Stil
12. august 2025

Adidas er kommet i stormvejr efter at have kopieret betydningsfuld sandal

Firmaet og designeren bag den nye sko lægger sig fladt ned efter beskyldning om kulturel appropriation.
Af: Sigrid Conradsen Nielsen
De famøse huarache-sandaler, der var inspirationen bag Adidas ‘Oaxaca-slip-on’

De famøse huarache-sandaler, der var inspirationen bag Adidas ‘Oaxaca-slip-on’

Foto: Jorge Plata/Reuters/Ritzau Scanpix

Det er ikke første gang, at fodtøj skaber ballade denne sommer. På sociale medier har brasilianerne været ude efter danskerne for at tage ejerskab over den udbredte Havaianas-klipklap, og nu står sportsgiganten Adidas for skud i forbindelse med lanceringen af deres ‘Oaxaca slip-on’.

Sandalens navn og udseende har skabt stor røre i Mexico, hvor lokale myndigheder anklager designeren Will Chavarria for at plagiere de traditionelle huaraches, der har stor kulturel betydning og tradition hos det oprindelige folk i staten Oaxaca. Det skriver BBC.

Mexicos præsident Claudia Sheinbaum tager sagen alvorligt og har kritiseret Adidas-skoen, som angiveligt er blevet produceret i Kina uden nogen form for kreditering til den oprindelige befolkning, der har skabt designet.

– Store virksomheder stjæler ofte produkter, ideer og designs fra indfødte grupper. Vi er i gang med at undersøge juridisk, hvordan vi kan kompensere dem, siger hun.

Store undskyldninger

Will Chavarria indrømmer, at designet er inspireret af den mexicanske sandal, og han er meget ked af ikke at have udviklet skoen i samarbejde med de lokale, siger han i en dybfølt undskyldning til BBC.

Adidas’ ‘Oaxaca-slip-on’ sandalen

Adidas’ ‘Oaxaca-slip-on’ sandalen

Foto: PR

– Intentionen har altid været at ære Oaxacas stærke kulturelle og kunstneriske ånd og dets kreative fællesskaber. Navnet Oaxaca er ikke bare et ord – det er en levende kultur, det er folk, og det er historie.

– Jeg ved, at kærlighed ikke bare er noget man får, men noget man fortjener gennem sine handlinger, siger han.

Adidas anerkender også kritikken og svarer, at firmaet har dyb respekt for den kulturelle rigdom og er villig til at samarbejde for at rette op på skaderne, skriver BBC.

Promoveringen af den nye sko er fjernet fra både Adidas’ og Will Chavarria sociale medier. Det fremgår dog ikke, om skoen trækkes tilbage, eller hvad Adidas ellers har tænkt sig at gøre for at forsone sig med mexicanerne.

Læs mere om:

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.