
Frisøren: 4 ting, jeg villle ønske, at kunderne ville stoppe med at gøre

Undgå små irritationer i frisørsalonen. Her er fire ting, kunder typisk gør forkert – og hvordan du får et mere behageligt besøg.
Foto: Colourbox
Vi vil vel alle gøre et godt indtryk, uanset om vi møder en ny bekendt, starter på et nyt job eller besøger en ny frisørsalon. Mens de to førstnævnte forhåbentlig varer længere end et frisørbesøg, er de måske mere indviklede – men hos frisøren behøver du ikke gøre meget for at blive en vellidt kunde.
Om artiklen
femina er en del af Aller Media Nordic, der er et nordisk mediehus. Derfor bringer femina.dk artikler i samarbejde med vores søstermedier KK i Norge og Femina i Sverige.
Denne artikel blev første gang udgivet på femina.se, og derfor vil du møde en svensk kilde i artiklen. Artiklen er oversat og redigeret.
Den kendte frisør George Mattar er en af Australiens mest anerkendte frisører, og han lister her fire ting, han ønsker, kunder ville stoppe med at gøre:
1. Aflyse uden varsel
Alt kan ske i livet, og selvfølgelig kan man have brug for at aflyse eller ændre en tid – det er helt i orden. Men ikke at give besked og i stedet bare udeblive – det gør dig ikke populær hos frisøren.
– En kunde, der ikke møder op, koster os ikke kun tid, det koster også løn, produkter og en tid, som en anden kunde kunne have fået, siger George Mattar.
Hvis du ved, at du skal aflyse, er det bedste at gøre det så tidligt som muligt.
2. Klage over udvækst efter seks uger
At der ses udvækst i håret seks uger efter en farvning, skyldes ikke, at frisøren har lavet et dårligt arbejde – det er din krop, der fungerer, som den skal.
– At du ser udvækst, er ikke din frisørs fejl. Hvis din hårfarve vokser ud, betyder det, at dit hår vokser. Den eneste måde at undgå udvækst på er at stoppe håret med at vokse, hvilket ikke er muligt, siger George Mattar.
Hvis du ikke vil have tydelig udvækst, kan du tale med din frisør om en farvning, der holder sig flot længere, for eksempel en “root smudge”, hvor rødderne har en lidt anden farve end resten af håret.
3. Klage over prisen
Hvis du vil have et førsteklasses resultat, når du går til frisøren, skal du også være forberedt på at betale for det, understreger stjernefrisøren.
– Du investerer egentlig ikke kun i klipning eller farvning, men i de års erfaring, der får det til at se nemt ud. Hvis du vil have, at resultatet skal se luksuriøst ud, skal du også forvente en pris, der matcher. Det handler ikke om grådighed – det handler om værdi. Du betaler for en oplevelse og for et resultat, der faktisk holder.
4. Tag et nej som en fornærmelse
George har bemærket, at hans kunder nu kan blive fornærmede, hvis han siger nej til noget af kundens ønsker. Han ønsker, de kunne tage det for, hvad det er: et professionelt råd.
– Du går til en frisør, fordi de ved, hvad de gør, ikke for at de bare skal nikke til dit inspirationsbillede. Når frisøren siger nej, gør de det ikke for at være vanskelige, men fordi de er ærlige. Nogle gange redder vi dit hår ved at sige nej. Hvis jeg siger nej, er det fordi, jeg vil, at du stadig skal have hår næste måned – ikke kun en flot selfie i dag.

Lyt til podcasten ‘EJ EJ EJ!’ om 'Bachelor' hver torsdag aften der, hvor du normalt finder dine podcasts - eller herunder.
Læs mere om:
Udvalgt indhold

Da børnene flyttede hjemmefra, oplevede Christina en stor sorg. Men så lærte hun noget vigtigt

Allerede som 10-årig havde Kristina en fornemmelse af, at hendes udseende kunne bringe hende i fare

