Selvudvikling
22. juni 2012

Er du blevet snydt på nettet?

Vi danskere køber tøj på nettet som aldrig før. Men det er ikke helt ufarligt! Læs her, hvad du skal være opmærksom på, så nettets shopping-paradis ikke ender i et gebyr-helvede.
Af: af Malene Fich Weischer
https://imgix.femina.dk/media/5737c9cd1106462391ff10c684a689aa.jpg

Vi danskere kan godt lide at købe tøj på nettet. Virkelig godt lide det! Størstedelen af handlen foregår i de danske netbutikker, viser tal fra Dansk E-handelsanalyse, men omkring hver fjerde handel finder sted i en udenlandsk webshop. Og det skal man af flere grunde passe lidt på med.

Andre regler i udlandet
"Dansk forbrugerlovgivning er blandt de mest skrappe, hvorfor danskerne er nogle af de bedst sikrede ved køb på nettet. Det betyder ikke, at man skal afholde sig fra at handle på en udenlandsk netbutik, men blot at man skal være opmærksom på, at reglerne ikke nødvendigvis er dem man kender fra Danmark." Det fortæller Caroline Appleyard, chefjurist hos e-mærket, og fortsætter:
"Det er svært at komme med en dækkende beskrivelse af de internationale forbrugerrettigheder i forhold til nethandel, da der er forskel på gældende regler og procedurer fra land til land. F.eks. har man 7 dages fortrydelsesfrist i Storbritannien og 10 dage i Italien mod 14 dage i Danmark".

Ting, du skal være opmærksom på
Den danske mærkningsordning for sikker nethandel, e-handel, har i den anledning samlet en række gode råd til, når du shopper udenlandske varer på nettet. Du får dem her:

Er told og moms medregnet? Køber man designertøj på udenlandske netbutikker, er der ofte tale om produkter i lidt højere priskategorier, og så bliver told og moms pludselig en faktor. Er varen købt i en netbutik uden for Europa, skal der betales told, hvis købet er over 1.150 kroner og moms hvis beløbet overstiger 80. På SKAT.dk kan man finde de forskellige toldsatser; f.eks. kan du, ved køb af sko, risikere at skulle betale op til 17 % oven i den oplyste pris.

Er fortrydelsesretten og reklamationsfristen kortere? Jo længere tid du som forbruger, har til at fortryde eller reklamere des bedre, og især når det drejer sig om tøj er det rart at have tid til at prøve det på inden man beslutter sig. Inden for EU er der store forskelle fra land til land, men man har dog altid minimum 7 dages fortrydelsesret. Kigger man uden for Europa, bliver forskellene endnu større, og derfor anbefaler e-mærket at man vælger de netbutikker, der som minimum lever op til EU's krav. Det er i øvrigt værd at bemærke, at fristen for fortrydelse først starter, når man har modtaget varen.

Hvad koster det at sende varen retur? I Danmark er det netbutikken, der betaler regningen ved reklamation. Sådan hænger tingene ikke nødvendigvis sammen i udenlandske netbutikker, og så kan det hurtigt blive en dyr affære at sende et par støvler retur. Vær derfor altid på vagt, hvis netbutikken ikke informerer om dine muligheder ved fortrydelse eller reklamation.

Er netbutikken del af en mærkningsordning? I Danmark har vi e-mærket, i Sverige Trygg E-Handel og i Østrig er det Euro Label mærket, man skal kigge efter. Du finder en samlet liste over alle de europæiske mærkningsordninger her

Kan jeg betale med kort (Dankort, VISA, Eurocard mv.)? Når du betaler med kort kan du gøre brug af indsigelsesordningen. Den sikrer dig, at du kan få det fulde beløb tilbage (inkl. fragt og gebyrer), hvis du fortryder et køb eller ikke modtager varen.

Hvis noget går galt
Følger du disse råd, så er det nogenlunde sikret mod ubehagelige overraskelser, men man kan selvfølgelig aldrig være 100% sikker. Men skulle det gå galt, er der stadig hjælp at hente. Når du handler på en udenlandsk netbutik, kan e-mærket og Forbrugerrådet ganske vist ikke længere hjælpe, men heldigvis er der også muligheder for at få hjælp:
"Man skal selvfølgelig altid starte med at kontakte den pågældende netbutik eller den mærkningsordning denne måtte være tilknyttet. Er det ingen succes, så er det ved køb i et EU-land samt i Norge og Island Forbruger Europa, man skal have fat i, mens det ved nethandel uden for EU er econsumer.gov der er den rette instans at kontakte," slutter Caroline Appleyard af.

Læs også