vrede
Selvudvikling

Derfor skjuler vi vores vrede

af Annette Aggerbeck 20. juli 2011
Foto: iStockphoto & Colourbox
Bliver du ofte sur og skuffet uden at sige det direkte til folk? Lær at være ærlig omkring det, du føler. Få her svar på, hvorfor vi ofte skjuler vores vrede

4 veje til at vise din vrede

Giv dine følelser opmærksomhed For at blive klogere på dig selv og dine følelser kan du begynde at iagttage dig selv. Læg mærke til din krop. Typiske tegn på skjult vrede er rastløshed, at du tit vipper energisk med foden, når du sidder stille, tripper, når du står, eller hyppigt bider negle.

Vær ærlig Hvis du tvivler på, om din vrede er rimelig, så husk, at følelser altid er rigtige. De er der af en årsag. Vreden er der, fordi du har brug for at sætte en grænse.

Undgå angreb Når du udtrykker vrede, så undgå at angribe den anden. Tal ud fra dig selv og dine egne følelser og ønsker frem for at komme med bebrejdelser og generaliseringer.

Tag ansvar Du har altid et valg - du er ikke et offer. Mange mennesker føler, at de skal gøre nogle bestemte ting for andre. Men husk, at hvis du ikke har lyst, så gør du det halvhjertet.

Din kæreste vil ud med vennerne og drikke øl efter arbejde. Han spørger dig, om du har noget imod det, og du svarer, at det er helt fint med dig. Men resten af dagen er du tavs og undgår ham. Faktisk er du vred over, at han vil ud med vennerne i stedet for at være sammen med dig. Men du viser det bare ikke. Du er passivt aggressiv.

Læs også: Mærk din vrede - og kom i balance

Vi er bange for afvisningen De fleste af os kender til situationer, hvor vi i stedet for at vise vores vrede bevarer kontrollen over vores følelser og måske optræder strategisk og manipulerende. Men hvorfor skjuler vi vores vrede? Det har vi spurgt psykoterapeut Helle Brinch om. - Noget af det, vi frygter mest, er at blive afvist. Vi er dybest set bange for, at vores vrede får den anden til at afvise os. Så når vi for eksempel reagerer med tavshed i stedet for at give åbent udtryk for vores vrede, kan vi opnå, at kæresten får dårlig samvittighed, og så får vi vores vilje uden risiko for at blive afvist, forklarer hun.

Reaktionen er ubevidst Vi er ofte ikke bevidste om, at vi er passivt aggressive. Passiv vrede er ofte nonverbal, men den dårlige energi, der er forbundet med vrede, oser ud af os og opfattes derfor af andre. De bliver usikre og frustrerede, fordi de ikke forstår, hvad det drejer sig om på grund af vores tvetydige signaler. Derfor risikerer vi paradoksalt nok netop at blive afvist, når vi skjuler vores vrede. I sidste ende kan vi gå hen og blive ensomme, fordi vi tager afstand fra andre mennesker med vores aggressivitet, og de tager afstand fra os, fordi de ikke kan holde vores opførsel ud.

Dine følelser er altid rigtige Der er ingen grund til at undgå vrede, for vrede kan være konstruktiv, når man tør være i kontakt med det, der gør én vred, og give ærligt udtryk for den på en ordentlig måde. - Vrede kan hjælpe med at sætte grænser. Spørg derfor dig selv, hvad der kan ske ved, at du bliver vred. Hvad frygter du mest? siger Helle Brinch. Hun opfordrer til at sætte ærlighed højest. - Husk, at dine følelser altid er rigtige. Fortæl for eksempel din kæreste, at du bliver ked af det, hvis han tager i byen med vennerne, fordi du føler, at han fravælger dig. Ved at vise din vrede åbent vil du få det bedre med dig selv, og I får mulighed for at kommunikere om problemet, frem for at du manipulerer dig frem til en løsning, pointerer Helle Brinch.

Sæt tid af til at kysse hinanden

Lær at lytte til dig selv