https://imgix.femina.dk/2022-11-07/741504490755-6245x4163ma.jpg
Ligestilling

Verdens første kvindelige ’crash test’-dukke er endelig udviklet

7. november 2022
Af Signe Larsen
Foto: Martin Sterba/AP/Ritzau Scanpix
For første gang har forskere udviklet en kvindelig ’crash test’-dukke, der skal bruges til at beskytte kvindelige bilister.

Risikoen for at kvinder kommer til skade i bilulykker er større end for mænd.

Faktisk har en kvinde 47 procent højere risiko end en mand for at komme alvorligt til skade og 17 procent højere risiko for at blive dræbt. Men nu er der godt nyt for de kvindelige bilister.

At kvinder er mere udsatte skyldes blandt andet, at de kollisionsdukker, der bruges til at teste blandt andet sikkerhedsseler, airbags og nakkestøtter i biler, i de fleste tilfælde er tilpasset størrelsen på den gennemsnitlige mands højde og vægt.

Det skriver BBC News.

Selvom kvinder repræsenterer omtrent halvdelen af alle bilister på vejene, er det mere sandsynligt, at de kommer til skade i ulykker, fordi bilens sikkerhedsudstyr altså er designet til at virke efter mænds fysik.

Men nu har et hold af svenske ingeniører designet den første dukke efter den gennemsnitlige kvinde.

Astrid Linder, direktør for trafiksikkerhed ved det svenske National Road and Transport Research Institute, står bag den nye teknologi.

Hun tror, at deres arbejde kan gøre en forskel for, hvordan biler bliver lavet i fremtiden.

"Mit håb for fremtiden er, at sikkerheden i biler bliver vurderet ud fra begge dele af befolkningen,” siger Astrid Linder til BBC.

Kollisionsdukker er blevet brugt siden 1970 til at teste bilers sikkerhed, men de fleste er stadig i dag – mere end 50 år senere – lavet ud fra mandekroppen.

Der findes eksempler på crash test-dukker, der er mindre end størrelsen på den gennemsnitlige mandekrop. Tidligere er en nedskaleret version eksempelvis blevet brugt som en kvinde-dummy - svarende til størrelsen af en 12-årig pige.

Men der er ikke før nu blevet udviklet en egentlig kvindelig crash test-dukke, der svarer til en mere akkurat repræsentation af en gennemsnitlig, voksen kvindekrop.

For at fjerne denne skævhed har de svenske forskere som de første udviklet en model af en kvindelig kollisionsdukke, der er en mere korrekt repræsentation i forhold til den gennemsnitlige, voksne kvinde i dag - med en højde på 162 centimeter og vægt på 62 kilo.

Læs også