
Unge, kvindelige ansatte krænkes på ugentlig basis i Føtex

Det er angiveligt især i scan-selv-områderne, at de grænseoverskridende hændelser sker.
Foto: Torben Klint/Ritzau Scanpix
For nylig blev en ung kvindelig medarbejder i Føtex i Randers to gange på samme dag klappet i numsen, mens hun passede sit arbejde.
Det skete blandt andet, da den kvindelige ansatte skulle hjælpe den mandlige kunde ved scan-selv-kassen. Da hun vendte sig om, fik hun et klap bagi, mens den berusede kunde sagde "hej hej, smukke" og smilte til hende.
Senere kom samme kunde tilbage i butikken igen, og her klappede han igen den kvindelige ansatte i numsen, da hun bukkede sig ned for at løfte en port til en kasse.
Det skriver TV 2 Østjylland på baggrund af dokumenter fra Arbejdstilsynet.

Myndigheden har nu givet Føtex i det centrale Randers et påbud om at rette op på arbejdsmiljøet og sørge for sikkerheden for de unge ansatte i supermarkedet.
Det sker efter, at flere unge ansatte i Føtex på Dytmærsken i Randers har oplevet både fysisk og psykisk vold fra kunder, hvilket har ført til sygemeldinger og utryghed blandt de ansatte.
Salling Group, der ejer Føtex-kæden, vil ifølge det østjyske medie ikke kommentere på påbuddet, som kæden nu har fået af myndighederne.
Ifølge en ansat i supermarkedet i Randers sker det på ugentlig basis, at de unge ansatte skal have hjælp til at håndtere ubehagelige kunder.
En ansat har over for Arbejdstilsynet også beskrevet, at vedkommende og kolleger "rimelig ofte" får upassende kommentarer fra kunder. Det kan eksempelvis være ”du ser godt ud” og ”dit tøj sidder godt på dig”.
Men det sker også, at kunderne tager fat i de unge ansatte eller holder dem i hånden, når de giver dem byttepengene tilbage. Det beskrives også, hvordan de ansatte kan blive aet på armen og blive taget omkring taljen.
Det er angiveligt især i scan-selv-områderne, at de grænseoverskridende hændelser sker.
Arbejdstilsynet slår i deres rapport fast, at Føtex Randers' forebyggende tiltag er utilstrækkelige. De unge ansatte mangler ifølge tilsynet oplæring i konflikthåndtering og risikovurdering af kunder.
I et høringssvar giver ledelsen i Føtex-butikken udtryk for, at de mener, at de unge ansatte er godt instrueret i, hvordan de håndterer de ubehagelige kunder. Brugen af byvagter og konflikthåndtering er blevet fremhævet i de ansattes onboarding-programmer.
Arbejdstilsynet har dog vurderet, at disse tiltag ikke er tilstrækkelige.
Føtex-butikken ligger i det centrale Randers tæt på buscentralen, og det beskrives i rapporten, at der er et værtshus i nærheden. Det betyder, at det er en daglig hændelse, at berusede kunder kommer ind i butikken.
I et skriftligt svar til TV 2 Østjylland skriver Salling Groups pressetjeneste:
- Vi er forfærdede over, hvad vores kollegaer i butikkerne skal gennemleve af dårlig opførsel fra kunder, når de forsøger at passe deres arbejde og yde en god service.
Over for mediet understreger Salling Group, at de gør, hvad de kan for at undgå for mange af de ubehagelige møder med de klamme kunder.
Denne artikel blev første gang bragt hos Se og Hør, der også er ejet af Aller Media. Dette er en redigeret version.

For et år siden fik hun et opkald, der ændrede hendes liv: "Jeg kommer aldrig til at få en helt normal krop igen"
Udvalgt indhold

Nogle dage tænker jeg, om mit liv ville se anderledes ud, hvis jeg blev medicineret. Men jeg er nervøs

Skilsmissen udløste en "total livskrise" for Tina. Så fik hun en god idé
