https://imgix.femina.dk/media/da9ec26cbc7c49a1801375e1cef69f87_1.jpg
Selvudvikling

Det koster gratis

14. marts 2012
af Renée Toft Simonsen
Ordet gratis gør noget ved os! Faktisk så meget, at vi næsten altid vil vælge det tilbud, ordet gratis indgår i, også selv om vi måske ville få mere ud af et andet valg

"Vi forbrugere er for nemme" var overskriften, og uden at have læst indholdet af artiklen tænkte jeg, at det var sikkert og ganske vist. Vi gør jo sådan set også bare, hvad vi får besked på. Vi køber ind og hjælper til med at holde hjulene i gang, ikke sandt? Og vi gør det faktisk alt for godt, viser det sig. For når det gælder tilbud, køber vi ind i blinde, skriver Annette Claudi i Politiken. Når vi køber ind, er vi åbenbart hamrende irrationelle i forhold til, hvad pengepungen rummer, fordi vi køber for oplevelsens skyld, med følelserne frem for med fornuften.

Til grund for denne konklusion ligger en lidt sjov forbrugeradfærds-undersøgelse, som jeg synes er ret tankevækkende: 2.000 danskere fik valget mellem to slags gavekort til kontanter. Det ene gavekort havde en værdi af 100 kroner og var gratis, mens det andet gavekort havde en værdi af 200 kroner og kostede 70 kroner. Overraskende valgte 78 % af de adspurgte gavekortet på 100 kroner, selv om de så reelt fik 30 kroner mindre. Det gjorde de, fordi ordet gratis indgik i det første tilbud.

Ordet gratis gør altså noget ved os! Faktisk så meget, at vi næsten altid vil vælge det tilbud, ordet gratis indgår i, også selv om vi måske ville få mere ud af et andet valg. Den samme logik hersker også, når vi f.eks. jagter tilbud i supermarkederne. Det, vi kan spare på et pund smør, er intet at regne mod, hvad vi kunne spare ved at tjekke vores mobilabonnement, vores forsikringsaftaler, eller hvad vi har af vilkår i vores bank. Ved de sidstnævnte kan der endda være store gevinster at hente. Men hverken forsikring, mobilabonnement eller bankbetingelser er særlig sexede eller følelsesladede, så den slags lader vi gerne ligge til fordel for at styrte i Bilka og få to liter til én liters pris.

Der er ikke noget at sige til, at der bliver brugt millioner på tilbudsaviser og den slags, for det virker det skidt. Bare vi sparer en 10'er på fløde, så glemmer vi straks prisen på alt, hvad vi ellers propper ned i indkøbsvognen. Det er nu alligevel en forbrugerpsykologi, der er værd at tænke lidt over. Ku' da være, man kunne spare en hund eller to ved at være bare lidt bevidst i forhold til vores økonomiske "følsomhed".

Kærlig hilsen
Renée

LÆS OGSÅ:

https://imgix.femina.dk/legacy/media/d07a1f4330a644e6b6af9b782410e35d.jpg
https://imgix.femina.dk/legacy/media/f22c71648e58431caaceb356c9c5376b.jpg

Læs også