https://imgix.femina.dk/media/db7fddecacf44f5f8ecc5494cd93b98c.jpg
Gravid

Knib sammen efter fødslen

17. august 2009
af Lone Gjørtsvang / Oestrogen.dk
Husk knibeøvelserne - så undgår du drypperi for neden!

Kroppen bliver belastet af en graviditet, det er der ingen tvivl om, og nogle kvinder kommer til at lide af urininkontinens lang tid efter, de har født. I de fleste tilfælde handler det dog om, at bækkenbundet ikke er blevet ordentligt genoptrænet. Det kan fysioterapeut Ulla Due tale med om. Hun har mange klienter, der kommer med en slap bækkenbund.

Musklerne bliver svage
Når man er gravid, giver de muskler og det støttevæv, der holder kroppen lukket nedadtil i bækkenet, sig. Det er helt naturligt, for ellers ville du ikke være i stand til at føde dit barn.
- Musklerne bliver per definition svage under en graviditet, fordi man vejer mere, og fordi livmoderen tynger ned. Det kan ikke undgås, men jo bedre form man er i under graviditeten, jo nemmere har man ved at genoptræne bækkenbunden, og derved komme hurtig tilbage i form, siger Ulla Due.

Gør det til en vane
Det er derfor en god ide at starte bækkenbundstræning allerede under graviditeten. Det giver dig en bedre fornemmelse af, hvor du kan finde dine bækkenbundsmuskler, og hvordan de virker. Efter du har født, kan du være fuldstændig lammet, hævet og øm, og ikke have anelse om, hvor eller hvor meget, du kniber sammen.
- Jeg foreslår, at kvinderne starter knibeøvelser lige efter, de har født, uanset om de har trænet under graviditeten eller ej. Begynd med at knibe sammen om endetarmsåbningenen og gør det hver gang, du løfter dit barn, rejser og sætter dig, eller skubber barnevognen op ad bakke. Det er vigtigt at få inkorporeret en vane med at knibe sammen, hver gang du løfter. Til sidst tænker du slet ikke over, at du laver knibeøvelsen, fortæller Ulla Due.

Mindst en gang om dagen
Selvom den nybagte mor har nok om ørerne, skal knibeøvelser laves mindst en gang om dagen, men flere gange skader absolut ikke.
- Det er en god ide at lægge sig ned i begyndelsen. Start med at holde knibet 2 -3 sekunder ad gangen. Du skal gerne ende med at kunne lave 20 knibeøvelser i træk af 10 sekunders varighed stående. Det er vigtigt at holde pauser indimellem hver knibeøvelse. Kniber du 10 sekunder, så hold pause i 10 sekunder, inden det næste knib, siger Ulla Due. Hun pointerer, hvor vigtigt det er, for får du ikke genoptrænet bækkenbunden, risikerer du nemlig at døje med urininkontinens, og i værste fald en nedsunken livmoder.

Læs mere:
Sådan laver du knibeøvelser

Din krop lige efter fødslen

Læs også