
Labubu-feberen raser: Giver milliardoverskud – og er næsten umulig at få fat i

Er Labubu-dukkerne kommet for at blive?
Foto: Jens Kalaene/AP/Ritzau Scanpix
Den ser uskyldig ud med sine store øjne og pjuskede ører, men Labubu er ikke bare en nuttet figur – det er et globalt fænomen, der hiver milliarder hjem.
Den lille eventyrinspirerede skabning, skabt af den hongkongske kunstner Kasing Lung, har siden 2015 vokset sig fra kultfavorit til rendyrket hype. Og i 2025 er det ganske enkelt eksploderet.
Pop Mart, firmaet bag Labubu, melder om en forventet overskudsstigning på hele 350 procent – og det er primært Nordamerika, der trækker læsset.
I første kvartal alene har virksomheden overgået hele sidste års USA-omsætning, og Pop Marts aktieværdi er nu oppe på svimlende 40 milliarder dollars - svarende til godt 275 mia. kr.

Labubu-feberen raser.
Foto: Sascha Thelen/AP/Ritzau Scanpix
Labubu bliver solgt i såkaldte blindboxes – små kasser til cirka 150-200 kroner, hvor man ikke ved, hvilken variant man får.
Og det er netop det mystiske element, kombineret med sjældenhed og samlerglæde, der driver markedet.
De mest sjældne figurer bliver solgt videre for tusindvis af kroner, og TikTok og Instagram flyder over med virale unboxing-videoer, hvor samlere åbner én box efter den anden i håbet om den helt rigtige Labubu.
Ved årets San Diego Comic-Con gik det også amok.
Her stod folk i kø i timevis ved Pop Mart-standen, og overalt i messehallerne kunne man spotte Labubu-figurer som pynt på tasker og rygsække.

Folk venter ved Alexa shoppingcenter på åbningen af Tysklands første Labubu-butik.
Foto: Jens Kalaene/AP/Ritzau Scanpix
Denne artikel blev først bragt hos Se og Hør, som også ejes af Aller Media. Dette er en redigeret version.

Læs mere om: