3 kolde og sunde supper
Forretter

3 kolde og sunde supper

10. august 2018
af Gitte Heidi Rasmussen
Foto: Betina Hastoft
Disse velsmagende supper nydes afkølede: Servér en lille portion som forret til en sommermiddag, eller spis en stor portion med brød til som et lækkert, let aftensmåltid. Og så tager det kun 15 minutter at få maden serveret.

3 KOLDE OG SUNDE SUPPER

Alle opskrifter er til 2 personer

Ærtesuppe med sorte bønner

15 min.

DET SKAL DU BRUGE 400 g frosne ekstrafine ærter 1 skalotteløg 5 dl kold hønsebouillon Salt og peber 150 g kogte sorte bønner eller linser 2 tsk. basilikumolie  150 g groft brød Evt. friske ærteskud   Kom ærter, skalotteløg og bouillon i en blender. Blend, til ærterne er findelte og suppen og cremet og grøn. Smag til med salt og peber. Servér suppen iskold. Pynt med bønner, dryp med basilikumolie og pynt evt. med ærteskud.    Energi pr. person: 465 kcal. Fordelt på: fedt 17 %, protein 22 %, kulhydrat 61 %  
  Tomat-pebersuppe med rød pesto 15 min.
DET SKAL DU BRUGE 1 fed hvidløg 1 forårsløg 1 rød peberfrugt ½ spsk. olivenolie 1 ds. hakkede tomater  1½ dl hønsebouillon Salt og peber 2 tsk. rød pesto Frisk basilikum 150 g groft brød   Sautér hakket hvidløg, forårsløg og peberfrugt i tern i olie ved lav varme i 4-5 min. Kom tomat og bouillon ved og lad det simre under låg til peberfrugten er godt mør.  Blend suppen, smag til med salt og peber og sæt suppen på køl. Servér suppen iskold. Dryp pesto på og pynt med frisk basilikum.    Energi pr. person: 287 kcal. Fordelt på: fedt 23 %, protein 14 %, kulhydrat 63 %  
  Kokos-spinatsuppe med aspargesbroccoli 15 min.
DET SKAL DU BRUGE 160 ml kokosmælk light (1 lille dåse) 150 g frisk spinat 3 dl hønsebouillon 1 spsk. limesaft 1 stor grøn chili uden kerner 2-3 tsk. fiskesovs 200 g aspargesbroccoli Frisk koriander 150 g groft brød   Blend kokosmælk, spinat, bouillon, limesaft og chili til en cremet suppe. Smag forsigtigt til med fiskesovs. Blanchér evt. aspargesbroccolien i 1 min. og lad den køle af. Servér suppen kold med broccoli og koriander ovenpå. Spis brød til.   Energi pr. person: 320 kcal. Fordelt på: fedt 25 %, protein 21 %, kulhydrat 54 %   PRØV OGSÅ: Jordskokkesuppe med parmaskinke og purløg