delte mavemuskler
Krop og kost

6 typiske spørgsmål om delte mavemuskler

Samler mine delte mavemuskler sig af sig selv efter graviditeten? Er det farligt? Og kan det trænes væk? Her giver personlig træner Maria Dior svar på seks typiske spørgsmål om delte mavemuskler

Når du bliver gravid, deler dine mavemuskler sig under graviditeten for at skabe plads til baby. Hvor meget de deler sig, varierer dog en del. Efter fødslen samler de sig langsomt igen under kroppens helingsproces. Nogle vil dog opleve, at mavemusklerne stadig er delte otte uger efter fødslen, og skal derfor have ”hjælp” til at få dem styrket og samlet igen.

Definitionen på delte mavemuskler er, at du har to fingres mellemrum eller mere mellem dine mavemuskler.

 

 

Seks typiske spørgsmål om delte mavemuskler:

1. Kan mine mavemuskler samle sig helt igen?

- Nej, højst sandsynligt ikke. Hos de fleste vil der stadig være et lille mellemrum, da bindevævet ikke trækker mavemusklerne så tæt sammen, som før du blev gravid.

 

2. Kan mine rygsmerter hænge sammen med mine delte mavemuskler?

Ja.  En stærk og stabil kerne fås kun, hvis musklerne i din lænd og mave arbejder sammen. De skal så at sige deles om arbejdet. Men når mavemusklerne deles, har din kernemuskulatur ikke den samme styrke som før. Derfor vil den ikke kunne bidrage med styrke og stabilitet i samme grad som før. Din lænd skal derfor klare størstedelen af arbejdet samtidig med, du begynder at svaje ryggen. Sammenlagt kan dette give smerter og udmunde i mere alvorlige følgeproblematikker.

 

3. Hjælper det at lave almindelige mavebøjninger mod delte mavemuskler?

- Nej. Hvis du laver traditionelle "lige" mavebøjninger, modarbejder du nemlig hensigten, nemlig samlede mavemuskler. Du bør nemlig undgå lige mavebøjninger og planke og i stedet fokusere på at træne kernemuskulaturen og de skrå mavemuskler.

 

LÆS OGSÅ: Det kan du gøre, hvis du har vand i kroppen under din graviditet

 

4. Hvorfor ser jeg stadig gravid ud? Hænger det sammen med mine delte mavemuskler?

- Hvis dine mavemuskler er delte og for svage til at holde din kernemuskulatur stabil, kommer du nemt til at ligne en, der stadig er lidt gravid. Andre oplever, at maven danner en trekant, når de laver en mavebøjning - den såkaldte "tobleronemave". Det bedste, du kan gøre, er at arbejde med de inderste mavemuskler og din kernemuskulatur for at skabe en stærk og stabil forsidespænding.

 

5. Skal jeg være mere opmærksom på mine hverdagsbevægelser, hvis jeg har delte mavemuskler? 

- Ja. Træning alene kan ikke samle mavemusklerne igen. Hvis du konstant laver bevægelser derhjemme, hvor mavemusklerne presses uhensigtsmæssigt, ville disse forhindre dine mavemuskler i at finde på plads igen. Derfor skal du være opmærksom på ikke at belaste mavemusklerne, når du løfter dine børn, eller sætter dig op i sengen/sofaen. Her kan du selv gøre noget aktivt ved at rulle om på siden og bruge armene til at skubbe fra med, når du skal op at sidde. Du bør også være opmærksom på ikke at bukke dig fremover for at løfte din baby op, men i stedet sætte dig ned i hug, løfte din baby og bruge benene til at komme op igen.

 

6. Er det farligt at have delte mavemuskler?

- Nej. Delte mavemuskler er i sig selv ikke farligt, men de kan på sigt medføre problemer med lænd, ryg og iskias, da styrken af din kernemuskulatur er svækket.

 

Er du i tvivl om du har delte mavemuskler? Vi har lavet en guide, så du kan tjekke dig selv hjemme i stuen. Se videoen her

 

Maria Dior er personlig træner og specialiseret i fertilitet, graviditet og efterfødselstræning. Se mere på mariadior.dk