
Sandt eller falsk: 8 myter om intelligente mennesker

Foto: Panthermedia
8 myter om intelligente mennesker
Myte 1: HÞjtbegavede mennesker ser ned pÄ os almindelige
Falsk. Der er faktisk flere fordomme den anden vej. Der findes dog folk i Mensa, der kalder normalbegavede for 'mugglere', som en betegnelse for mennesker uden sÊrlige evner fra bogen om den magiske dreng Harry Potter. Men det er mere udbredt, at der findes et tabu omkring intelligens. Janteloven kommer hurtigt op til overfladen, og man mÄ helst ikke sige hÞjt, at man er velbegavet. Man vil helst vÊre som de andre.
Myte 2: HĂžjtbegavede mennesker er ofte autister
Falsk. Der er ikke nogen dokumenterbar sammenhĂŠng imellem hĂžj intelligens og hyppigere forekomst af autisme.
Myte 3: HĂžjtbegavede mennesker har arvet intelligensen fra deres forĂŠldre
Sandt. En mor og en far, der er velbegavede, fÄr et begavet barn. Det samme gÊlder, hvis forÊldrene er godt begavede, men ikke selv har opdaget eller bruger det. 50-80 procent af intelligensen er arveligt betinget. Det betyder, at 20-50 procent bliver stimuleret eller hÊmmet af miljÞet. Hvis du har nogle forÊldre, der gider tale med dig, diskutere og indvie dig i forskellige emner, sÄ har du bedre forudsÊtninger end dem, der ikke bliver stimuleret. SÄ miljÞ er vigtigt. Men hvis den motor, du har mellem Þrerne, er skabt til at kÞre 110 km i timen, kommer du selv med de bedste vilkÄr ikke til at presse den op pÄ 130. Og omvendt til en hvis grad: Man bliver slÞvere, hvis man ikke bruger sin intelligens.
Myte 4: HĂžjtbegavede mennesker er meget bevidste om deres fortrin
Sandt og falsk. Nogle ved fra barnsben, at de er bedre begavet end andre og mĂŠrker det pĂ„ daglig basis. Men man ved ikke altid selv, at man er velbegavet. En del bliver meget overraskede, nĂ„r de fĂ„r tal pĂ„ intelligens. Ofte er folk uvidende om deres intelligens, fĂžr de er endog meget voksne. Jeg har en kunde, der var 50 Ă„r, da hans chef anbefalede ham et udviklingsforlĂžb. Han var blandt den allerĂžverste 1 procent, men mente ikke selv, han lĂ„ der, tvĂŠrtimod. Han mente, at mange af hans venner var klogere end ham, fordi de var direktĂžrer. Derudover har jeg mĂždt en del kvinder, der tror, at barnet har arvet begavelsen fra faderen. Dette kan handle om en form for beskedenhed, men det kan ogsĂ„ vĂŠre imposter syndrome, hvor en person overvurderer andre og undervurderer sig selv. Man kan fĂ„ den opfattelse, at nĂ„r det her er nemt for mig, sĂ„ er det ogsĂ„ nemt for andre, og hvis man bliver fĂŠrdig med opgaverne fĂžr de andre, gĂžr den lave selvtillid, at man tĂŠnker , at man nok har lavet fejl eller misforstĂ„et noget. En intelligenstest kan hjĂŠlpe mennesker med at forstĂ„ sig selv. At vide, man er godt begavet, er en vigtig brik i et menneskes selvforstĂ„else. Det giver ogsĂ„ en bedre forstĂ„else af andre â og overbĂŠrenhed i erkendelsen af, at det ikke er alle, der har det lige sĂ„ nemt som en selv.
Myte 5: HĂžjtbegavede mennesker mangler ofte empati
Falsk. HĂžjtbegavede scorer mindst lige sĂ„ hĂžjt som andre pĂ„ empati. Hvis hĂžjtbegavede menneske er socialt kejtede, er det derfor ikke fordi, de mangler indlevelse, men social trĂŠning. Det, som begavede mennesker alle har tilfĂŠlles, er nemlig, at de har haft en asynkron udvikling. De forskellige spor â den mentale, den fysiske og den fĂžlelsesmĂŠssige alder â i den personlige udvikling fĂžlges ikke ad. Som bĂžrn var de mentalt foran i deres udvikling. BĂžrnene sĂžgte voksenkontakt, fordi det var der, de blev respekteret og lyttet til og fik modspil, eller de fordybede sig i bĂžger eller spil. Begge dele var sjovere og mere udfordrende end kontakt til jĂŠvnaldrende. Men den begavede person har dermed heller ikke altid vĂŠret med til de rollespil og lege, der trĂŠner barnet i sociale regler. En dreng pĂ„ 7 Ă„r kan for eksempel pĂ„ nogle omrĂ„der svare til en dreng pĂ„ 12-13 Ă„r; selv om han gĂ„r i 1. klasse, kan han lĂžse 5. klasses opgaver i matematik. Men fĂžlelsesmĂŠssigt kan drengen godt vĂŠre 4 Ă„r. Der er dog ingen automatisk sammenhĂŠng mellem at vĂŠre langt fremme mentalt og stĂ„ tilbage pĂ„ fĂžlelserne. Det kan svinge i alle retninger. De begavede unge gĂ„r desuden i puberteten i samme alder som andre, det vil sige vekslende.
Myte 6: HĂžjtbegavede mennesker er oftere mĂŠnd end kvinder
Falsk. Men der er flere mÊnd med i Mensa, end der er kvinder. KÞnnenes intelligens kan vÊre forskellig, sÄ flere mÊnd scorer hÞjt pÄ den matematiske og logiske intelligens end kvinder. Der er mÄske en statistisk tendens til, at kvinder er lidt bedre pÄ det sproglige omrÄde end mÊnd og omvendt i forhold til logisk intelligens. Men forskellen kan lige sÄ vel hÊnge sammen med, hvordan vi fremroser forskellige typer begavelse hos vores bÞrn, eller hvad der er blevet opmuntret hos os selv: Det er ikke sÊrlig sexet at vÊre en ung pige, der er hÞjt intelligent. Det kan godt skrÊmme nogen vÊk. En pige skrev pÄ min blog engang, at hun hellere ville have haft store bryster end at vÊre god til matematik. Drenge kan oftere godt lide at fÞle sig som den bedste eller klogeste, mens nogle piger lÊrer at underspille deres begavelse.
Myte 7: HĂžjt begavede mennesker har nemt ved alting
Falsk. Det er indlysende, at nogle ting er nemmere, end hvis man var lavt begavet â typisk ting som at forstĂ„ komplekse sammenhĂŠnge, lĂžse opgaver og lĂŠre nye fĂŠrdigheder. Men de intelligente har bekymringer, kĂŠrestesorger og usikkerheder som alle andre â plus de sĂŠrlige udfordringer, det kan give at vĂŠre klogere end de fleste. Desuden kan intelligensen vĂŠre mere eller mindre bredspektret: Nogle er sĂŠrligt begavet pĂ„ Ă©t felt, andre er pĂ„ mange felter. At vĂŠre velbegavet betyder ikke, man kan alt. Der kan godt vĂŠre omrĂ„der, hvor den, som er hammerbegavet, er totalt uduelig, fx til at lĂŠse kort. Eller man kan vĂŠre ordblind, talblind, totalt tonedĂžv eller have en dĂ„rlig grovmotorisk koordinering.
Myte 8: HĂžjtbegavede mennesker er tit ensomme
Sandt. Mange savner ligestillede lige fra barnsben. HĂžrer du som barn til de bedst begavede 5 procent (gifted children), sĂ„ er du anderledes end de Ăžvrige 95 procent, og det kommer til udtryk, uanset om man kender sin IQ eller ej, fx i humoren. Den intelligente dreng eller pige vil typisk grine ad andre ting end de andre unger. BĂžrn, hvor en hĂžj begavelse skinner igennem, bliver ofte mobbet eller ekskluderet, fordi de andre bĂžrn kan fĂžle sig mindre dygtige eller ligefrem dumme sammen med dem, men fordi de er i flertal, har de magten til at mobbe. Som voksne kan begavelsen blive til en udfordring pĂ„ jobbet. De andre forstĂ„r simpelthen ikke, hvad man siger og kan ikke fĂžlge med. MĂžder kan vĂŠre drĂŠbende, fordi kollegerne kan bruge meget lang tid pĂ„ at diskutere et emne, som den begavede helt fra starten har fremsagt lĂžsningen eller konklusionen pĂ„. Man skal vĂŠre omhyggelig med de ord, man vĂŠlger, ellers ender man med at skulle forklare sig mange gange og pĂ„ flere mĂ„der. Det er demotiverende, ikke mindst hvis det er chefen, du sidder overfor. Intelligente springer desuden gerne fra emne til emne uden mellemregninger. De kan typisk heller ikke redegĂžre for hele processen, som det ofte forventes â der er kun A og Z. Det taber man andre pĂ„. OgsĂ„ i forhold til kĂŠrlighed kan det vĂŠre udfordrende at vĂŠre bedre begavet end de fleste. I kĂŠrlighed skal man nemlig have en, der er ca. lige sĂ„ intelligent som en selv. Kloge krager sĂžger kloge mager. Er man pĂ„ niveau, fungerer kommunikationen meget lettere. Er man hĂžjt begavet, er der dog langt mellem snapsene. De andre parametre, som at man finder den anden sympatisk og attraktiv, skal jo stadig ogsĂ„ matche. En del af de velbegavede kvinder finder sammen med mĂŠnd med Aspergers syndrom (mild form for autisme) i deres ofte langvarige sĂžgen efter en intelligent partner, der kan give dem modspil.
Om eksperten, Ann C. SchĂždtbelastendebegavet.dk