femina tester 5 weekendophold i Danmark

Femina tester: 5 skønne weekendophold i Danmark

11. marts 2019
af Redaktionen
Danmark er skønt henover foråret og sommeren, så hvorfor ikke tage et afslappende ophold på en af de mange kroer, bade- og strandhoteller, der findes i landet. Læs med her, og bliv inspireret til dit næste weekendophold.

VI HAR TESTET 5 SKØNNE WEEKENDOPHOLD I DANMARK

FALSLED KRO

Et besøg på Falsled Kro er som at træde ind i en eventyrlig tidslomme! 100 procent stråtækt idyl serveret med fransk gourmetmad kombineret med det fineste fra Fyns urtehaver og landbrug. feminas chefredaktør Camilla Kjems er stadig beruset af Falsleds fortryllelse, som på trods af gastronomisk gourmetniveau er helt nede på jorden.

OM FALSLED KRO Falsled Kro har en lang og farverig historie bag sig. Den oprindelige kro kan spores tilbage til 1492 og har i perioder fungeret som en sikkert særdeles livagtig smuglerkro. I 1851 indeholdt kroen en slyngelstue, hvor de lokale mødtes. Historien fortæller, at byens fordrukne skrædder en dag blev så fuld, at personalet nægtede ham udskænkning, hvorefter han blev så rasende, at han brændte kroen ned. En ny kro måtte bygges op, hvilket er den kro, der står den dag i dag. I slutningen af 1960’erne blev Falsled Kro købt af Lene og Sven Grønlykke, der løftede den historiske kro ind i en ny æra – med gastronomiske ambitioner og kompromisløs stil. Siden blev kroen købt af en kapitalfond, men kom i 2018 tilbage på private hænder, da to af Lene og Sven Grønlykkes børn sammen med nogle partnere, herunder Michael Laudrup og tidligere bestyrelsesformand i A.P. Møller-Mærsk Michael Pram Rasmussen, købte kroen tilbage. OPLEV Et besøg på Falsled Kro er som en rejse tilbage gennem Danmarkshistorien. Straks man er kørt igennem Faldsled by (der i modsætning til kroen staves med to d’er) og øjner kroen, mærker man historiens vingesus, og en Morten Korch’sk stemning sænker sig. Kroen ligger i et lille sving kun få hundrede meter fra lystbådehavnen. Alt ånder idyl, og straks jeg er ankommet, mærker jeg skuldrene sænke sig og mundvigene løfte sig. Det er som at træde ind i en eventyrlig tidslomme. Min kæreste og jeg nyder et glas vin i den fine gård, hvorefter vi går en tur i det idylliske område. Gennem lystbådehavnen, langs stranden, hvor vi finder en badebro og tager os en dukkert, og tilbage ad ”kærlighedsstien”, der fører ind til kroens smukke have med liggestole og en helt unik udsigt over Det Sydfynske Øhav. Selv om Falsled Kro er tro mod sin historie og kroens dna, sker der også en nænsom fornyelse. Man kan flyve med vandflyver fra København. Der afholdes vinsmagning og koncerter. I julen holder de åbent hus og sælger gourmethotdogs ud ad vinduet. Til den årlige sommerfest inviteres hele byen på aperitiffer, og til sankthans er der opera i haven, hvor alle naboerne inviteres. Falsled Kro er essensen af Sydfyn. SPIS Køkkenet på Falsled har siden 70’erne var berømmet langt ud over Danmarks grænser – ikke mindst takket været den franske gourmetkok Jean-Louis Lieffroy, der i næsten 40 år fremtryllede danske gourmetspecialiteter, hvor han kombinerede fine franske traditioner med danske lokale råvarer. I 2017 overtog Kasper Tind Hasse, der selv er fra Fyn, den ærefulde post som køkkenchef og fører køkkenet videre i samme ånd med masser af lokal mad fra egen have og omegn. Stadig gourmetmad i verdensklasse, men nu mindre tungt og mere grønt. Jeg glæder mig som et barn til aftenens menu – og bliver ikke skuffet. Den ene lækre ret afløser den anden, og vinmenuen er uovertruffen. Og bedst af alt: Selv om maden er en Michelinstjerne værd, er stemningen afslappet og hyggelig. Læs mere på FalsledKro.dk

BLOKHUS STRANDHOTEL

Blokhus er den perfekte destination, hvis man gerne vil blæses igennem af Vesterhavet og forkæles på badehotel, synes redaktionschef Dorthe Kandi, der nød en weekend med sin søster på toppen af Danmark.
OM BLOKHUS STRANDHOTEL Siden midten af 1800-tallet har Blokhus været turistby for de mange, der elsker hav og strand. Blokhus Strandhotel åbnede i juli 2017, og de nye omgivelser til trods er der masser af ”gammel” badehotelsstemning. Indretningen er inspireret af 1920’ernes og 1930’ernes badehoteller med høje paneler og fine tapeter, og samtidig har man heldigvis også blandet det med nyt som de fine blå borde i restauranten og natbordene i plexiglas. Resultatet er, at der er masser af personlighed og afslappet stemning i opdateret badehotelstil. OPLEV Jeg har elsket Vesterhavet, siden jeg var barn, og husker varme sommerdage i det hvide sand og frydefulde badeture i havet, hvor bølgerne både var sjove og respektindgydende. For mig er havet stadig en af hovedattraktionerne, og hvis jeg havde råd, ville jeg købe et sommerhus ved den nordjyske Vesterhavskyst. Men indtil da nøjes jeg med salige besøg forskellige steder, og denne gang i Blokhus. Vi slentrer selvfølgelig en lang tur ved havet og lader os blæse godt igennem på den brede sandstrand, hvor klitterne stadig lokker til hoppeture. Jeg har også voldsomt lyst til en tur i bølgerne, men uden adgang til sauna svigter modet mig alligevel. Men hotellet tilbyder faktisk vinterbadning med sauna på udvalgte datoer. Vi får også tid til at shoppe i byens center, hvor udvalget er lækkert og betjeningen udsøgt. Så vi fortsætter også ud i andre af byens butikker og må presse kufferterne lidt ekstra før hjemturen. I Skulpturparken Blokhus får vi sat lidt ind på kulturkontoen, da vi slentrer rundt mellem skulpturer af meget forskellige slags – enorme sandskulpturer, træfigurer og bronzeskulpturer og meget andet. Hotellets restaurant lover at servere gourmetmad, og det løfte lever køkkenet fuldt ud op til. Vi beder tjeneren finde vine, der passer til de retter, vi skal have, og det er en god beslutning. Menuen står på rødtunge, kalv og perfekt syrlig yoghurtmousse med rødgrød og tørret hybenrose. Detaljerne i hver servering løfter måltidet op til en flerdimensionel sanseoplevelse. Tjeneren har underspillet nordjysk humor og sødme – vi er vilde med ham. Ud over at nyde maden får vi tid til at snakke og grine, ligesom vi havde ønsket os. Køkkenet har på ingen måde mistet pusten, da vi næste morgen kommer ned til buffet med en overdådighed af brød, oste, laks, æg og meget andet – igen med fokus på gode råvarer og fine detaljer. SPIS Hotellets restaurant lover at servere gourmetmad, og det løfte lever køkkenet fuldt ud op til. Vi beder tjeneren finde vine, der passer til de retter, vi skal have, og det er en god beslutning. Menuen står på rødtunge, kalv og perfekt syrlig yoghurtmousse med rødgrød og tørret hybenrose. Detaljerne i hver servering løfter måltidet op til en flerdimensionel sanseoplevelse. Tjeneren har underspillet nordjysk humor og sødme – vi er vilde med ham. Ud over at nyde maden får vi tid til at snakke og grine, ligesom vi havde ønsket os. Køkkenet har på ingen måde mistet pusten, da vi næste morgen kommer ned til buffet med en overdådighed af brød, oste, laks, æg og meget andet – igen med fokus på gode råvarer og fine detaljer. Læs mere på Strandhotellet-Blokhus.dk LÆS OGSÅ: Spis, shop og hyg dig i Berlin

HORNBÆKHUS BADEHOTEL

Glæde, nærvær og indre fred fyldte journalist Tine Bendixen, da hun tog sin mand med til badehotellet Hornbækhus i Nordsjælland, hvor skuldrene røg ned på rekordtid.
OM HORNBÆKHUS Hornbækhus fra 1904 hed først ”Dahlerups pensionat” efter frk. Vilhelmine Dahlerup, der ejede stedet, og har igennem alle årene siden fungeret som badehotel bortset fra en periode, hvor Danida havde det som kursuscenter. I 2015 købte grundlæggerne af Flying Tiger, Lennart og Sus Lajboschitz, stedet. De havde en mission om at gøre det samme, som de med succes har gjort det med Absalon Kirke på Vesterbro i København: At skabe et bæredygtigt og livsbekræftende sted, hvor mennesker mødes i fællesskaber på tværs af alder, køn, religion, uddannelse og alle de kasser og klasser, vi ellers befinder os i. Der er en hel del arrangementer på Hornbækhus som morgenyoga, bogsalon, dans, strikkeklub, søndagskage – (fællesskabs)tanken er at tiltrække folk fra lokalområdet. Hornbækhus genåbnede i 2017 efter en omfattende renovering, og Sus Lajboschitz, som via sit designfirma EEN har stået for indretningen, må have haft en FEST. Møblerne er ompolstrede med optryk af de smukkeste gamle tekstiler af Dagmar Lodén og Gocken Jobs, og væggene er tapetseret med Josef Frank-tapeter fra 1940’erne. Selv servicet er en skønsom blanding af fajancetallerkener og blomstrede kopper. Marianne Tuxen har skabt smukke lamper og lysekroner, der går igen på hele hotellet og binder retrostilen fint sammen. Mainstream? Glem det! Og af hjertet tak for det. Allerede når man træder ind på hotellet, kommer man simpelthen til at smile ad den farverige velkomst. Der er ingen reception i foyeren. Det er helt bevidst. Her skal man føle sig hjemme, føle sig mere som familiemedlem end som gæst, og det gør man. SPIS OG OPLEV Hver eneste aften er der fællesspisning ved langborde på Hornbækhus, og en del mennesker kommer faktisk alene for at spise sammen med andre. Menuen er fast. Maden serveres klokken 19. Så dér sidder vi, min mand og jeg, sammen med 12-14 mennesker, vi ikke kender, og hører den italienske kok fortælle, at vi skal have langtidsstegt kalv med løg, basilikum, hvid bønneragout, pestodressing og ovnbagte auberginer. Og frisk frugt med mascarpone til dessert. Det smager fremragende – og ankommer på store fade, som man sender videre imellem hinanden. Der findes garanteret dem, der vil synes, det er en overvindelse at skulle spise sammen med mennesker, man ikke kender. Indrømmet: Man skal også lige tage lidt tilløb. Men så viser det sig også, at det er en gave. Pludselig sidder jeg og taler arbejde og liv med en interessant psykolog, der hjælper virksomheder, hvor der er gået kuk i kommunikationen mellem ledelse og medarbejdere, og min mand taler med en kvinde, der alvorligt overvejer at flytte hele familien til Norge. Snakken går simpelthen livligt ved hele bordet. Da vi senere sidder i nydningen i den aftenstille pejsestue med et glas vin, siger min mand: – Normalt ville vi to sætte os ved et lille bord sammen, hvilket er fint nok, men det HAR vi jo prøvet. Man skal gøre sig selv den tjeneste at overvinde sin eventuelle modstand mod at spise sammen med andre – for det giver uventet energi at gøre det, man giver selv lidt og får virkelig overraskende meget igen! Sus og Lennart har set rigtigt: Hornbækhus repræsenterer som gammelt badehotel noget elsket, værdifuldt og positivt nostalgisk og er samtidig megamoderne med sit fokus på fællesskabet som det, der skal bære os ind i fremtiden. Vi lever i en tid, hvor vi i stigende grad søger det ægte sociale, og det får man forærende her, hvis man bare gi’r lidt selv. Ved morgenmaden sidder man trods alt ved sit eget lille bord, og det er nok også de færreste, der har behov for at være sociale fra morgenstunden. Den bliver serveret ved bordet – hvilken luksus og hvilken morgenmad: God stempelkaffe, blødkogt æg, yoghurt med mysli, honning, rugbrød, italienske boller, små croissanter, melon, pølse, ost, hjemmelavet juice med ingefær. Og alt serveres i små portioner. Hvis man er mere sulten, kan man bede om mere – sådan undgår man madspild. Efter morgenmaden går vi tur på stranden, der ligger fem minutters gang fra hotellet. Og vi taler om, at man da nærmest bliver lykkelig over, at der findes visionære og modige mennesker, der vælger at bruge nogle af deres vildt mange penge på at skabe sådan et eventyrligt sted. Læs mere på Hornbaekhus.com

MARIENLYST STRANDHOTEL

Saunagus på stranden, østers fra danske farvande og mange timers intens samsovning i verdens bedste seng med udsigt til Sverige. Sundhedsredaktør Christina Bølling tog sin datter med på 24-timers-retreat på strandhotellet Marienlyst, og det gav mere end en uges ferie.
OM MARIENLYST Hotel Marienlyst har ligget og blinket til svenskerne på den anden side fra engang i 1861. I starten var det de europæiske kongehuse og adelige, der valfartede til Marienlyst Søbad, som det hed, hvilket selvfølgelig smittede af, så de, der havde penge, også ville bo på hotellet ved Kronborg. I mange år var Marienlyst stedet, ”man” kom, hvis man ville have en bid af napoleonskagen og vinde på kasinoet, der med tilladelse fra Kong Frederik VIII, var et af de eneste spillesteder i Danmark. Men – som med de fleste andre badehoteller er det gået både op og ned for Marienlyst. Hotellet og 1970’er-poolen med bølger (!) var temmelig nedslidt og til sidst ødelagt efter en orkan, indtil det genopstod for to-tre år siden. Både Ystad og Båstad på den anden side må bide i snusen over, hvad der mon er sket på den anden side. Svaret er: Vi har fået vores eget super eksklusive spa (og gourmethotel) tæt på, så vi sparer broen og færgen. Hotellet ligger bogstavelig talt PÅ stranden, hvad man også kan nyde fra de fleste værelser. Det er den vildeste L-U-K-S-U-S til en fair pris. OPLEV Det at være velværeturist i egen baghave – det vil sige hjemme i Danmark – er blevet min måde at holde ferie på. Eller måske mere ærligt: Jeg har ikke råd til at rejse til Thailand i tide og utide, alt efter i hvor høj grad min krop længes efter det, derfor er det fuldkommen genialt, at jeg kan få det hele lige så godt herhjemme. Et tryk på pauseknappen og effekten af 24 timer på Marienlyst svarer til en lang (dyr) weekend udenbys. Hotellet ligger i gåafstand fra Helsingør og Kronborg, hvilket er en fordel, fordi man enten kan gå i badekåbe-mode, spadsere en tur langs kanonerne på Kronborg, shoppe i Helsingør eller løbe i den vildt skønne skov ved Marienlyst Slot (ja, for det er sådan set slottet her, hotellet er opkaldt efter). Da vi har tjekket ind i det værelse, der hedder Hamlet (og som er det ubetinget bedste), med bl.a. to badeværelser, smider vi tøjet og tager megatunge badekåber og frottétøfler på med det samme: Spa-uniformen. Der bliver tændt for alle TV-kanaler, radioen afprøves, skuffer og skabe tjekkes for lækkerier – og dem er der mange af. Min 18-årige datter føler sig forkælet på den ”Pretty Woman”-agtige måde. Vi tjekker ind kl. 14, når at falde i søvn til TV’et, prøve alle Karmameju-plejeprodukterne, drikke kaffe og te på balkonen, gå i bad, gøre os middagsklar og spadsere ind til Helsingør. SPIS Marienlyst har virkelig fokuseret på, at ikke bare velværedelen, men også maden skal være helt i top – og det er Brasseri 1861. Vi får tre retter, blandt andet østers, smørstegt kejserhat og råvarer fra lokalområdet eller fra andre egne af Danmark. Med i prisen på værelserne får man morgenmadsbuffeten – og det er lige før, jeg tror, vi forbrænder kalorier på at traske frem og tilbage fra buffeten så mange gange. Alene alle de tallerkener, man skal skifte og fylde op igen … Jeg er vild med det hele og mest overrasket over den lækre Bircher-mysli og en stor smedejernsgryde med varm æble-ingefær-toddy. Anede ikke, at noget så enkelt kunne smage så godt. Læs mere på Marienlyst.dk LÆS OGSÅ: Rejseguide til weekend i Madrid

SKOEMAGERKROEN

Under en times kørsel fra København finder du den historiske Skoemagerkro fra 1521, der er blevet nænsomt restaureret. Journalist Christina Forsberg tog sin mand med på rendyrket gourmet-forkælelse.
OM SKOEMAGERKROEN Foran Skoemagerkroen på Landevejen i Kirke Såby mødes vi af fritgående høns, der spankulerer rundt, som om de ejede stedet. Markerne ligger bag ved den smukke stråtækte kro, og følelsen af at være kommet ”på landet” – på den gode måde – bliver ikke mindre, da vi træder ind ad porten på de toppede brosten. Vi er langt fra byens larm og travlhed – ah, det føles godt! Vi bliver vist rundt, og navnene på værelserne vidner om historiens vingesus på stedet. Vi er nemlig på Danmarks ældste kongeligt privilegerede post- og diligencekro, der siden 1521 har været spisested for rejsende. Bl.a. Ludvig Holberg, der i 1722 skrev ”Jeppe på bjerget” netop her. Tscherning, Danmarks første krigsminister, holdt sit bryllup på kroen, så selvfølgelig er salen opkaldt efter ham. Vi oplever dog også et sted, der er blevet flot istandsat og moderniseret af de nuværende ejere, så historie og nutid mødes i fin forening. OPLEV I fjordlandet, den bakkede midtsjællandske natur, der kan spores tilbage til bronzealderen, er der fine muligheder for en udflugt. Vi besøgte den stadig funktionsdygtige vandmølle Tadre Mølle og deres imponerende urtehave, som ligger knap fire kilometer fra kroen i Elverdamsdalen, et område omfattet af mange kultur- og naturhistoriske fredninger. Tæt på ligger også det smukke Aastrup Kloster, hvor dele af den ca. 25 hektar store park er åben for offentligheden. Er vejret til det, og trænger du til at brænde lidt kalorier af efter de skønne måltider på kroen, kan du tage til Ejby Ådal, hvor du kan gå ned til stranden og ind ad de snoede stier i ådalen. Endelig arrangerer Skoemagerkroen også selv rundvisninger, hvor du bl.a. kan høre mere om stedets historie, omgivelser og de lokale leverandører. SPIS Man spiser godt på Skoemagerkroen. Rigtig godt. Vi starter vores tasting-menu med at blive ført ned i den oprindelige rustikke kampestenskælder fra 1521, der i dag er vinkælder, hvor flaskerne ligger side om side. Hurtigt får vi en frisk mousserende velkomstdrink lavet med citrongræs, hvid og grøn te i glassene, serveret med lækre snacks, og tænker, at aftenen bare kan begynde. Vi bliver ført til bords i den hyggelige, robuste krostue, og så strømmer den ene delikate ret efter den anden ind på bordet i løbet af de næste timer. Vi taler gourmetmad, hvor der er tænkt over hver detalje, serveret med en skøn vinmenu eller gode moste, hvis man ikke er til alkohol. De lokale og sæsonbestemte råvarer prioriteres højt her, og den unge idérige kok præsenterer selv flere af de smagfulde sager ved vores bord. Fisk, skaldyr, vegetarret, kødretter og dessert og hertil hjemmebagt surdejsbrød med nykærnet smør. Vi spiser op – nærmest rub og stub, for det hele smager utrolig lækkert, og så er det bare hyggeligt at sidde i den lavloftede krostue og indimellem få en anekdote eller to ud af tjenerne og kokken. Man kan ikke påstå, at vi er gammelsultne til morgenbordet, der også bliver serveret i krostuen – eller på værelset, hvis man ønsker det (du bestemmer selv tidspunktet) – men det frister over evne med bl.a. røræg, bacon, croissanter, forskellige oste, hjemmerørt syltetøj, mysli, god kaffe, nybagt brød og meget mere, så vi kan alligevel ikke holde os fra godterne. Læs mere på Skoemagerkroen.dk