
Hvorfor går granvoksne kvinder lige nu bankerot over en bamse til deres taske?

En Labubu bamse på Hermes taske
Foto: Tingshu Wang/Reuters/Ritzau Scanpix
Over de seneste måneder har en tilsyneladende uskyldig samler-trend forvandlet sig til en decideret jagt for tusindvis af fans verden over. Jagten er foretaget af voksne kvinder på udkig efter et unika-charm til deres (dyre) designertasker, og charm’en er en bamse.
Det lyder – om end bizart – uskyldigt nok at være på udkig efter en lille, pelsklædt figur, men når jagten ender i, at kvinder bruger tusindvis af dollars på en bamse, de ikke ved er sjælden, eller ej, og bliver ved med at jage indtil de rammer jackpot, så er det, man virkelig begynder at undre sig. Det er modens svar på Pokémon, bare endnu mere ekstremt, og det er en besættelse, der ikke bare handler om legetøj til voksne, men om social status, FOMO og en psykologi, der minder mere om gambling end traditionelt hobby-samleri.
Bamsen, der er tale om hedder Labubu. Måske har du set den påsat Rihanna eller Dua Lipas tasker, eller måske er du stødt på den på Instagram og TikTok, som tilsammen kan tilskrives en markant del af ansvaret for, hvorfor de pangfarvede bamse-charms er blevet så eftertragtede.
Labubu-bamserne kendetegnes ved deres runde, pelsklædte kroppe, blanke øjne og en bred mund med spidse hugtænder, der giver den et både sødt og en anelse uhyggeligt udtryk. Hver Labubu-dukke produceres i begrænsede oplag og distribueres i “blind boxes”, så køberen først ved, hvilken figur, der er i kassen, når den åbnes. Hvert oplag rummer én eller flere “secret” Labubus – sjældne designs, der kun udgør en lille procentdel af det specikke drop. Strategien med begrænset oplag og timing af drops skaber kunstig knaphed og presser priserne i vejret.
Labubu er en karakter skabt i 2015 af den Hong Kong-baserede kunstner Kasing Lung som en del af Pop Marts nordisk-inspirerede Monsters Collection. Efter hypen omkring Labubu-bamserne er eksploderet, har Pop Mart opnået en markedsværdi på $34 billioner amerikanske dollars, hvilket er mere end legetøjsgiganterne Hasbro (Monopoly, Marvel-merchandise mm.) og Mattel (Barbie).
Unboxing-videoer på TikTok har til sammen millioner af visninger, og eksklusiviteten bidrager til, at flere føler FOMO, hvis de ikke hopper med på Labubu-bølgen. Modepsykologer sammenligner Labubu-hysteriet med streetwear-bølgen fra 2010’erne, blandt andet med brands som Supreme: et spil om sjældenhed, signalværdi og hurtige impulskøb.
Selvom en “blind box” koster omkring $22–28 (143-182 kr.), kan man hos resellers forvente at betale op mod 400 kr. for en bamse – og over 3.000 kr. for en “hemmelig”.
På et Labubu-community på Reddit er der beretninger om fans, der har brugt knap 20.000 kr. om måneden på hemmelige Labubu-bokse. Forskere advarer om, at disse blinde drops kan aktivere de samme belønningscentre som gambling, og at visse personer kan være særligt sårbare over for denne type markedsføring.
Samtidig er der professionelle resellers i spil, som bruger robotter til at opkøbe Labubu-restocks på få sekunder, hvilket sætter pres på udbuds- og efterspørgselsmekanismerne, og dertil er der et helt marked for falske “Lafufu”-kopier, der gør markedet ekstremt uigennemsigtigt.
Men når ret skal være ret, er der jo bare tale om en bamse. Ikke engang en bamse i eksklusive materialer, men bare et tøjdyr i en funky farve.
Så hvorfor kaster voksne kvinder sig ud i denne jagt på et pelset charm til deres taske– nogle gange endda på bekostning af deres økonomi?
Svaret ligger måske i kombinationen af målrettet marketing og menneskers medfødte behov for fællesskab og anerkendelse – og den modstridende, men lige så vigtige hang til at have noget ingen andre har, som en kilde til beundring, der jo skaber prestige og social kapital.
Blind-box-konceptet skaber en kilde til spænding og nervøsitet, som kan udløse de samme belønningscentre i hjernen, som når man er på kasino. Nogle kan nøjes med at spille én gang, mens det for andre bliver en besættelse.
Samtidig kan man ved at eje en Labubu blive en del af et fællesskab - både online og i den virkelige verden - og dermed få en følelse af tilhørsforhold: Delte unboxing-oplevelser, jagten på det samme hemmelige eksemplar og statusfølelsen ved at eje noget unikt.
For nogle bliver denne søgen efter det sjældne synonymt med selvrealisering og social tilhørsforhold – også selvom man mister overblikket over, hvor meget man hurtigt kan bruge i sin jagt på det sjældne.
Men er det virkelig værd over en bamse?

Læs mere om:
Udvalgt indhold

Chloé har en kronisk sygdom: "Det er stadig et tabubelagt, ømfindtligt emne og ikke lige noget, man taler om til middagen eller på første date"

Tina opsøgte en hypnotisør for at overkomme sin køreangst: “Det gør mig flov”
