https://imgix.femina.dk/media/a76dce6ff187468dbbac6f910b618beb_30.jpg
Selvudvikling

Hvad fejler vores uddannelses-system?

2. maj 2012
af Renée Toft Simonsen
Det er skræmmende, at vi bruger så meget energi på at sygeliggøre og medicinere børn og unge uden samtidig at finde frem til, hvilken sygdom vores uddannelsessystem har

Det var med stor glæde og fornøjelse, jeg forleden læste et indlæg i Politiken af Torben Smidt Hansen, forstander på Vallekilde Højskole, med overskriften: "Unge fejler mindre end vores uddannelsestilbud". Han sammenlignede endda ganske morsomt erhvervsuddannelsernes og gymnasiernes forklaring på, hvorfor mange unge mennesker ikke kan finde sig til rette hos dem, med Basil Fawltys (ham fra "Halløj på badehotellet") forklaring på, hvorfor gæsterne kom med så mange klager på hans hotel. Alle, der kender Basil Fawlty, véd, at hans hotel er hjemsøgt af krophamrende umulige gæster, og sådan er det åbenbart også for erhvervsuddannelserne og gymnasierne i Danmark.

De er hjemsøgt af kropumulige unge mennesker. I al fald hvis man spørger dem selv. Jeg kan ikke lade være med at blive forstemt over den tilgang - jeg har jo sådan set selv fire styks gående frit rundt lige nu. Og derfor var det også opløftende at læse, at det måske kunne være en mulighed, at vi helt enkelt ikke er dygtige nok i forhold til de tilbud, der er til de unge. Torben Smidt Hansen skriver, at hver fjerde ikke når længere end til 9. klasse, og at det er beskæmmende, at vi forsøger at lukke dem ned med medicin frem for at lukke dem op med nytænkning og kreativitet.

Vi har jo med en helt ny slags generation at gøre lige nu. En generation, der kan have flere medier kørende på én gang, samtidig med at de laver lektier og snakker med venner, og så forventer vi, at de sætter sig ned i et klasseværelse og er stille og lytter ligesom i de gode gamle dage. Altså, at de uddannes i et system, der blev oprettet til bl.a. at uddanne arbejdskraft til industrien i begyndelsen af sidste århundrede, og som ved gud så meget anderledes ud for bare 50 år siden. Den tilgang har bl.a. bevirket, at brugen af ADHD-medicin er eksploderet.

Jeg må sige, at jeg er fuldstændig enig med Torben Smidt Hansen - det er skræmmende, at vi bruger så meget energi på at sygeliggøre og medicinere børn og unge uden samtidig at finde frem til, hvilken sygdom vores uddannelsessystem har.

Kærlig hilsen
Renée

FLERE KLUMMER

Dorthe Kandi: For gammel til TV

Julia Lahme: Er sex passè?

Lonnie Kjer: Til helvede med hørfrø

Læs også