https://imgix.femina.dk/media/article/derfor_er_det_cool_at_vaere_kurvet.jpg
Selvudvikling

Det nye ideal er....

8. september 2016
Redigeret den 3. august 2017 (udgivet første gang 8. september 2016) - af Signe Halck
I mange år har medierne dyrket den ultraslanke – og ofte photoshoppede – krop, og utallige kvinder har sukket efter det uopnåelige kropsideal, men nu er tiden ved at vende. Vi ser nærmere på hvorfor.

... at der ikke er noget ideal.

I årtier har vi været slavebundet af urealistiske kropsidealer og haft travlt med at hylde den superslanke photoshoppede krop med krav om indsunken mave, så kanten af bikintrussen ikke rører maveskindet ved solbadning på ryggen. Det har haft konsekvenser for især unge piger og kvinder, og vi har i medierne set debatten rulle om fremstillingen af kvindekroppen, fotomodellerne og sultekurene.

Den debat har langt om længe båret frugt, og i dag ser vi en modreaktion både i modebillederne og på de sociale medier. ”Nå, men skal vi så alle sammen være småtykke nu”, spørger du måske. Nej, vi skal ikke alle sammen spise junk og være småtykke nu. Faktisk skal vi prøve at se os fri af alt det dér.

LÆS OGSÅ: Sports Illustrated Swinsuit lancerer badetøjs-linje til kurvede kvinder

Derfor gik det galt – nu vender vi skuden

Vi står midt i et opgør med kropsidealer, og det er på høje tid, for det er en uopnåelig og uvirkelig krop, vi krampagtigt har forsøgt at tilkæmpe os.

I 2004 lancerede Dove deres real beauty-kampagne, og i deres fortolkning af real beauty satte de lighedstegn mellem skønhed og helt almindelige kvinder. Udelukkende iført undertøj stod Dove-modellerne stolte frem i al deres naturlighed og forskellighed, og kampagnen tog omverdenen med storm – den slags var vi ikke lige vant til. Det er 12 år siden, og den naturlige kvindekrop fylder i dag mere i mode- og mediebilledet, om end der stadig er et stykke vej at gå, før vi for alvor kan sige os fri af de kropsidealer, vi gennem årtier er blevet påduttet.

- Modebranchen lever af at skabe trends og er på den måde en nyskabende, men samtidig også meget konservativ branche, der traditionelt har opfattet modeller som omvandrende tøjstativer. Den holdning rummer ikke et videre menneskeligt syn på kroppen, og det syn har siddet godt fast. Samtidig blev det med Photoshop muligt at efterredigere modelbilleder, indtil billedet passede til det univers, man gerne ville skabe med en trend, et brand eller en kollektion, fortæller livsstilsekspert Flemming Møldrup.

Den uopnåelige drømmekrop

Mode- og mediebranchen har haft en afgørende finger med i spillet i forhold til vor tids maniske kropsfokus. At det forholder sig sådan, er der ifølge livsstilseksperten ikke så meget hokuspokus over.

- Mode og skønhed i kampagner og reklamer skaber fortællinger, universer, drømme og fantasier, som vi på forbrugersiden bliver forført af, så vi rent faktisk køber de ting, der bliver afspejlet i reklamerne. Virkeligheden er fyldt med snavs, gråvejr og tristesse, og derfor er den ikke nær så god til at forføre og sælge som et idealiseret univers. Problemet opstår, når vi forveksler fantasien og drømmene, alt det uvirkelige, med virkeligheden – for virkeligheden kan aldrig leve op til de idealer, vi møder på billboards, i tv-reklamer eller i magasiners modebilleder.

Ergo er der over tid sket det, at vi er kommet så langt væk fra at se, vise og dyrke den naturlige krop, at vi er begyndt at se den photoshoppede og idealiserede fantasikrop som et mål for, hvordan vi i virkeligheden skal se ud. Det er der mange unge piger og kvinder, der har knækket halsen på med lavt selvværd og spiseforstyrrelser til følge.

Artiklen fortsætter under billedet

https://imgix.femina.dk/serena.jpg

(Foto: Serena Williams på Instagram (@Serenawilliams))

Sociale medier spiller en vigtig rolle

Der er i mode- og modelbranchen i dag et øget fokus på at bruge både plus-size-modeller og ældre modeller, og vi ser kendte kvinder, der på sociale medier viser deres naturlige udseende frem, med alt hvad det indebærer af kurver, buler og skævheder. Den tendens er kommet for at blive, vurder Flemming Møldrup.

- Vi kommer til at se meget mere af den slags, og her spiller de sociale medier en vigtig rolle. Vi lever i det, man kan kalde en selvudgivertid, hvor vi konstant udgiver os selv på de sociale medier – og det helst fra vores bedste sider. Men også her ser vi en modreaktion, der netop viser og favner den upolerede virkelighed. Det er positivt, fordi vi med de sociale medier langt hurtigere kan skabe debat og ændre på tingene.

Når vi konstant prøver at leve op til idealer dikteret udefra, og når vi søger at nå vores mål ved at kontrollere vores sult, træningsprogrammet og forholdet til mad, så behandler vi ifølge sexolog Jakob Olrik kroppen som et objekt – en ting – og det er ikke vildt hensigtsmæssigt.

- Vi er kommet så langt væk fra at have et naturligt og kærligt forhold til kroppen, at den er blevet en ting, vi mokker rundt med. Vi får en masse idealer stukket i hovedet af omverdenen udefra, og så tror vi, at vores lykke er gjort, hvis vi kan leve op til dem. Det kræver bare en ekstrem selvkontrol at leve op til krav og idealer, og superkontrollerede mennesker har ofte svært ved at mærke glæden, lysten og lykken. Det gælder forholdet til vores krop, men det gælder fx også parforholdet, børneopdragelsen og karrieren.

Livet skal leves indefra

At leve i glæde, lyst og lykke kommer af, at vi lever livet indefra, at vi er frie mennesker, der omfavner forskelligheden og individualiteten og giver pokker i det med kontrollen. Jakob Olrik har haft flere kvindelige klienter, der har haft brug for at lave den øvelse.

- Jeg taler ofte med kvinder, der med alderen og efter at have født nogle børn har fået det svært med deres krop. Så vil de pludselig dyrke sex med blusen på, i mørke eller i særlige stillinger, hvor maveskindet og strækmærkerne tager sig bedst muligt ud. Det er bare svært at kravle ind i lysten og orgasmen, hvis man under elskovsakten er fyldt op af idealer, tanker og forsøg på at ligne noget i en graciøs balletforestilling. Så første skridt er at blive opmærksom på, hvornår noget udefrakommende får lov til at styre ens tanker og handlinger og så øve sig i at slippe noget kontrol.

Jakob Olrik har studeret seksualkulturer flere steder i verden og har på Cuba mødt en helt anden kropslighed og stolthed hos kvinderne end den, vi kender herhjemmefra. Her er det især den modne kvindekrop, der præger gadebilledet, og det sker med fuld åbenhed og fejring. Årsag? Der findes ikke kommercielle reklamer på Cuba.

- Folk har generelt en meget åben og tydelig seksualitet på Cuba. Det hele bugner af vuggende rytmer, de modne kvinder er letpåklædte, har masser af bar hud, og de bærer deres former, kurver og buler med stolthed. Det interessante ved det er, at der ikke findes kommercielle reklamer og billboards i gaderne og medierne i det kommunistiske Cuba. De har politisk propaganda, men reklamer med photoshoppede modeller ser du ikke.

https://imgix.femina.dk/call_to_action/curvy_kandi_cta2.png

Læs også