Krop & velvære

Vejrtrækningsøvelse, der giver dig ro i hovedet

Er der for meget pres på? Og trænger du til ro i både kroppen og hovedet? Få stabiliseret din energi med denne øvelse.

Vejrtrækningsøvelse, der giver dig ro i hovedet

Mange af os kommer nemt til at trække vejret alt for overfladisk og hurtigt i hverdagen – især hvis vi har travlt eller er pressede. Men det er en god idé at ”komme tilbage i kroppen” og stabilisere et roligt, sundt åndedræt. Det sender mere ilt ud til kroppens celler, hvilket giver mere energi og bedre udrensning af affaldsstoffer, mens nervesystemet beroliges.
At styre åndedrættet kan derfor være et effektivt trick, når tingene spidser til – fx på arbejdet. Så tag dig tid til en åndedrætsøvelse, selv om det føles som det sidste, du har tid til. De minutter er givet godt ud! 
 
Find et stille sted, giv dit åndedræt lidt positiv opmærksomhed – og mærk roen brede sig i krop og sind.
 

Sådan gør du:

  • Sæt dig godt til rette, så begge dine fødder rører jorden, og du sidder behageligt. Luk øjnene, og mærk efter i hele din krop. Hvordan føles den? Er der nogle steder, du kan mærke mere end andre?
  • Tag en dyb indånding gennem næsen og pust langsomt ud gennem munden. Jo mere du kan slappe af, når du puster ud, jo bedre. Det betyder også, at der gerne må være lyd på  Du skal kunne mærke, at din mave buler ud af, når du tager indåndingen, så betyder det, at du trækker vejret helt nede fra maven af – og ikke kun oppe i den øverste del af brystet, som mange af os har en tendens til.
  • Gentag 3 gange.
  • Derefter trækker du vejret normalt igen i et minuts tid, mens du mærker effekten af din vejrtrækning.
  • Tag så endnu en dyb indånding, men denne gang holder du vejret 10-15 sekunder, mens du lader ilten brede sig i din krop. Pust langsomt ud igen – så du slapper helt af.
  • Træk vejret normalt og sid ca. 30 sekunders tid.
  • Gentag den dybe indånding yderligere to gange – og slut af med at sidde helt roligt og mærke din krop. Kan du mærke, at vejrtrækningen har gjort noget for dig? Er der nogle steder i din krop, der føles afslappede? Så tag dem med dig videre, når du nu træder ud af øvelsen.