https://imgix.femina.dk/media/article/dsc_0686.jpg
Karriere og penge

Manon Rasmussen designer kostumer til de største danske film

10. oktober 2016
Af Annette Aggerbeck. Redigeret af Anne Bruhn Jørgensen
Foto: Hanne Loop.
Manon Rasmussen, 64, er en af de mest benyttede og prisbelønnede kostumedesignere i den danske filmbranche. Hun har blandt andet stået for kostumerne til de fleste af Lars von Triers film, men til trods for stor succes ligger hun søvnløs, hver gang hun får en ny opgave. Hun er nemlig stadig usikker på, om hun kan gøre det godt nok.

Igennem 38 år har Manon arbejdet som kostumedesigner, blandt andet på de fleste af Lars von Triers film, som hun har kendt, siden han gik på filmskolen. På hver filmopgave bruger hun mange kræfter på at finde de helt rigtige kostumer, der rammer netop den tidsperiode, som filmen foregår i. Det betyder, at hun ofte må rejse til for eksempel England, Spanien eller Tyskland for at gennemgå mange tusinder stykker tøj. Og kan hun ikke finde det, hun søger, designer hun det selv. Manon har altid arbejdet som freelancer, og lige nu har hun opgaver for de næste tre år i en benhård branche, hvor man ellers altid er usikker på, om man får noget at lave.

– Jeg bliver nødt til at være på dupperne hele tiden, for jeg er ikke bedre end det sidste, jeg har lavet. Hvis det, jeg har lavet, ikke er godt nok, får jeg ikke en ny opgave. Priserne hjælper mig med at få jobs som freelancer, men de betyder ikke noget, hvis ikke jeg gør mig umage, siger Manon Rasmussen.

Elsker du kvindefilm? Få inspiration til 5 gode af slagsen her!

Selverklæret perfektionist

Manon er selverklæret perfektionist; hun stiller ekstremt høje krav til sig selv og vil til enhver tid kunne stå inde for det, hun laver.

– Jeg har altid haft det sådan, at tingene skal være i orden. Jeg er stolt og vil have, at andre skal sige, at jeg har gjort mit bedste. Det betyder også, at jeg er meget kritisk over for mit arbejde og aldrig er sikker på, at det er godt nok. Jeg har dog meget erfaring efterhånden, så det praktiske fungerer. Det er dét med at skabe, danne en stemning og finde det rigtige look, som er meget krævende, siger Manon.

Skuespiller Birgitte Raaberg: Jeg favner det perfekte i at være uperfekt

Stadig nysgerrig

Manon føler sig meget privilegeret, fordi hun kan tilpasse sit job efter, hvor mange kræfter hun har. Hun passer på sig selv ved ikke at bære på de tunge kostumer, og hun står heller ikke længere på natoptagelser til klokken fem om morgenen for at holde varme frakker til skuespillerne. Det gør hendes assistenter.

– Jeg føler mig ikke så gammel, som jeg er, måske fordi jeg er sammen med unge hele tiden. De fleste af dem vil nok sige, at jeg er i 50’erne, selv om jeg er 64 år, for jeg har meget energi og en god fysik. Derfor kommer jeg til at fortsætte mange år endnu, og det er godt, at jeg er så nysgerrig. Den dag, hvor man siger: ”Det ved jeg.” Eller: ”Det har jeg fuldstændig tjek på” og derfor ikke gider at lære mere, er verden blevet fattigere, siger Marion og fortsætter: Jeg tror ikke, at vi er vores egen lykkes smed – det er mennesker og omstændigheder omkring os, der skaber den lykke vi får.

Tv-vært Tine Götzsche: Jeg arbejder med 200 km. i timen hele dagen

Læs også