
Familieliv
Humblebragging - når blær bliver pakket ind i ydmyghed og beklagelser
3. januar 2020af Jo Brand
Foto Shutterstock
Blær pakket ind i ydmyghed og beklagelser kaldes humblebragging, og det er der masser af på de sociale medier. Og selv om de fleste kan blive enige om, at det er irriterende, fortsætter vi med at gøre det. Hvorfor?
For nogle år siden vandt skuespilleren og musikeren Jared Leto magasinet GQ’s pris for god stil. Bagefter skrev han på Twitter: ”Har lige vundet GQ Style Award i Tyskland. De må jo helt klart have lavet en fejl. Hvornår mon de kommer og vil have den tilbage?”
Tweetet er blevet kendt som et virkelig godt eksempel på humblebragging. Men lad os lige starte med at slå fast, hvad humblebragging er i sin egen irriterende essens: – Humblebragging er, når man praler på en måde, hvor man forsøger at skjule, at det rent faktisk er det, man gør, siger Noomi Matthiesen, der er lektor på Aalborg Universitets Institut for Kommunikation og Psykologi. Hun understreger, at hun ikke er ”humblebraggingekspert”, men hun er i kraft af sin stilling stødt på fænomenet flere gange, og hun fortæller, at man i forskningen skelner mellem to typer af humblebragging. – Den ene form er, hvor man prøver at virke ydmyg. For eksempel: ”Jeg havde slet ikke forestillet mig, at min bog ville blive en bestseller.” Og så er der den anden form, hvor man pakker pralen ind i beklagelser: ”Jeg kan slet ikke passe noget af mit tøj mere, fordi jeg har tabt mig så meget.” Hvorfor pakke blæren ind i beklagelser og ydmyghed på den måde? – Man vil ikke virke, som om man er bedre end andre. Vi har jo en kultur, hvor man er i lidt af en moralsk gråzone, når man praler, så når man alligevel gør det, gør man det på en måde, hvor man forsøger ikke at virke arrogant, men derimod forsøger at vise, at man er en ydmyg type, siger Noomi Matthiesen.
Men hvorfor overhovedet blære sig, når det nu ikke er velset? – Grundlæggende har vi jo et helt basalt behov som mennesker for at blive set som nogle, der har noget at bidrage med, og som er værd at være sammen med. Det er et af de mest basale psykologiske behov, forklarer hun, der mener, at de sociale medier har øget mulighederne for at blære sig. – Det er jo blevet en del af kulturen. Det er her, vi præsenterer os selv, og det er her, vi kan prale kontrolleret og tænke over, hvordan vi gør det, i modsætning til hvis vi gør det face-to-face, hvor vi ikke har så meget kontrol, og hvor det lettere kan komme til at virke irriterende, siger hun, der dog gerne indrømmer, at humblebragging på nettet ofte også virker virkelig irriterende. Og det gør det ifølge hende af to grunde: – For det første er det at prale som sagt i en gråzone, fordi man kan komme til at virke arrogant. Det andet er, at man ikke står ved, at det er det, man gør, og det er irriterende. Samtidig med at det også er lidt nedladende, fordi man ikke anerkender, at læseren kan gennemskue det. Og så har vi jo en social regel om, at vi skal være ægte, og humblebragging er tydeligvis ikke ægte. Vi er jo ikke oprigtige, når vi gør det, siger Noomi Matthiesen. LÆS OGSÅ: Derfor skal du holde igen med pralerier på sociale medier