Fertilitet

Guide: Sådan booster du din fertilitet

Går det lidt langsomt med at få to streger på graviditetstesten? Kommer din menstruation som vinden blæser, har du rod i hormonerne, eller føler dig stresset i kroppen? Her viser zoneterapeut og akupunktør Katrine Birk hvilke punkter på din krop, der booster din fertilitet og skaber balance i hormonerne.

Det kan være frustrerende at gå og vente på, der flytter en baby ind i maven – især hvis I har været i gang i et stykke tid. Som udgangspunkt anbefales det, at man prøver på naturlig vis i et år, før man søger hjælp, men har du lyst til selv at gøre noget i mellemtiden, så kan du prøve denne tryk-guide, der booster din fertilitet. Guiden er lavet af zoneterapeut og akupunktør Katrine Birk.

 

Punkt 1: Styrk dine æg og æggestokke

Det er i æggestokkene, at alle de æg, som kan blive til din fremtidige baby, sidder, og det giver derfor god mening at styrke dem. Dette trykpunkt styrker både æg, æggestokke og dannelsen af de hormoner, som hjælper livmoderen med at blive parat til det befrugtede æg.

Sådan finder du punktet:
Æggestokkene er afspejlet i hælområdet på ydersiden af foden. Mål fra kanten af hælen og midtpunktet på yderste ankelkno – og så sidder punktet lige midt mellem disse, men massér gerne hele området på siden af hælen.
 

Punkt 2: Forbered din livmoder

Det er noget af et arbejde, din livmoder skal på, når den skal lægge 'hus' til en voksende baby, og dette punkt sender masser af energi til livmoderen. Som bonus er det ekstra godt, hvis du har svært ved at holde på graviditeten og tidligere har haft spontane aborter.

Sådan finder du zonen:
Livmoderen er afspejlet i hælområdet på indersiden af foden. Mål fra kanten af hælen og midtpunktet på inderste ankelkno – så sidder zonen sidder midt imellem de to.

Punkt 3: Mere overskud og energi

Massage på nyrezonen sender mere energi til dine nyrer, hvilket styrker hele din krop og giver mere overskud. Nyrernes energibane løber også gennem dine kønsorganer og giver derfor også underlivet styrke til nemmere at kunne tage imod en graviditet.

Sådan finder du zonen:
Den sidder under foden midtvejs fra trædepuden under storetåen og starten ad hælen – og på linje mellem tå nummer 2 og tå nummer 3. Lav dybdegående tryk, cirkulerende tryk eller stå op og massér zonen på en lille sten eller krystal.

Punkt 4: Skab balance i dine hormoner

Milt 6 er ét af de mest hormonregulerende punkter på kroppen og derfor et fantastisk punkt, hvis du har svært ved at blive gravid. Massage her balancerer både dine hormoner og sender styrke til dit underliv.

Sådan finder du punktet:
Det sidder på indersiden af benet, og du finder det ved at måle fire fingre op over den inderste ankelkno. Punktet sidder ikke på skinnebensknoglen, men lige bag ved i det bløde kød.

 

LÆS OGSÅ: Sådan kan du lindre dit barns smerter med zoneterapi
 

Punkt 5: Styrk dit underliv

Dette punkt, Nyre 3, kan både styrke immunforsvaret og lindre hoste, hovedpine, træthed og forkølelse, men nyrernes energibane løber også igennem underlivet og sender derfor masser af skøn styrke direkte ned i dit underliv.

Sådan finder du punktet:

Det sidder på indersiden af hælen i det bløde kød mellem senen og den inderste ankelkno. Du kan lave dybe tryk, vride eller nulre.

Punkt 6: Skab ro i din krop

Denne zone er god til at skabe ro og afstresse kroppen –­ en vigtig detalje for din fertilitet, da stress er dårligt for dine hormoner, som er i meget bedre balance, når du har ro i kroppen.

Sådan finder du zonen:
Den sidder lige i midten af foden under trædepuden, og du kan prøve at lave dybe tryk på den i samarbejde med din vejrtrækning. Tryk langsomt ind, mens du trækker vejret ind, og let så trykket lidt igen, når du ånder ud.

Punkt 7: Træk vejret

En dyb og fri vejrtrækning er vigtig for, at du kan stresse af, få ro i kroppen og balance i dine hormoner. Derfor er dette punkt, Diafragma, vigtigt for din fertilitet og kan give dig den indre ro, som man virkelig kan have brug for, hvis de to streger ikke kommer lige med det samme.

Sådan finder du zonen:
Den sidder på hele linjen under trædepuden på fødderne, og du kan lave lange, glidende strøg eller bare massere blidt. Brug rolige bevægelser og hav fokus på din vejrtrækning.

Punkt 8: Færre bekymringer

Når man kæmper med fertiliteten, er det meget svært ikke at gøre sig tusind tanker om, hvad der kan være galt. Om det nogensinde vil lykkes? Det er dog vigtigt at få ro på det indre, så der kommer balance i hormonerne.

Sådan finder du zonen:
Den sidder på hele storetåen, så bare tag godt fat og massér gerne godt ud i kanterne og om på forsiden, så du får fat i hele tåen.

 

LÆS OGSÅ: Sådan hjælper du baby af med ondt i maven

 

Sådan trykker du
Tryk og massér gerne hver zone/punkt i cirka 1-3 minutter – men mærk altid efter, og hvis det ikke føles rart, stopper du bare før. Hvor hårdt du skal trykke, kommer an på, hvad der føles rart for dig, og nogle kan bedre lide et hårdt tryk, mens andre har brug for et blidere tryk. Og husk, at punkterne sidder på begge sider af kroppen. Læs mere om punkterne i Katrine Birks nyeste bog 'Tryk & Glad Kvinde'.

Om Katrine Birk

Zoneterapeut og akupunktør Katrine Birk har fået stor succes med bogserien Tryk & Glad. Hun er lige nu aktuel med bogen Tryk & Glad Kvinde, der indeholder guides til at trykke og massere sig fri for fx stress, træthed, menstruationssmerter, overspisning, PMS og oppustet mave. Læs mere på katrinebirk.dk og på Instagram @katrine_birk.