Cara_Delevingne
Skønhed

Var det noget med en facemist af… fossilfri brint? Cara Delevingne mener, den er revolutionerende

15. maj 2023
Af Aviaya Hansen
Foto: MEGA/Vattenfall
Supermodellen Cara Delevingne har sammen med et svensk energiselskab lavet en reklamekampagne, som har fået følgerne til at undre sig. Er det for sjov, spørger de i kor.

Det ligner til forveksling en klassisk reklame for et skønhedsprodukt.

Men den nye reklamekampagne har forvandlet Cara Delevingnes følgere til store spørgsmålstegn.

Onsdag postede hun reklamefilmen på Instagram, hvor hun toner frem på skærmen i det, der ligner en reklame for en ny facemist.

- Vil du prøve noget nyt, spørger supermodellen og introducerer facemisten, som er lavet på noget så uventet og forvirrende som industriel udledning.

Cara_Delevingne

Nærmere betegnet fossilfri brint. Et brændstof, som udleder vand i stedet for Co2, fortæller model og skuespilleren til seerne.

- Vand, gentager hun igen og igen, før hun går direkte til sagens kerne: Det kan revolutionere hele industrier og mindske Co2-udlening.

- Industriel udledning. Så rent, at du kan spraye det i ansigtet, lyder det fra Cara, der bader i en pool af Co2-neutral industriaffald og sprayer facemist i sit ansigt.

Kampagnen, som hun har lavet for det svenske energiselskab Vattenfall, har skabt massiv omtale, men i den grad også forvirring. For i kommentarfeltet spørger følgerne i kor: ”Er det her for sjov?”

Men det er det ikke.

Til Harper’s Bazaar forklarer Delevingne, at den nye ansigtsmist ikke er et produkt, man kan købe.

Cara_Delevingne

Det er derimod en gimmick, som energiselskabet sammen med Caras internationalt kendte navn bruger til at skabe fokus på den klimaneutrale energiudledning.

- Det er sjovt at se filmen gennem modebriller. Jeg tror, det vil få folk til at snakke om det, siger til hun det amerikanske magasin.

Og ud fra kommentarsporet at dømme er missionen godt i gang med at lykkes.

Cara betegner sig selv som klimaforkæmper og er meget begejstret for den måde, den nye kampagne går til klimadebatten på.

- Jeg synes, den lidt frække måde, som vi har forsøgt at åbne folks bevidsthed for det her emne med, er genial.

- Mange forbinder klimadebatten med stor frygt, og det afholder dem fra at tage del i den, forklarer hun.

Foreløbigt har flere end 91.000 liket videoen, og 800 har kommenteret opslaget, siden det blev postet.

Denne artikel blev første gang bragt af SE og HØR. Dette er en redigeret version.

Læs også