Selvudvikling

Stress – nej tak!

Selv stresseksperter kan blive stressede – det skete blandt andet for stresspsykolog Pernille Rasmussen. Læs hendes erfaringer, og hendes egne råd mod stress her

Måske har du knoklet på arbejdet her op til jul for at kunne holde ferie med god samvittighed. Det sker der heller ikke noget ved, hvis det vel at mærke er for en kortere periode. Men begynder du at have lange perioder, hvor du kører i for højt gear, skal dine alarmklokker ringe, for så er du godt på vej til at udvikle alvorlig stress.

Men når selv professionelle stresseksperter kan få stress, kan man ikke fortænke almindelige mennesker i at have svært ved at finde balancen, siger Pernille Rasmussen, der er psykolog og forfatter til bogen "Når arbejdet tager magten". Hun er tilknyttet Stressklinikken på Hillerød Sygehus og driver sin egen praksis, hvor hun dagligt sidder over for mennesker, der er hårdt ramt af stress. Alligevel kommer hun selv let til at arbejde for meget.

- Jeg er så privilegeret, at jeg elsker mit arbejde, hvilket jeg er dybt taknemmelig for. Det har dog også den slagside, at man kan få svært ved at adskille arbejde og fritid, når éns arbejde også er éns hobby. Hvis jeg fredag aften sætter mig ned, fordi "jeg li-i-ige skal ..," kan der snildt gå en hel weekend, fordi jeg lader mig opsluge, siger hun.

- Men selv om man elsker sit arbejde, er det vigtigt, man kan koble helt fra indimellem. Det ved jeg jo alt om, men det kan alligevel være svært. Heldigvis er min kæreste god til at påpege, når det bliver for meget, og så stopper jeg altså også, smiler hun.

- Jeg kender flere stresseksperter, der er gået ned med stress, og det viser bare, hvor svært det er at finde balancen. Det er svært for mig at sætte tal på, og det varierer da også en del, hvor meget jeg kan holde til at arbejde. Op til en deadline kan jeg godt arbejde mere end 37 timer om ugen, fordi jeg ved, det får en ende lige om lidt, og på andre tidspunkter har jeg brug for ikke at arbejde nær så meget, siger hun.

For Pernille Rasmussen kammer det over, når det altid er arbejdet, som kommer i første række.

- Uanset hvor højt man elsker sit arbejde, er det et dårligt tegn, hvis éns arbejde får lov at fylde det hele, og man konstant tilsidesætter familie, venner og fritidsinteresser. Hvis man tænker på sit arbejde hele tiden, ikke får holdt sin ferie og altid arbejder i weekenden, er man virkelig i farezonen, påpeger hun.

- Sådan har jeg nu aldrig haft det. Men jeg kan sagtens se, hvad det er der driver folk derud. Og det, at jeg selv har en rem af huden, er også med til at gøre mig menneskelig og troværdig i forhold til mit arbejde, siger hun.

Ekspertens egne råd mod stress

  • Få dine nærmeste til at sige, hvis de mener, du har en ubalance mellem arbejde og privatliv.
  • Sæt grænser for, hvor meget dit arbejde må fylde, og hold helt fri, når du har fri.
  • Prioritér tid til det sjove - det giver energi og livskvalitet.

Pernille Rasmussen har for nylig udgivet bogen "Livet efter stress - udvikling og muligheder". Se her






Læs mere om: