Selvudvikling

Mere af det samme?

af Renée Toft Simonsen 10. november 2010
Alle steder har de en Zara eller en H&M eller en ... ja, jeg kunne blive ved, opremsningen er desværre næsten lige så kedelig som turen ned ad strøget

Forleden fik jeg den gode idé, at min spanskofile mand skulle have sig noget spansk litteratur, så han havde noget at give sig i kast med for at få styret sin umættelige appetit på det spanske. Så det var netop, hvad jeg begav mig af sted for at købe. Men bøger på spansk var det faktisk ikke muligt at opdrive ... og det var ikke, fordi det skulle være nogen bestemt af en særlig forfatter osv., næ, bare en hvilken som helst bog begået på spansk.O.k. godt så ... meget muligt, det ikke er den slags, de forventes at føre i Kvicklys bogafdeling, det kan jeg sagtens se - men heller ikke i den største Bog&idé i min hjemby Århus kunne de præstere et eksemplar. I den tredje boghandel, jeg besøgte, gav jeg mig så lidt tid til at kigge rundt for at se, hvad der ellers var, og ærlig talt - det vrimlede med bøger, men det var bare mest krimier, havebøger og kogebøger, der stod på hylderne. En oplevelse lidt ligesom den, man får, når man tænder for fjernsynet en tilfældig dag, og det vrimler med have, mad og krimier på fjernsynsskærmen.Og det er i grunden ikke, fordi jeg har spor imod have, mad eller krimier ... det virker bare en anelse overvældende på mig, at de ting skal være SÅ dominerende og fylde SÅ meget i vores liv. Det er, som om alle bare VIL have det samme af det meste, og det gælder ikke kun bøger. De store kæder synes at have vundet på mange områder, og det sørgelige ved det er jo, at det så altid er de samme ting, man kan købe, uanset hvor man bor.Man oplever det også, når man rejser ... du skal virkelig ekstremt langt væk for ikke at støde ind i for eksempel McDonald's. Hmm - tror faktisk næsten ikke længere, det er muligt at komme et sted hen, hvor den kæde ikke findes. Går man ind i et supermarked i et andet europæisk land, finder man mange af de samme kolonialvarer, de samme yoghurter og de samme pølser. Og tager man en tur ned ad et tilfældigt strøg i en tilfældig by i for eksempel Sydfrankrig eller Spanien, er det også de samme tøjmærker, man finder. Alle steder har de en Zara eller en H&M eller en ... ja, jeg kunne blive ved, opremsningen er desværre næsten lige så kedelig som turen ned ad strøget.Hvad kan jeg sige - det lykkedes mig aldrig at finde en bog på spansk, så et eller andet er der altså gået tabt i vores jagt på stadig større vækst.Kærlig hilsenRenéeLÆS OGSÅ: