Se, lyt & oplev
8. august 2025

Nyt datingprogram byder på noget af det mest menneskelige reality-tv, vi længe har set

DR's nye datingprogram er både rørende, råt og overraskende ømt.
Af: Karoline Balstrøm
Christian Bonde er den omfavnende vært i datingprogrammet 'Kærlighed i førersædet'. 

Christian Bonde er den omfavnende vært i datingprogrammet 'Kærlighed i førersædet'.

Foto: DR

Kærlighed i førersædet

Streamingtjeneste: DRTV
Premieredato: 8. august 2025
Genre: Reality, dating
Producent og redaktionschef: William Abrahamsen
Vært: Christian Bonde
Land: Danmark
Afsnit: 6 (anmeldt på baggrund af hele første sæson)
Vurdering: 4 ud af 6 hjerter

I en tid, hvor Tinder, blinddates og onenightstands er konge, kan det være svært at finde den store kærlighed.

Sværere endnu bliver det, hvis man har et krævende fuldtidsjob, og man faktisk kun er hjemme én dag om ugen.

Det kan fire modige deltagere i et nyt datingprogram på DR skrive under på.

Danni, Mathias, Steffan og Christian lever nemlig størstedelen af deres liv på landevejen som lastbilchauffører.

Den tidskrævende profession har parkeret de fire mænds kærlighedsliv permanent i nødsporet. Men heldigvis kommer den tidligere ’Curlingklubben’-vært, Christian Bonde dem nu til undsætning.

Drømmekvinden med de tre V’er

Tidligere i år lagde DR en charmerende video ud på nettet, hvor fire brave gutter i midten af 20’erne præsenterede sig selv.

I bund og grund ønsker alle sig det samme, nemlig de 3 V’er: Volvo villa og vovse. Helst i den rækkefølge.

Det underholdende pitch har kvinder landet over reageret på. I første afsnit at 'Kærlighed i førersædet' står tre dates derfor klar til hoppe op i førerhuset og lære hver af deres udvalgte lastbilchauffører bedre at kende.

I de efterfølgende afsnit skal truckerne vælge, hvilke kvinder de vil lære bedre at kende og – forhåbentlig – fortsætte romancen med én af dem uden for programmet.

Et program med startproblemer

Den første chauffør, der skal på date, er 25-årige Danni fra Kolding.

Han er en flot fyr med et roligt sind, der oplever, at kvinder vælger ham fra på grund af hans arbejde. Han forstår det på en måde godt, for der florerer mange fordomme om lastbilchauffører, ”som ikke er lige så sexet som de ting, folk tror om tømrere,” forklarer han og griner lidt opgivende.

Under sin date skal Danni køre rundt med Julie på 24 i bilen, det hele handler om.

Problemet er bare, at lastbilen ikke vil starte.

Imens Danni desperat padler og understreger, at det her altså aldrig er sket før, kommenterer Christian Bonde optrinnet.

“Mange mænd har jo prøvet, at lastbilen ikke vil starte og ikke vil, som man selv vil” siger han med alvorlig mine og understreger at “startproblemer” er udbredte i Danmark og ikke er noget drenge og mænd skal skamme sig over.

Den perfekte wingman

Der er et hav af den slags dumsmarte, helt vidunderligt veltimede, godhjertede og afmonterende kommentarer fra Bonde.

Som tidligere P3-vært i København kan Bonde måske ikke relatere til lastbil-livet i Jylland, men en fælles forkærlighed for oksecuvette, whiskysovs og store højtalere gør op for de kulturelle mangler.

De ærlige mænd i fokus bliver ofte overvældet af følelser og har tydeligvis meget lidt erfaring med at være på landsdækkende tv.

Der er svære situationer med voldsom nervøsitet og tårer, for alle fire truckere, men med Bonde ved deres side, slapper de tydeligt af.

På intet tidspunkt føles det, som om chaufførerne udstilles eller udnyttes af programmet, for uanset hvor meget de måske dummer sig, sørger den uhøjtidelige vært altid for, at han ser lidt mere fjollet ud end dem.

Han klæder sig ud, gemmer sig i boldbassiner og hviner storrødmende, som et lille barn, når programmets første kys kommer i hus.

Sårbart tv

'Kærlighed i førersædet' er enormt menneskeligt tv.

Det forløber derfor heller ikke altid sådan, som tilrettelæggerne af programmet nok havde forestillet sig.

Dates bliver aflyst, deltagere bliver syge, og en kvinde dukker sågar ikke op, da hun i 11. time får kolde fødder over for den chauffør, der nok viser sig som den mest fantastiske af de fire ungkarle.

Selv om det er ærgerligt, at hun ikke dukker op, giver det plads til at italesætte, at dating er en sårbar aktivitet, at man skal lytte til sine grænser, og at man må have hjertet med sig, når man skal til at give det væk.

Gennem i alt seks afsnit er programmet hudløst gennemsigtigt og ærligt omkring udfordringerne, og det formår gang på gang at vende de uventede problemer til positive fortællinger.

Det er flot klaret. For med en vært, der på tv er bedst kendt for live-format ’Fantino mod Bonde’, der bedst kan beskrives som et katastrofalt biluheld i bedste sendetid, og fire fyre på udebane, er en så veleksekveret omstilling ikke givet.

Tryk nu speederen i bund

Alle følelserne trækker dog også tempoet i programmet gevaldigt ned.

Til tider må 'Kærlighed i førersædet' ty til overdøvende dakkedak-basmusik som soundtrack for at opretholde noget, der bare minder om fremdrift og fart over feltet.

Der mangler klart drive i formatet for, at man fra start sidder klinet til skærmen. Men jo længere man kommer i programserien og lærer at afkode deltagernes subtile kemi og laaaange akavede pauser, desto mere opsat bliver man dog på at se, hvem der ender sammen.

For kærligheden blomstrer virkelig deroppe i førersædet, og mændene får faktisk konkret greb om lige præcis dét, de så inderligt drømmer om.

Problemet er bare, at programmets præmis i sidste ende bryder med netop det, der i hverdagen er chaufførens helt store udfordring.

'Kærlighed i førersædet' afmonterer fordommene om, at truckere ikke er fantastiske mennesker, der er værd at date. Men det er nu engang mændenes profession og ikke deres strålende personligheder, som før tv-programmet var ”problemet”.

I 'Kærlighed i førersædet' er deltagerne kunstigt til stede i lange perioder ad gangen. Men kan romancen stå distancen, når de er væk fra mandag til lørdag? Det får vi ikke svar på.

Læs mere om:

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.