Gravid

Bliv ven med dine veer

Har du en baby i maven, ved du allerede nu, at du en dag skal stifte bekendtskab med de ofte meget frygtede veer. Men i stedet for at bande dem og hele fødestuen langt væk, fordi det gør ondt, kan du lære at arbejde sammen med dine veer i stedet for imod dem.

Fødselsforberedelse derhjemme

Bogen 'Smertefri Fødsel' guider dig igennem et femtrins-hjemmekursus, der består af kombinationsafspændinger, vejrtrækningsmetoder, fokusvisualisering, presseteknik og sidst, men ikke mindst kroppens eget apotek.
'Smertefri fødsel' er skrevet af Anja Bay og koster 250 kr.

Du kommer ikke uden om dem - veerne. Hvis du altså gerne vil have den lille guldklump ud, som du har båret rundt på i ni måneder. Og du kommer heller ikke udenom, at den muskelsammentrækning, der sker i din livmoder, når du får veer, gør ondt. Nogle gange så forbandet ondt, at mange kvinder ligefrem frygter den dag, hvor hele maskineriet sætter i gang.

Men du kan faktisk gøre en masse, hvis du kender dine veer. Det handler nemlig om at arbejde sammen med dem i stedet for at kæmpe imod. Du skal så at sige blive ven med dine veer. Og ethvert godt venskab starter som bekendt med, at man lærer hinanden rigtig godt at kende. Derfor guider vi dig her igennem de tre typer veer, der kan opstå under din graviditet og fødsel, og ser nærmere på, hvordan du kan arbejde aktivt med dem, så du både får færre smerter og en nemmere fødsel.


Plukkeveer: Livmoderen forbereder sig

Plukkeveer er livmoderens måde at øve sig på at lave rigtige veer, fortæller Anja Bay, der er fødselsforbereder, forfatter til 'Smertefri fødsel' og mor til tre.

Plukkeveerne kan opleves ved, at maven pludselig bliver rigtig hård i den ene side, og du vil måske tro, at det er barnet der skubber. Mange oplever plukkeveer op aftenen, når de sidder i sofaen og ser fjernsyn. Men de kan også opstå, hvis du er fysisk aktiv. For eksempel vil du måske opleve, at det trækker i livmoderen, når du i syvende måned er på vej op af ad en bakke, eller plukker æbler i haven. En plukkeve er ikke et tegn på, at du nærmer dig fødslen, men de fleste vil opleve en stigning i hyppigheden, når de nærmer sig termin. Det er dog meget forskelligt. Nogle kvinder har slet ikke plukkeveer, og det er også helt almindeligt, forsikre Anja Bay.

Veer: Udvidelsen under fødslen

Når fødslen går i gang, hjælper veerne med til at åbne din livmoder, så dit barn kan få en passage ud i verdenen. Derfor kalder Anja Bay denne fase for åbningsfasen. Modsat plukkeveer som kommer pludseligt, så prikker veen dig på skulderen først, og fortæller den er på vej, forklarer Anja Bay.

Veen sidder primært nederst, foran på maven, der hvor du normalt kan mærke dine menstruationssmerter, men den kan også trække om i lænden, og den kan gøre begge dele på en gang. Nogle kvinder beskriver også, at de kan mærke trækninger helt ned i inderlårene, forklarer Anja Bay.

Men dine veer kan være forskellige fra fødsel til fødsel, det er ikke sikkert, at de føles på sammen måde igen ved anden eller tredje fødsel. Der er en sammenhæng mellem, hvordan dit barn sidder, og hvor dine veer sætter sig, for der er ikke én måde at have veer på.
Til at starte med er de oftest meget uregelmæssige, og både veerne og pauserne svinger i længde. Det er meget hårdt arbejde at føde, fuldstændig på lige fod med at løbe en ironman. Men hvis du har indøvet en teknik til at arbejde aktivt med veerne, vil du opleve, at det er dig der sidder i sadlen, fremfor at du bliver slæbt af sted efter hesten, fortæller Anja Bay.

Vidste du, at du kan træne dig til en bedre fødsel? Læs mere her

Arbejd aktiv med veerne

Ifølge Anja Bay Metoden skal du øve dig i minimum seks uger før din termin på at arbejde aktivt med dine veer. Det du fysisk gør for at håndtere veen er at arbejde med tempofyldte vejrtrækninger.

"Det kan sammenlignes med en schæferhund i sommervarmen, der ligger fuldstændig afspændt og trækker vejret hurtigt i træk," beskriver Anja Bay.

Følg den intensitet, der er i kroppen med din vejrtrækning. Det vil sige, at når veen intensiverer, øger du tempoet i vejrtrækningen. Samtidig holder du dig afslappet i tre fikspunkter - kæbe, skuldre og hænder. Ved at holde disse tre fikspunkter afslappede, giver det en afslappende effekt på resten af kroppen.

"Når vi kommer ind i en intens smerte, er det en naturlig reaktion at spænde sammen i lige præcis de tre punkter. Vi bider tænderne sammen, trækker skuldrene op til ørene og klemmer hænderne sammen," forklarer Anja Bay.

Men med dette system giver du livmoderen alt den energi, som den skal have til at arbejde, i stedet for at bruge energien i de øvrige muskelgrupper i kroppen. Du vil nå til et punkt, hvor du tænker, at det virkelig er hårdt, og her er det en god ide at have et visuelt billede, eller et mantra, som du kan bruge til at gå ind i dig selv. Med disse tre teknikker vil du opleve, at det er dit arbejde, som er i fokus under fødslen i stedet for panikken og smerten. På den måde vil smerten blive sekundær, og det er det, Anja Bay kalder at være aktiv med i sin fødsel.

Så er du i gang

Uanset om du er første- eller flergangsfødende, kan du regne med, at du er i aktiv fødsel, når du i omkring et par timer har haft veer med en varighed på et minut med en ren pause på tre minutter imellem hver. Så kan du regne med, at du cirka er fire til fem centimeter åben.

"Nu kan du godt begynde at pakke en taske og tænke på at ringe jordemoderen," siger Anja Bay.
En anden indikator for, at du er ved at være i aktiv fødsel, er når hormonet oxytocin stiger markant i din krop.

"Det vil føles, som om du får en dyne ned over hovedet, og du forsvinder mere og mere fra omverdenen. Du kan mærke, at det bliver mere intenst og veerne ligger mere tæt," fortæller Anja Bay.
Det er kroppens måde at fortælle dig, at du skal gå ind i dig selv og koncentre dig om fødslen.

Presseveer: Der er noget, der trykker

Når først du har klaret dig igennem et vist antal timer med veer, der stiger i intensitet og hyppighed, går du over i den sidste fase. Pludselig forandrer alt karakter, du mærker en helt anden følelse i kroppen, der er noget der presser, og det føles som om, du skal på toilettet. Presseveerne har meldt sin ankomst, og du føler dybest set, at du er ved at føde barnet ud af det bagerste hul, beskriver Anja Bay. Nogle kvinder begynder fysisk at gå ud i mod toilettet.
Nu går din livmoder ind og arbejder på en helt anden måde, og det kan føles som om, din krop tager over, men prøv at holde ved. Før du ved af det, nærmer du dig din allersidste presseve. Her brænder og svier det i fødeåbningen, du får fornemmelsen af, at du er helt udspilet, og af at du er ved "at revne fra Gedser til Skagen", beskriver Anja Bay. Nu ved du, at der kun er en eller to presseveer, til du ser din lille baby for første gang.

Bange for at briste? Se her hvad du kan selv kan gøre for at forebygge

Læs mere om: