
Sommerens bedste gensyn: 8 filmklassikere på DRTV, du (måske) har glemt, hvor gode er

Carey Mulligan som Cassandra "Cassie" Thomas i 'Promising Young Woman'
Foto: Merie Weismiller Wallace, SMPSP/Focus Features
Vi er gået i DRTV’s blandselv-afdeling og har sammensat den mest forrygende pose blandede bolsjer til dig.
Der er lidt af hvert – lige fra hylende morsomt feministisk hævntogt til en ikonisk western, afdankede pornostjerner, et barskt familiedrama og en hjertevarm hyggeversion af 'The Devil Wears Prada'.
'Promising Young Woman'

Carey Mulligan tager sagen i egen hånd i 'Promising Young Woman'
Foto: Focus Features
Før kvinden bag 'Saltburn' fik os alle til at gå i kollektiv sexpsykose, mens vi kronisk havde 00’er-popsangen 'Murder on the Dancefloor' på hjernen og ikke rigtig kunne slette synet af en nøgen, dansende Barry Keoghan fra nethinden, var der 'Promising Young Woman'.
Emerald Fennells fuldstændig forrygende, tankevækkende og ekstremt underholdende spillefilmsdebut, der sikrede hende en Oscar for bedste originale manuskript.
Filmen har et guddommeligt soundtrack og handler om kvinden Cassie (Carey Mulligan), der forgæves forsøger at holde sit liv ud, efter at hendes bedste veninde går bort.
Cassie får nu sine lange, ensomme nætter til at gå med at lege en form for sexet, kvindelig Batman-selvtægtshelt, der gør gaderne usikre for klamme mænd, der vil udnytte stangstive kvinder.
Hun har et kynisk syn på hankøn og tror altid det værste. Cassie er derfor meget skeptisk, da kærligheden rammer hende i skikkelse af den vidunderlige børnelæge Ryan, spillet af klassekomikeren Bo Burnham.
'Red Rocket'

'Red Rocket'
Foto: A24
Sean Baker, manden bag årets helt store Oscar-succes, 'Anora', er afgjort en af de mest interessante amerikanske instruktører pt.
Han slog filmkarrieren an med 'Tangerine' og 'The Florida Project' og har siden vendt sit følsomme, forstående og imødekommende blik mod pornoindustrien og sexarbejde i 'Red Rocket'.
Det er en morsom, men også socialrealistisk komedie, der handler om en falleret pornostjerne, der vender tilbage til sin hjemby i Texas.
Hans navn er Mikey "Saber" Davies og spilles af 'Scary Movie'-stjernen Simon Rex.
Mikey kan ikke finde sig til rette i hjembyen, der synes klaustrofobisk lille for ham. Mens han laver fejl på stribe, forsøger han at genopfinde sig selv og planlægger et storslået, sexet comeback til pornoscenen i Hollywood.
'Mrs. Harris Goes to Paris'

En fornem greve (Lambert Wilson) og Mrs. Harris (Lesley Manville) deltager i et Dior-show i 'Mrs. Harris Goes to Paris'
Foto: Dávid Lukács / Focus Features
Hvis 'The Devil Wears Prada' og 'Phantom Thread' fik et feelgood-filmbarn, ville det være 'Mrs. Harris Goes to Paris'.
Den charmerende, historiske komedie handler om en enke, der pludselig kommer til penge. Hun har altid sørget for andre, men på sine ældre dage indser rengøringskonen Ada Harris (Lesley Manville), at hun faktisk også selv fortjener lidt forkælelse.
I et vildt forsøg på at finde sin drømmekjole fra Dior rejser hun derfor til Paris.
Her kunne man forestille sig, at eventyret endte brat og hurtigt udviklede sig til den ubehøvlede sekvens i 'Pretty Woman', hvor den prostituerede Vivian fornærmes af snobbede butiksassistenter.
Men i den her magiske, britiske fortælling er det modsatte tilfældet – og snart kommer Ada Harris på sit livs eventyr.
'Den gode, den onde og den grusomme'

Eli Wallach og Clint Eastwood i 'The Good, the Bad, and the Ugly' fra 1966 af Sergio Leone.
Foto: United Artists
En tør, støvet vind blæser gennem en øde bygd. Her emmer stilheden før stormen af kugleregn i Sergio Leones mest ikoniske spaghettiwestern, der bugner af lange pauser, nærbilleder og intense dueller, der får en til at sidde på kanten af sofaen.
I westernfilmen over dem alle tørner tre vidt forskellige mænd sammen: Den gode Blondie spilles af Clint Eastwood, der er en supercool og tilsyneladende hæderlig dusørjæger.
Den onde skurk, Angel Eyes (Lee Van Cleef), er derimod en ubarmhjertig og hensynsløs lejemorder, der dræber uden at tøve.
Og til sidst er der den grimme Tuco (Eli Wallach), som er en snu forbryder, der på listig vis altid undgår straf og snor sig ud af selv de mest håbløse situationer med skindet i behold.
Til fælles har de alle, at de vil have fingre i en stor skat, der efter sigende er begravet på en kirkegård. Hver især har de små brikker af puslespillet, der kan føre dem mod enorm rigdom. Spørgsmålet er bare, hvem der først når frem, og hvad de hver især er villige til at gøre for, at de andre ikke gør.
'Stegte grønne tomater'

Mary Stuart Masterson som Idgie Threadgoode og Mary-Louise Parker som Ruth Jamison i 'Stegte grønne tomater'
Foto: Universal Studios
Den ikoniske, feministiske film 'Stegte grønne tomater' blev nomineret til to Oscars for bedste kvindelige birolle (Tandy) og bedste manuskript – og efter et gensyn med Jon Avnets fantastiske, rolige adaptation kan man godt forstå hvorfor.
Filmen har Kathy Bates og Jessica Tandy i rollerne som to kvinder, der gennem fortællingen om en vild livshistorie kommer tættere på hinanden. Det sker, da den undertrykte husmor Evelyn (Bates) møder den ældre kvinde Ninny Threadgoode (Tandy) på et plejehjem.
Her fortæller Ninny levende historier fra sin ungdom og om dengang, hun i 1920’erne kendte to kvinder: Idgie (Mary Stuart Masterson) og Ruth (Mary-Louise Parker). Sammen drev de Whistle Stop Caféen, hvor man altid kunne bestille én helt særlig ret.
Idgie og Ruth kæmpede både med hverdagsproblemer og større samfundsmæssige udfordringer som voldelige mænd og racisme. Sammen trodser de normerne i en patriarkalsk og racistisk sydstatsverden, hvor de klarer sig, fordi de altid kan regne med hinanden.
Og hvis to kvinder i 20’erne kan klare ærterne, så kan Evelyn – og du og jeg – måske også godt.
'American Fiction'

Erika Alexander og Jeffrey Wright i 'American Fiction'
Foto: Prime Video
Den Oscar-vindende 'American Fiction' er en både hylende morsom og rørende satire over, hvem der får lov at definere sorte fortællinger – og hvorfor.
Den desillusionerede forfatter og litteraturprofessor Monk (Jeffrey Wright) er træt af, at det litterære marked kun vil høre sorte stemmer, hvis de leverer traumer og klichéer.
Som en provokation skriver han under pseudonym en overdrevet, satirisk roman fuld af stereotyper – og til hans forbløffelse bliver den en kæmpe succes.
Samtidig kæmper han med en familie i opløsning og sin egen identitet.
'Jane Eyre'

'Jane Eyre'
Foto: Focus Features
Charlotte Brontë regnes for en af Englands største forfattere, og fortællingen om 'Jane Eyre', den stille pige med den barske barndom og det lidenskabelige sind, er hendes hovedværk.
I Cary Joji Fukunagas betagende smukke filmatisering fra 2011 afsløres det, at der bag det stille ydre gemmer sig en kvik og nysgerrig kvinde, som i 1840’ernes rigide England tørster efter frihed og oplevelser.
Mia Wasikowska spiller Jane Eyre, der efter en traumatisk opvækst får arbejde som guvernante for en lille fransk pige på et stort, engelsk gods.
Ikke længe går der, før godsejeren – den reserverede, egenrådige og dekadente Rochester (Michael Fassbender) – forelsker sig voldsomt i den usædvanlige guvernante og hendes mystiske tegninger af fevæsner og lys. Og hvad der så sker, må du selv se…
'Boy Erased'

Nicole Kidman, Lucas Hedges og Russell Crowe i 'Boy Erased'
Foto: Focus Features
Den Golden Globe-nominerede 'Boy Erased' er desværre baseret på virkelige hændelser.
Her følger vi den unge, homoseksuelle mand Jared (Lucas Hedges), der bliver udsat for såkaldt omvendelsesterapi. Læger mener nemlig, at de har fundet en kur mod hans seksuelle orientering.
Det er Jareds egne forældre – frisøren Nancy Eamons (Nicole Kidman) og den baptistiske præst Marshall Eamons (Russell Crowe) – der sender deres søn væk, så han kan gennemgå en række eksperimenterende forsøg.
Filmen er baseret på Garrard Conleys erindringsbog af samme navn og beretter om hans oplevelser med omvendelsesterapi. Den giver et nært indblik i en praksis, som i dag ”kun” er forbudt i 27 af USA's 59 stater.

Lyt til 'Bachelorette'-podcasten ‘EJ EJ EJ!’ hver fredag der, hvor du normalt finder dine podcasts - eller herunder.
Læs mere om: