
Maria Rich spillede bankdamen Anna i Bedrag: Det har overrasket mig, at folk holdt med Anna

Foto: Carsten Seidel. Makeup: Henrik Steen
Maria Rich er ikke typen, der sidder og venter pĂ„, at tingene sker for hende. Hun sĂŠtter en ĂŠre i at forme sit eget liv, og hvis hun fĂ„r en dĂžr i hovedet, finder hun det positive i situationen og skifter kurs â eller smadrer dĂžren ind til det, hun vil.
Hun havde altid betragtet teatret som et magisk sted, og skuespillerfaget som den ypperste kunst. TÊnk at stÄ deroppe pÄ scenen selv! Men hun turde ikke sige det hÞjt, for sÊt nu, hun var en dÄrlig skuespiller? Det ville jo vÊre en forbrydelse mod det smukkeste fag i verden!
SÄ 19-Ärige Maria lagde planer i alle mulige andre retninger. Hun kunne jo blive arkitekt ligesom sin far, tÊnkte hun, sÄ hvorfor ikke sÞge ind pÄ arkitektskolen? AnsÞgningen stillede den opgave at tegne et byrum, der betÞd noget for hende. Nu gik hun rundt inde i KÞbenhavn for at finde det rum. Regnen silede ned, sÄ hun sprang fra port til port. I en af portene hang et opslag pÄ en dÞr om et 10-mÄneders teaterkursus. Hun stod lÊnge og kiggede pÄ det. SÄ krÞllede hun sine skitser sammen, Äbnede dÞren og gik ind og meldte sig til teaterkurset i stedet for.
LĂS OGSĂ : Xenia Lach-Nielsen om sit forhold: Vi har en fuldstĂŠndig omvendt kĂžnsfordeling
I Ă„r har Maria Rich 20-Ă„rs jubilĂŠum pĂ„ de skrĂ„ brĂŠdder, men netop fordi brĂŠdderne overvejende har vĂŠret skrĂ„, er det fĂžrst nu, hun har fĂ„et sit folkelige gennembrud som bankdamen Anna i TV-serien âBedragâ.
â Det er lidt absurd, at det bliver opfattet, som om jeg kommer ind direkte fra gaden og spiller den rolle â det gĂžr jeg absolut ikke. Jeg er et slidsomt menneske, der har knoklet og fagligt udfordret mig selv i Ă„revis pĂ„ scenerne. Men TV og teater er bare to forskellige verdener, to forskellige familier. Og jeg har dyrket teaterfamilien mest i min karriere, siger Maria Rich, som tager imod i sin garderobe pĂ„ Det Kongelige Teater, hvor hun igen stĂ„r pĂ„ de skrĂ„ brĂŠdder, i forestillingen âMixdoubleâ.
Vil du blive ved med det â selv om du bliver tilbudt flere film- og TV-roller nu?
â Uden tvivl. Teatret er mit kraftcenter, og jeg elsker den direkte kontakt med publikum, som er meget prĂŠcist defineret i teaterrummet. Med âBedragâ kan jeg jo ikke se mit publikum i Ăžjnene, det bliver snarere pĂ„ turen i Netto, jeg mĂžder dem, hehe. Folk kommer jo hen og kommenterer Anna: âVi holder med hende! Du gĂžr det skidegodt!â. SĂ„dan noget. Det, der gĂžr mig allermest glad, er, at de siger, at jeg har lavet en god karakter med Anna. Det betyder, at de er bevidste om, at jeg har formet noget, og kommenterer jo pĂ„ den mĂ„de pĂ„ min faglighed. Det synes jeg er superfedt.
Og folk holdt med Anna?
â Ja, det har ogsĂ„ overrasket mig. Jeg har en fornemmelse af, at man forstod hende, fordi hendes person er foldet sĂ„ meget ud, at vi fĂ„r en forstĂ„else for hendes tankegang og skĂŠbne. Det beviser jo, at vi kan forstĂ„ hinanden her i verden, hvis vi ved, hvorfor vi gĂžr tingene. Det kan godt vĂŠre, vi kan se det forkerte i hinandens handlinger, men forstĂ„elsen kan vi bevare â selv for de vĂŠrste handlinger.
â Hvis den bankfilial havde vĂŠrdsat Annas viden og erfaring, ville âBedragâ ikke vĂŠre blevet til en kriminalhistorie. Det bliver den, fordi Nete bliver udnĂŠvnt til filialdirektĂžr, og dermed hylder man ungdommen i stedet for. SĂ„ der er en pointe i, at vi gĂ„r glip af noget i vores samfund pĂ„ den konto. Der er nogle benspĂŠnd dĂ©r, som ikke altid falder retfĂŠrdigt ud.
RONJA RĂVERDATTER
Maria Rich er vokset op i Hellerup, faderen var arkitekt, moderen sygeplejerske.
â Det var et âhippiehjemâ med musik og maleri og sjov og ballade. Et hjem, hvor der blev grinet og pjattet rigtig meget, der var altid mange gĂŠster og liv i huset. Nogle af mine venner tager faktisk stadig hjem og besĂžger mine forĂŠldre uden mig den dag i dag, fordi det var et hjem, der samlede mange mennesker i alle generationer.
Hvilke vĂŠrdier har du med hjemmefra?
â Helt klart meget humanistiske vĂŠrdier. Medmenneskelighed, forstĂ„else for andre menneskers valg og handlinger. Min mor var hjemmesygeplejerske og beskĂŠftigede sig med mennesker, der lĂ„ pĂ„ det yderste i deres liv, sĂ„ det var historier om at sidde og holde folk i hĂ„nden, mens de sagde farvel, vi hĂžrte ved middagsbordet derhjemme. Vi var en stor flok bĂžrn med 11 fĂŠtre og kusiner, og havde et stĂŠrkt familiesammenhold. SĂ„ alt i alt et meget trygt og kĂŠrligt hjem, fortĂŠller Maria Rich, der ikke passede ind i den gĂŠngse pigerolle i det nordsjĂŠllandske miljĂž.
â Jeg fĂžlte mig mere som Ronja RĂžverdatter, da jeg voksede op. Jeg havde en vildskab i mig, der ville ud. Det har jeg stadigvĂŠk, griner hun.
PÄ teaterkurset fandt Maria Rich en kanal for vildskaben og en masse ligesindede, der havde lige sÄ meget energi og craziness som hende. Der var fuldt knald pÄ fÞlelserne og hÞjt til loftet, og Maria elskede at stÄ op hver dag og beskÊftige sig med skuespil fra morgen til aften. Planerne om at finde pÄ noget andet at lave blev definitivt droppet, og Äret efter sÞgte Maria Rich ind pÄ teaterskolen og kom ind i fÞrste forsÞg.
LĂS OGSĂ : Ann Eleonora JĂžrgensen: Jeg er meget bevidst om, at livet er nu og her
SINDSSYGT HANDLEKRAFTIG
Som fÊrdiguddannet behÞvede Maria Rich ikke at sidde og vente pÄ, at telefonen ringede, for allerede mens hun gik i skole, havde hun drukket kaffe med samtlige teaterdirektÞrer i Danmark.
â Jeg har aldrig vĂŠret den ambitiĂžse type, der satte sig hĂžje mĂ„l, men jeg har altid vĂŠret vanvittigt ihĂŠrdig, sĂ„ allerede pĂ„ tredjeĂ„ret tĂŠnkte jeg: Shit, det er nu, de begynder at lave repertoirer pĂ„ teatrene, de er nĂždt til at vide, at jeg er her ..! SĂ„ jeg skrev rundt til alle teaterdirektĂžrerne: âHej, jeg hedder Maria Rich, har du lyst til at mĂždes til en kop kaffe?â. De sagde ja alle sammen, sĂ„ jeg turede rundt til alle de her direktĂžrer og drak en masse kaffe, griner Maria Rich.
Du lyder meget handlekraftig?
â Sindssygt handlekraftig! Jeg er ikke sĂ„dan et menneske, der forventer, at det hele bare kommer til mig â jeg er mere typen, der gerne vil forme mit liv selv. Det er mĂ„ske en nysgerrighed ⊠en evig inspiration. Hvis jeg ser noget for mig, der kan blive til en historie, et menneske, der virker dygtigt, et teater, der laver nogle spĂŠndende ting, sĂ„ opsĂžger jeg det og spĂžrger â i al ydmyghed â om de mon kan bruge mig. Det er nok sĂ„dan en evig ambition om at fĂ„ nogle spĂŠndende opgaver i hĂŠnderne.
Er du ogsÄ sÄdan privat?
â Ja. Dybest set har jeg et budskab med alt, hvad jeg laver. Jeg vil gerne have, at publikum fĂ„r en fĂžlelse af, at de skal gĂ„ hjem og se dem, de elsker, i Ăžjnene, og sige til dem, at de elsker dem. At de fĂžler, at de skal have noget ud af livet, mens de er her, og fĂ„ skabt nogle ĂŠgte relationer. Et ĂŠgte nĂŠrvĂŠr. Her og nu. Det budskab har jeg altid med pĂ„ scenen, og jeg vil gerne have, at publikum fĂ„r sat gang i den bevĂŠgelse i sig selv. Anna har for eksempel sat sig selv til side alt for lĂŠnge, hun har fjernet sin egen personlighed og er skrumpet ind indeni. SĂ„ budskabet er: FrisĂŠt den personlighed, du har. For du har kun nuet at vĂŠre i.
ROSENRĂD OVERFLADE
GĂžr du selv det â kan du leve op til det budskab?
â Ja, det kan jeg nemlig. Jeg prikker hele tiden til mig selv: Er det nu det, du vil? Har du lyst til det, du gĂžr lige nu? Det er mĂ„ske ikke sĂ„ praktisk at fĂ„ denne her mand med en kĂŠmpekarriere, og de her tre bĂžrn, men jeg VIL have den mand, og jeg VIL have de bĂžrn. Jeg VIL leve mit liv sammen med de mennesker â sĂ„ mĂ„ det krĂŠve den energi, det krĂŠver.
â Det er da et kĂŠmpe puslespil at fĂ„ hverdagen til at fungere, nĂ„r man er fem mennesker under samme tag â der er meget, man hele tiden skal blive klogere pĂ„ som forĂŠldre. Vores bĂžrn er meget forskellige, sĂ„ nĂ„r man har lĂŠrt noget om det ene barn, kan man ikke automatisk bruge det pĂ„ det andet. Der er helt klart mange ting i hverdagen, hvor jeg lige skal tĂŠnke mig om en gang til, men jeg er ikke bange for min tvivl â den er en god motor for mig. Hvis der er noget, jeg er i tvivl om, er det, fordi der er noget, jeg skal tĂŠnke over, gĂžre anderledes. Og jeg siger altid mig selv: Er jeg bange for det her? Godt, sĂ„ gĂžr jeg det!
Er du meget bevidst om, hvad du vil, og hvad du ikke vil?
â Ja, men ikke pĂ„ den ambitiĂžse mĂ„de som i: Jeg VIL til Hollywood! Det handler mere om vĂŠrdier, om, at dem, jeg elsker, ikke skal vĂŠre i tvivl om det. NĂ„r jeg er sammen med dem, er jeg ĂŠgte sammen med dem. Det bedste liv er jo ikke nĂždvendigvis, at tingene er rosenrĂžde. Det er de kun, hvis man lever pĂ„ overfladen.
TRUMMERUM NEJ TAK
Maria Rich er i dag gift med en af Danmarks dygtigste arkitekter, David Zahle, som er partner i det verdenskendte firma BIG. De mĂždtes til en fest pĂ„ Filmskolen â og flyttede sammen dagen efter!
â Den aften vi mĂždtes, fortalte han mig, at han lige havde revet hele sin lejlighed ned, fordi den skulle bygges helt om. Dagen efter var jeg henne og se den â en lillebitte NĂžrrebro-lejlighed, der lignede et krater! Toilettet stod inde i stuen, og ALT var flĂ„et ned. DĂ©r kunne han jo ikke bo, sĂ„ han boede hos mig. Lejligheden endte med at blive helt fantastisk, men det vidste jeg ikke den dag. Jeg tĂŠnkte: Fuck, jeg er faldet for en utopist med de vildeste drĂžmme, som aldrig bliver til noget ..! Det viste sig at vĂŠre lige modsat.
Det var to store karrierer, der skulle i gang pÄ det tidspunkt, og sÄ valgte I at fÄ tre bÞrn?
â Haha, ja der var ingen af os, der tĂŠnkte pĂ„ det pĂ„ den mĂ„de â at vi skulle have store karrierer. Det har da vĂŠret en logistisk udfordring, men vi er fleksible mennesker begge to, og ingen af os Ăžnsker en trummerum-tilvĂŠrelse. Det har vi sĂ„ heller ikke fĂ„et.
Hvad kan I sammen, du og David?
â Vi har stor forstĂ„else for hinandens energi og vildskab. Og sĂ„ er vi gode til at handle og tage store beslutninger sammen: Vi skal bo her. Vi skal have et barn mere. Er vi bange for det her? Godt, sĂ„ gĂžr vi det! Hvis noget ikke lykkes, tror jeg indimellem, det er meningen, man skal sadle om. GĂ„ en anden vej end den, man tror, man skal. SĂ„ hvis jeg fĂ„r en dĂžr i hovedet et sted, spĂžrger jeg mig selv, hvad det betyder. Hvis det er, fordi jeg skal en anden vej, sĂ„ finder jeg en positiv reaktion i mig selv og skifter kurs. Hvis jeg virkelig VIL det â sĂ„ smadrer jeg dĂžren ind til det.
Maria Rich, 45, skuespiller. Gift med arkitekt David Zahle, som hun har tre sĂžnner, Arthur, Samson og Gulliver pĂ„ hhv. 15, 11 og syv Ă„r, sammen med. Familien bor pĂ„ Vesterbro. Spillede bankdamen Anna Berg i TV-serien "Bedrag". Derudover har Maria Rich spillet pĂ„ stort set alle de kĂžbenhavnske teaterscener og vĂŠret en fast del af ensemblet pĂ„ Mungo Park. PĂ„ film fik hun sit gennembrud i âSmĂ„ ulykkerâ, og blev kĂ„ret som shooting star pĂ„ Berlin Filmfestival i 2002. PĂ„ TV har man kunnet opleve hende i bl.a. âRejseholdetâ, âForsvarâ og âSommerâ.
LĂŠs mere om: