Se, lyt & oplev

Monica Z: Fortryllende film om svensk jazzdiva

20. marts 2014
Rikke Rottensten
Per Fly har lavet en magisk film om sangerinden Monica Zetterlund. Læs hvorfor Monica Z skal have topkarakter, og se den rigtige Monica Zetterlund synge.

Svenskerne elsker filmen, og Per Fly fik nærmest ekstraordinært en fornem Guldbagge for sin film Monica Z om Sveriges store sangstjerne, Monica Zetterlund. Måske siger hendes navn dig ikke så meget, for i Danmark har hun ikke været ligeså kendt. Men se stort på det - og se Monica Z. For den er en smuk og brutal, en poetisk og barsk skildring af den unge, vidunderligt talentfulde, åbenlyst sexede og livlige Monica Zetterlund henover hendes karrieres første, vilde år.

Den unge, enlige mor starter som sangerinde i et af tidens populære dansebands, men havde mere jazzede, kunstneriske ambitioner. Der lykkes, da hun møder digteren, som fører hendes karriere i en ny, moderne og mere mondæn retning. Det vises formidabelt af Per Fly i en lille, central scene.

Hør Edda synge

Det er også en moderne historie om en kvinde, der altid satte sin karriere højst. Hun elsker datteren, men musikken er vigtigst. Det er en musikalsk og mesterlig film, Per Fly har lavet og en forrygende filmdebut af Edda Magnason, som også selv synger med stor overbevisning i rollen som Monica. Hun havde ikke sagt så meget som en eneste replik, før hun var med i ”Monica Z”. Til gengæld havde hun udgivet to popalbums. Filmen har premiere 20 marts.

Den rigtige Monica Zetterlund synger i en natklub i New York i 1959. Det var hendes første besøg i USA. Man må sige, at Edda Magnason ligner hende ret meget.

Hør den rigtige Monica Zetterlund synge