H&M lancerer designsamarbejde med Balmain
Foto: H&M
H&M har en lang række designsamarbejder bag sig med nogle af verdens mest hypede designere. Karl Lagerfeld, Sonia Rykiel, Stella McCartney, Versace, Marni, Viktor & Rolf, Jimmy Choo, Lanvin og Maison Martin Margiela har alle lavet kollektioner for H&M – og nu er turen så kommet til det parisiske modehus Balmain.
Balmain blev grundlagt i 1945 og har haft flere prominente chefdesignere blandt andet nyligt afdøde Oscar de la Renta og danske Erik Mortensen. Modehuset blev for alvor hypet igen for nogle år siden, da det fik ny chefdesigner i form af Christophe Decarnin, der kom til modehuset i 2005. Han bragte det gamle, traditionelle modehus ind i det nye århundrede med spidse skulderpuder, rippede jeans, rock-look og himmelhøje priser, der blot gjorde efterspørgslen større.
I dag er Olivier Rousteing kreativ chefdesigner, og han har skabt en unik identitet for huset, som på en gang er respektfuld overfor modehusets DNA, men samtidig med en klar, moderne rød tråd.
- Jeg vil gerne tale til min generation, det er min hovedambition som designer. H&M giver mig en unik mulighed for at vise alle Balmains univers, få del i en drøm og skabe en global bevægelse af samhørighed i form af hashtagget #HMBalmaination. Samarbejdet føles meget naturligt for mig; for H&M er et mærke, alle har et forhold til, siger Olivier Rousteing.
#HMBalmaination er i udvalgte H&M-butikker til fra den 5. november.
Solbrilleguide - find det rigtige par til din ansigtsform