Annonce
Samfund
11. november 2025

Nye tal: Priser og leveomkostninger er det, der bekymrer danske kvinder mest

Når man spørger, hvilke sociale forhold, der bekymrer de danske kvinder mest, ligger deres økonomi helt i top, kun overhalet af frygten for krig og konflikt.
Af: Redaktionen
kvinde

Ny undersøgelse viser bl.a., at 40 pct. af de danske kvinder bekymrer sig om priser og leveomkostninger, 39 pct. ønsker at føle sig økonomisk sikre og 26 pct. føler sig økonomisk stressede.

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Tanker om økonomisk frihed og selvstændighed er samtaler, der har levet på tværs af hele Norden i mange år. Det gælder også i Aller Media Nordics nye kvindelivs-undersøgelse, 'The Nordic Women Report', der undersøger strømninger og tendenser, der præger kvinder i dag – både nordisk og regionalt i henholdsvis Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Undersøgelsen viser bl.a., at 40 pct. af de danske kvinder bekymrer sig om priser og leveomkostninger, 39 pct. ønsker at føle sig økonomisk sikre, 26 pct. føler sig økonomisk stressede, 28 pct. ønsker i højere grad frihed fremfor rigdom.

Til gengæld er det kun 9 pct. af de danske kvinder, der siger, at de er stolte af at være økonomisk uafhængige.

Og mens det bugner med guides til økonomisk frihed, viser undersøgelsen, at 1 ud af 4 af de 18-29-årige danske kvinder (23 pct.) hemmeligt ønsker at blive forsøget af deres partner. I alt deler mere end 1 ud af 10 af de adspurgte danske kvinder (13 pct.) samme ønske og det gælder også for knap 1 ud af 12 af de danske mænd (8 pct.).

Annonce

Nordisk tendens

De unge danske kvinder er på ingen måde alene om dette ønske.

I alt ønsker 1 ud 5 kvinder på tværs af hele Norden at blive forsørget af deres partner, herunder 1 ud af 3 af de 18-29-årige. 31 pct. af de unge norske kvinder, 36 pct. af de svenske kvinder og 46 pct. af de finske kvinder i alderen 18-29 år deler samme ønske.

I alt deler 15 pct. af de nordiske mænd dette ønske, herunder 8 pct. af de norske mænd, 17 pct. af de svenske mænd og helt op til 25 pct. af de finske mænd.

– Økonomisk uafhængighed har siden 1970’erne været kernen i kvinders frigørelse, men vi ser nu nye idealer vinde frem. Profiler som Maj My Humaidan legitimerer et liv med hjemmepasning og omsorg som alternativ til karriere, siger Anne Eskerod, Business Development Manager i Aller Media Nordic i en pressemeddelelse om undersøgelsen.

Annonce

Når en del af de yngste kvinder giver udtryk for et ønske om at blive forsørget af en partner, kan det hænge sammen med polariseringen på sociale medier, hvor hyperfeminine idealer står over for stærke, traditionelle maskuline stemmer, vurderer Anne Eskerod.

Kropspositivismen lever, men det gør slankemidler og botox også

Når det kommer til krops- og skønhedsidealer, er der fortsat en kløft mellem, hvad de adspurgte kvinder mener, og hvordan de handler.

I Danmark er 66 pct. af kvinderne tilhængere af naturlige skønhedsidealer og 70 pct. ville ønske at der var mere fokus på naturlige kroppe på deres sociale medier. Samtidig er knap hver femte danske kvinde (16 pct.) interesserede i at tabe sig med Wegovy eller andre slankemidler, og 13 pct. har overvejet at få filler eller botox. Og de danske kvinder står ikke alene.

Annonce

Til sammenligning er 15 pct. af både de norske og finske kvinder, og 20 pct. af de svenske kvinder interesserede i at bruge slankemidler.

Når det gælder overvejelser om at bruge filler eller Botox, svarer 10 pct. af de finske kvinder, 14 pct. af de norske kvinder og 16 pct. af de svenske kvinder bekræftende.

– Der er fortsat et paradoks mellem at afvise urealistiske krops- og skønhedsidealer og samtidig være åben for kosmetiske indgreb og slankemedicin, hvis muligheden byder sig. Nye skønhedsklinikker åbner hele tiden og æstetiske indgreb bliver i stigende grad normaliserende ligesom adgangen til slankemedicin bliver mere og mere tilgængelig, siger Anne Eskerod.

Læs den fulde rapport rapport her.

Om The Nordic Women Report

The Nordic Women Report er Aller Media Nordics første nordiske kvindestudie. Undersøgelsen er udarbejdet af Grasp Insights for Aller Media Nordic, og dataindsamlingen er gennemført af Norstat i maj til juni 2025.

Studiet undersøger kvinders aspirationer, drømme, værdier og bekymringer samt de strømninger og tendenser, der præger kvindeliv i 2025. Resultaterne vises for hvert land og som et nordisk gennemsnit, hvor hvert land tæller lige meget.

Undersøgelsen omfatter 1.000 kvinder i hvert land, Sverige, Norge, Danmark og Finland. En sammenligningsgruppe omfatter 200 mænd 18+ i hvert land. Derudover er der gennemført 8 dybdeinterviews, 2 i hvert land.

Aller Media Danmark har tidligere publiceret seks kvindestudier under titlen Women of The Future. Aller Media Sverige har gennemført tilsvarende studier under navnet She Report. The Nordic Women Report er det første fælles nordiske kvindestudie fra Aller Media Nordic

Annonce

Læs mere om:

Annonce

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.