Krop og kost

Bækkenløsning: Hvorfor opstår det – og hvad kan jeg gøre?

Bækkenløsning i graviditeten er helt normalt, men også voldsomt generende. Se her, hvorfor bækkenløsning opstår, og hvad du kan gøre, hvis du får bækkenløsning.

De fleste gravide oplever ømhed i bækkenet under graviditeten. 

Jo større maven bliver, jo mere er man nødt til at svaje i ryggen for ikke at vælte fremover. Det er en uvant stilling for dit bækken og musklerne, og derfor kan du få ondt i lænden. 

Bruskpladerne mellem bækkenknoglerne bliver samtidig blødere for at kunne give plads til, at barnet kan passere ned gennem bækkenet, den dag du skal føde. Nogle producerer dog for meget af det hormon, der blødgør, og det kan også føre til ekstra ømhed i bækkenet.

Bækkenløsning kan gøre meget ondt

I nogle tilfælde kan man udvikle det, som kaldes en bækkenløsning.

Hvor meget må man løfte som gravid?

Det kan sammenlignes med en kraftig forstuvning, og i sjældne tilfælde kan det give så voldsomme smerter, at den gravide må bruge krykker eller kørestol. 

Oftest gør det dog 'bare' meget ondt, siger jordemor Ulla Nielsen.  

Hvad hjælper, når man har bækkenløsning? 

Hun giver i den forbindelse følgende råd til, hvad du kan gøre, hvis du også bliver ramt af bækkenløsning.

- Din krop har godt af at blive brugt - også mens du er gravid. Men find en motionsform, der passer til dig. Cykling er en god motionsform, ligesom bevægelse i vand er godt for gravide med ømhed i bækkenet. Hvis du har ondt i bækkenet, kan det også være en hjælp at binde noget stramt om maven for at give en fast fornemmelse og minde dig om at tage mindre skidt, siger hun.

Tænk på hvordan du bevæger kroppen

Jordemoderen understreger, at det er vigtigt, at du ikke bevæger kroppen alt for brat eller vrider den for meget rundt, når du har bækkenløsning.

Og så bør du så vidt muligt undgå at belaste kroppen for meget.

- Hvis du f.eks. skal ind i en bil, så start med at sætte numsen ind og drej så kroppen på plads i sædet. Når du skal ud af bilen igen, så drej kroppen med parallelle ben og sæt begge ben i jorden, inden du rejser dig op. Lad også være med at sidde med benene overkors, eller stå og hænge på det ene ben. Og støvsugningen og andet fysisk arbejde i hjemmet, der er anstrengende for kroppen, skal overlades til manden!, råder Ulla Nielsen.

Plukveer vs. fødselsveer: Hvad er forskellen?