Samfund

Kampagnen skulle hylde forskellige kroppe, men endte med det helt modsatte: “Det er mere end forkert”

3. august 2022
af Aja Nøhr Larsen
Der er blevet klippeklistret med kvindekroppen i en ny kropspositivistisk kampagne fra det spanske ligestillingsministerium. Modellerne er rasende over, at deres kroppe er blevet redigeret og brugt uden samtykke.

Der er plads til alle slags kroppe på stranden.

Det var det ellers smukke budskab bag en anti-bodyshame kampagne af det spanske ligestillingsministerium, der kom ud i sidste uge.

Det har dog efterfølgende vist sig, at flere af de afbildede kvinder føler sig groft krænket af kampagnen og raser mod ministeriet på de sociale medier. Det skriver Berlingske.

Den umiddelbart kropspositivistiske plakat viser fem kvinder på stranden, hvoraf den ene har et amputeret bryst, en anden viser behårede ben og armhuler frem, og tre er tykke. "Sommeren er også vores" står der på den.

Problemet er bare, at kvinden med de behårede ben i virkeligheden har en benprotese, som på billedet er blevet skriftet ud med et rigtigt ben. Og at kvinden med det amputerede bryst, i virkeligheden har fået opereret begge bryster væk, i forbindelse med en kræftsygdom.

Derudover er ingen af modellerne blevet spurgt om lov, inden deres ansigt og kroppe er blevet brugt i kampagnen.

"Jeg er blevet brugt af den spanske regering i en kampagne, men de har ikke spurgt mig om lov. En god idé men dårligt udført," skriver plus-size-modellen Nyome Nicholas-Williams på sin Instagram.

Den britiske model og handicapaktivist Sian Green-Lord har også udtrykt sin frustration på sine sociale medier. I et opslag på Instagram har modellen delt det oprindelige billede, hvor hendes benprotese ikke er redigeret væk.

I en video beskriver hun, hvordan hun "bogstavelig talt ryster af vrede" over, at hendes benprotese er blevet redigeret væk. Hun slutter af med at forklare: "Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Det er mere end forkert"

Ministeriets Instituto de las mujeres har udsendt en offentlig undskyldning og forklarer, at de ikke var klar over, at det er rigtige kvinders billeder, der er blevet brugt til billedet.

Den grafiske designer bag kampagnen har på sin Twitter også undskyldt til kvinderne. Her forklarer hun, hvordan hendes intention var at formidle den inspiration, de aktivistiske kvinder repræsenterer for hende.

Hun tilbyder også at fordele honoraret for opgaven mellem hende og kvinderne for at gøre op for den skade, hun har forvoldt.