youtube danmark
Familieliv

Eksperten: "YouTube erstatter ikke dit barns nære relationer"

18. september 2018
af Josefine Gammelgaard
foto: Panthermedia
Hvad er det lige, YouTube kan, der kan få vores børn til at sidde klistret til skærmen i flere timer om dagen?

De når knapt nok at få overtøjet af, de kære unger, inden de løber ind på værelset efter skoledagen og finder iPad'en frem - i hvert fald, hvis de får lov. De sidste 10 år har YouTube vokset sig kæmpestort blandt børn og unge, og hver dag klikker tusindvis sig ind på den nyeste video fra deres yndlingsyoutuber for at følge med i videodagbøger, blive inspireret til en ny gamerstil eller for at få tips og tricks til makeuppen.

Ifølge Gallup er det faktisk 75 % af alle danske 8-12-årige, der besøger YouTube mindst en gang om dagen. Men hvad er det ved YouTube, der kan tryllebinde vores børn i flere timer ad gangen?

Lektor Malene Charlotte Larsen forsker i brugen af sociale medier. Hun fortæller, at børn og unge altid har været optaget af, hvad det vil sige at være et ungt menneske, hvordan man finder sin vej i livet, og hvordan man skaber relationer til andre. De har brug for nogen at spejle sig i, og det kan de finde online.

Micro-celebrities

En del af processen med at finde sig selv sker i skolen og i SFO’en, når børnene møder hinanden. Men det er ikke sikkert, man som barn har samme interesser som de andre i klassen. Derfor søger mange børn mod internettet for at finde fællesskaber inden for deres egne interesser.

- Vi kan undre os over, at vores børn bruger flere timer på at se videoer af andre, der spiller Minecraft. Hvorfor spiller de ikke bare selv? Men det er her, de henter inspiration til at blive bedre til at spille. Det gælder også inden for andre nicheområder. På YouTube kan de finde kanaler om alt fra at lægge makeup og spille computer til at lege med slim og lave fjollede ting, siger Malene Charlotte Larsen.

Inden for forskningen kalder man de unge mennesker bag kanalerne for ”micro-celebrities”. Det er, fordi de ikke er klassiske berømtheder som f.eks. musikere og filmstjerner, men derimod langsomt er blevet minikendisser inden for hver deres niche på de sociale medier.

- Man føler sig mere i øjenhøjde med den micro-celebrity, man følger, end man gør med traditionelle kendisser. Måske er der ligefrem mulighed for, at personen bag kanalen interagerer med sine følgere. Det er på den måde en nær form for idol-fan-relation, siger Malene Charlotte Larsen.

LÆS OGSÅ: Guldtuben: 10 youtubere, dine børn følger

Fra flow-tv til følger

Som forælder kan man måske blive nervøs for, om det er sundt for ens børn at bruge meget tid på de sociale medier. Finder de også venner i den virkelige verden uden for internettet? Er man i tvivl, kan man se på, hvad skærmtiden egentlig har erstattet.

- Da fjernsynet kom frem, talte man også om et socialt bånd mellem seeren og den optrædende på tv-skærmen, så det er ikke noget nyt. At følge en bestemt person på de sociale medier kan sammenlignes med klassisk flow-tv, men hvor et led er skåret af. Unge har i mange år brugt karaktererne i en tv-serie til at spejle sig i, men på YouTube er der en mere direkte forbindelse til personen bag skærmen. Det opleves mere autentisk og intimt, når youtuberen fortæller, at han eller hun også tumler med alle de usikkerheder, som den unge gør. Så i stedet for at spejle sig i karaktererne fra Beverly Hills, finder de unge i dag sig selv i youtubere, siger Malene Charlotte Larsen.

LÆS OGSÅ: Pre-teens online: Sådan klæder du dit barn på til sociale medier

Et stærkt bånd

Når man følger med i et andet menneskes liv hver dag, som mange børn og unge gør på YouTube, kan man let knytte sig til det menneske, selvom man aldrig har mødt hende eller ham ansigt til ansigt. Det samme gælder, hvis man læser en bog og føler, at man har et bånd til en af karaktererne. Det kalder Malene Charlotte Larsen for sociomentale bånd.

- Det kan være vigtigt at have den type relation ved siden af de virkelige venner, fordi vi mennesker altid har haft brug for at have forskellige typer af relationer. Vores børn kan begynde at føle, at de virkelig kender youtuberne, og de investerer måske noget i relationen, som ikke er gengældt. At have sådan et stærkt bånd til en, man ikke kender, kan føles, som om man er forbundet. Jeg har interviewet børn og unge, som fortæller, at de har haft den bedste dag i deres liv, når deres yndlingsyoutuber reagerer på deres kommentar eller svarer tilbage. Det kan føles meget værdifuldt, siger Malene Charlotte Larsen.

Man skal ikke være bange for, at den stærke tilknytning til youtuberen eller bloggeren erstatter børnenes virkelige relationer. Forskningen viser nemlig, ifølge Malene Charlotte Larsen, at det er klassekammeraterne og andre venner fra den virkelige verden, børn og unge bruger mest tid på online. Det er også de virkelige relationer, der er motivationen til at bruge de sociale medier.

LÆS OGSÅ: 5 gode råd: Barnets første mobiltelefon

Eksperten

Malene Charlotte Larsen, lektor ved instituttet for Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet og forsker i brug af sociale medier.

Læs også