Filmanmeldelse:

Ny Søren Kragh-Jakobsen-film lidt for banal

23. maj 2013
Af Rikke Rottensten og Mette Rou Lund
Sofie Gråbøl er tvivlende præst i ny Søren Kragh-Jakobsen-thriller, som har en stærk historie men en lidt banal slutning. Læs anmeldelsen og se FEMINAs bud på tre Søren Kragh-Jakobsen-favoritter.

Tro, skyld og kærlighed
Det er nærmest lidt af en sensation, når der kommer en ny film fra Søren Kragh-Jacobsen. For de er sjældne, men har altid noget at byde på. Som med den nyeste, I lossens time. Et højspændt psykologisk drama med en tvivlende præst og en ung morder. Præsten bliver en søndag hentet til den sikrede institution Kathrinebæk, fordi en af de indsatte taler om Gud. Han har del i et projekt om at vise følelser og omsorg, sat i gang af en ung psykolog og nu lukningstruet.

Filmen er bygget op efter krimiskabelon, selv om ”I lossens time” mest er en film om at turde række ud efter andre, om at ville det gode, men komme til at gøre det onde. Desværre får Kragh-Jacobsen banaliseret sin ellers store historie om skyld, tro og kærlighed ned på et ret banalt plan i filmens konkluderende slutning, men indtil da er det en stærk historie spillet helt afdæmpet og gribende ligetil af Sofie Gråbøl, Frederik Johansen, Signe Egholm-Olsen og Søren Malling. Filmen har premiere den 23 maj.

3 af vores Søren Kragh-Jakobsen-favoritter
Søren Kragh-Jakobsen er manden bag filmklassikere som Vil du se min smukke navle? (1978), Drengene fra Sankt Petri (1991) og Mifunes sidste sang (1999), men på FEMINA-redaktionen er vi også ret glade for Skagerrak (2003) (selvom det var der ikke så mange andre, der var) og thrilleren Det som ingen ved (2008) med Anders W. Bertelsen kan stærkt anbefales. Nostalgiprisen går dog til TV-serien Guldregn (1986), hvem husker ikke Torben Jensen som den onde skurk Solskærmen, og så er det sjovt at se Ken Vedsegaard i en purung udgave.

Guldregn kan ses på DR/Bonanza