Selvudvikling

Derfor skal der rode på dit skrivebord

27. januar 2014
af Lisbeth Madsen, Aller Media
Foto: Pantherstock
Hvis du holder dit skrivebord og området omkring det pinligt rent og ryddeligt, så er der også en risiko for, at du dræber din egen kreativitet, viser ny undersøgelse
Nye og utraditionelle løsninger på problemer kommer bedst, hvis der er lidt rodet omkring dig. Det peger en undersøgelse, som forskere fra University of Minnesota står bag. Det skriver Magasinet Arbejdsmiljø i denne måned.   Det er professor Kathleen Vohs, der sammen med sine kolleger står bag den nye undersøgelse, som bestod af tre overordnede eksperimenter. Resultatet var, at mens det opryddelige miljø fordrer, at du træffer sundere valg for dit helbred og er mere generøs, så stimulerer rodet din kreative tænkning.    LÆS OGSÅ: Her er job-vanen, der gør dig tyk    - Tidligere undersøgelser har vist, at rene omgivelser får folk til at gøre gode ting: De undgår at blive kriminelle, smider ikke affald og er mere gavmilde. Dog fandt vi ud af, at man også kan få meget værdigfulde resultater ud af et rodede omgivelser, siger Kathleen Vohs.   De tre eksperimenter Det første eksperiment, som deltagerne blev udsat for, var, at de henholdsvis blev tilbudt at donere til velgørenhed og blev tilbudt et stykke chokolade eller et æble efter eget valg. De deltagere, der var i et opryddeligt rum, valgte oftest at donere, ligesom de tog æblet frem for chokoladen. Det omvendte gjorde sig gældende for deltagerne i det rodede rum. Det rene rum, fik altså oftere folk til at gøre, det der bliver forventet af dem, forklarer Kathleen Vohs.    LÆS OGSÅ: Se de uheldige morgenvaner, der ødelægger resten af din dag   I det andet eksperiment blev deltagerne bedt om at komme op med en masse ideer til alternativ brug af bordtennisbolde. Her var resultatet, at selvom deltagerne i de to forskellige rum kom med omtrent lige mange forslag, så viste en senere vurdering, at dem fra det rodede rum var langt mere nytænkende og kreative.    Det tredje eksperiment skulle vise sig at underbygge resultatet i det andet. Her skulle deltagerne vælge imellem en drik, der blev præsenteret som henholdsvis ”classic” eller ”new”. Og her valgte deltagerne fra det rodede rum overvejende ”new”, mens det modsatte gjorde sig gældende for dem i det rene rum.    - Vi bliver alle eksponerede for forskellige omgivelser, så som kontorlokaler, vores hjem, vores biler – selv på internettet. Hvad enten du har kontrol over ryddeligheden i miljøet eller ej, så bliver du udsat for det, og vores forskning viser, at det kan påvirke dig, siger Kathleen Vohs.