styrker tilknytningen til de mennesker, du har i dit liv nu.

3. Læg vægt på det positive:
Uenighed opstår mellem alle mennesker, men i stedet for at trække dig væk, kan du eksperimentere med, hvordan I skaber en bedre forbindelse/forståelse - hvad skal der fx til, for at den anden forstår, hvad du vil sige?

LÆS OGSÅ: Er det på tide at sige farvel? Sådan afslutter du dine relationer ordentligt?

4. Kommuniker tålmodigt:
Én samtale er sjældent nok. Nogle gange skal der rigtig mange samtaler til, før du oplever, at der er hul igennem.

5. Giv plads til fejltagelser:
Indimellem kommer man til at sige dumme og tillidsbrydende ting til hinanden, men vent lidt før du tænder af. Hvad ligger bag udtalelsen, og hvordan er det muligt at nå hinanden alligevel?

Giv et abonnement på PSYKOLOGI i julegave - lige nu sparer du 40%. Klik her >

6. Find kreative måder at skabe glæde hos hinanden:
Overraskelser, gaver, nye planer - og en ægte lytten til svaret, når du spørger »hvordan går det så?«

7. Tag tyren ved hornene:
Jo længere I venter med at snakke om alt det bøvlede, jo større afstand kommer der. Det er ikke rart at tale om konflikter, men det kan også føre til udvikling.

LÆS OGSÅ: Skilsmisse og jul - sådan kommer i godt i gennem det. Få psykologens bedste råd

8. Se styrkesiderne hos dit familiemedlem:
Så snart der sker noget godt i samspillet mellem dig og dine nærmeste - både dem, hvor det er svært, og dem hvor alt er fint - er det vigtigt at holde fast i den gode historie.

9. Spring småirritationerne over:
Vent med at tage diskussionen - før det er så vigtigt, at det kræver en omhyggelig planlagt samtale. Tiden virker helende, og ofte er et problem meget mindre bare få dage senere.

Måske lykkes det ikke at blive genforenet med de mennesker i din familie, der stadig ikke kan kommunikere på andre måder end dem, der skaber afstand. Men forhåbentlig kan du blive tættere knyttet til de mennesker, du selv har valgt - og i fællesskab udvikle endnu flere måder at komme styrket ud af en konflikt på.

Kilde: Psykolog Camilla Carlsen Bechsgaard, se mere på psykologviden.dk


 

Læs mere om: