https://imgix.femina.dk/storage_1/media/1323-renee-ny.jpg
Selvudvikling

Renée: Idiotisk og meningsløst...

17. oktober 2013
af Renée Toft Simonsen
Hvis det stod til Renée Toft Simonsen, afskaffede vi det idiotiske og meningsløse karaktersystem som bare ikke mening

Man kan kun undre sig, når man læser, at for at komme ind på International Business på Copenhagen Business School i år skal der stå et gennemsnit på 11,9 på eksamensbeviset. 11,9, skrev jeg. Det vil sige, at du ikke må have en eneste karakter under 12. Og hvis man har interesse for molekylær biologi, som man kan studere på Københavns Universitet, skal man have et gennemsnit på 11,8.

Det virker altså lidt skørt. For hvad er det lige præcis, det gennemsnit siger om en persons evne til f.eks. molekylærbiologi sådan i det hele taget? Jeg mener – hvad har en karakter i tysk at gøre med det biologiske aspekt? Og hvis man begynder at tænke nærmere over det, altså hvad det nøjagtig kræver at få sådan et uhørt højt gennemsnit i gymnasiet, så er det nok ret sikkert, at den flittige elev, der får det, i al fald ikke har brugt mange af dagens timer på at socialisere. På at danse eller dyrke yoga. På at læse avisen og holde sig orienteret samfundsmæssigt, eller på en god bog (I ved, sådan én, man læser for sin fornøjelses skyld).

Eller er jeg fordomsfuld her? Svært at sige, der findes jo selvfølgelig unge mennesker med skyhøj intelligens, der sikkert sagtens både kan få 11,9 i gennemsnit, samtidig med de læser ”Krig og fred” for deres fornøjelses skyld. Dyrker yoga og danser om fredagen, og som fyrer den af og lærer noget om livet på landets festivaller – men ærligt, der er nok ikke så mange af dem?

LÆS OGSÅ: Renées klumme i sidste uge: Skal vi allesammen være enige?

Og hvorfor pokker skal en ung gut på 19 være dygtig til franske verber og den russiske revolution, som måske slet ikke interesserer ham, for at komme til at studere molekylær biologi? Som måske skal vise sig at være det, han elsker over alt på Jorden, og som han kunne være blevet rasende fantastisk til (selv om han ikke har sprogøre), og som intet overhovedet har med franske verber at gøre?

Ja, jeg spørger bare! Og hvorfor er det meget sværere at læse molekylær biologi, end det er at studere kinesisk eller arabisk (som ikke kræver de store gennemsnit)? Hmm ... og så er der nok også nogle af mine kolleger, der med rette kunne hævde, at det at blive en dygtig og kompetent psykolog kræver lidt mere end at være dygtig til at gå til eksamen (på psykologi er adgangskravet et gennemsnit på 11).

Skulle vi ikke bare se at få afskaffet det idiotiske, og efter min mening, meningsløse karaktersystem? Og det af én eneste grund – nemlig den, at det helt enkelt bare ikke giver mening, sådan set i et bredere perspektiv?

Kærlig hilsen
Renée

Læs også