I ladcyklen sidder fire børn. De er en del af en digital milliardindustri, og det møder kritik
Foto: Lauren Larsen, LTK Europe
I den flotte Østerbro-baggård står den store, træfarvede el-ladcykel pakket til randen. I ladet sidder fire børn spændt fast med cykelhjelme på, mens hun til kameraet fortæller om cyklen og gør sig klar til at køre familien gennem Københavns gader til Refshaleøen.
37-årige Annie Samples er influencer. På tværs af platforme har hun omkring 390.000 følgere, der ser med i hendes liv som kvinde og mor til fire i København under aliasset @annieineventyrland på Instagram og TikTok.
Vi er med på sidelinjen, når Annie inviteres til forpremiere på Barbie-filmen, fortæller om den danske sundhedssektor og ikke mindst, når hun beskriver og viser de store forskelle mellem at bo i USA og Danmark.
For nylig blev hun også ambassadør for et dansk firma, der laver el-ladcykler.
Det er kun godt fire år siden, at Annie Samples, hendes mand og deres børn flyttede fra USA til Østerbro i København. Det er samtidig kun ét års tid siden, at Annie begyndte at tjene penge på kommercielle samarbejder på sine sociale medier.
Det var aldrig planen eller hendes forventning, at så mange amerikanere og danskere ville have lyst til at følge med i hendes liv, da hun i 2020 under den første coronanedlukning begyndte at dele små videoer på TikTok om sit liv i København.
I dag er hun taknemmelig for det fællesskab, hun har skabt via sine platforme. Både blandt danskere, der deler inputs med hende, og ikke mindst amerikanere, som hun håber at inspirere ved at fortælle om “den danske model”.
Selv om Annie Samples’ indhold på nogle måder adskiller sig fra mange andre digitale kreatører herhjemme, så er hun alligevel én af mange. Hun er det, mange ville betegne som en “momfluencer”: En sammentrækning af det engelske ord for “mor” og “influencer”.
Influencer-marketing industrien er vurderet til at vokse til cirka 21 milliarder dollars i 2023, svarende til knap 147 milliarder danske kroner. Ud fra et økonomisk synspunkt er influencer-marketing vurderet som den mest stigende marketingform i over 10 år.
Men den seneste tid er debatten om de såkaldte “momfluencers” blusset op både i Danmark og internationalt. For hvad med deres børn?
Ifølge Børns Vilkår er det ikke konsekvensfrit at bruge eksempelvis billeder af børn i kommerciel sammenhæng på sociale medier eller til at styrke en influencers brand.
De ønsker en adfærdsændring blandt forældre og influencere. Og viser det sig ikke tilstrækkeligt, mener de, at et forbud mod at bruge børn kommercielt på sociale medier er nødvendigt for at beskytte børnenes privatliv.
Strategisk deling
Annie Samples blev for alvor populær på TikTok, da hun begyndte at lave små videoer om helt almindelige danske hverdagsting, der ifølge hende ikke ville gå i USA. Eksempelvis at lade sine små børn sove i en barnevogn på gaden uden opsyn.
– Jeg håber virkelig at inspirere amerikanere og amerikansk lovgivning til at ændre sig. Jeg vil gerne vise folk, især mødre, at de ikke behøver at stresse så meget, og at vi alle gør det godt nok. I USA er der så meget pres for at være den perfekte mor og få alt til at være perfekt som Pinterest. Det, føler jeg ikke, er en dansk kvalitet på samme måde, siger Annie Samples til femina update.
Det er Annie selv, der er hovedperson på sin Instagram og TikTok, men når hun deler ud af sit københavnerliv, er hendes fire børn ofte ved hendes side.
De sidder i ladet på cyklen, spiser bagværk sammen med hende ved kiosken eller er med på tur i svømmehallen.
Ifølge Annie Samples er der stor forskel på, hvordan og hvad mange “momfluencers” vælger at dele med deres følgere. Hun har selv gjort sig mange tanker om, hvordan hendes egne fire børn medvirker på hendes profiler.
– Jeg er faktisk meget strategisk omkring, hvordan jeg deler mine børn, og jeg overvejer det ret meget. Jeg vil ikke vise dem i private situationer, jeg får dem ikke til at optræde for kameraet ved at stille dem spørgsmål og den slags.
– Jeg viser generelle ting fra vores liv, men jeg deler ikke deres navne eksempelvis. Det er ikke sådan, at jeg har noget imod, at der er billeder af dem på nettet, men det handler i højere grad om, hvordan deres digitale fodaftryk kommer til at se ud, hvis deres navne bliver søgt efter, siger Annie Samples.
Men hvis der så bliver søgt på dig om 10 eller 20 år, tror du så ikke, der stadig vil være et stort digitalt fodaftryk for både dig og dine børn?
– Jo, men de billeder, jeg deler, er de samme, som jeg ville have stående på et kontor, hvis jeg havde sådan et arbejde. Det er ikke billeder, jeg ville gemme væk, og det er ikke for intimt.
Trine har mistet tre af sine børn: "Jeg ville aldrig have været det foruden"
Der er stadig tusindvis af mennesker, der følger dig og ser dine børn. Hvad tænker du om det?
– Det er ikke for at sammenligne mig med dem, men jeg tænker også på, hvordan Kongehuset eksempelvis deler billeder af deres børn. Det er meget gennemtænkt og strategisk. Og det er den samme slags strategi, som jeg har implementeret. Jeg deler noget, men ikke alt.
Hun oplever, at andre influencers, særligt i USA, i højere grad får deres børn til at “optræde” for kameraet. Hun oplever også, at andre deler meget private detaljer om deres børn eller sågar viser billeder af børnene uden særlig meget tøj på. Det ville hun aldrig selv gøre, siger hun, og det budskab vil hun gerne være med til at fremme.
For hende handler det derimod om at vise, hvad hun selv laver. Men når børnene er med hende, vil hun ikke klippe dem ud.
– Mit indhold handler om mig. At mine børn er sammen med mig, er ikke det samme, som at de er “the stars of the show”, siger Annie Samples.
Lovgivning eller ej
Når Annie Samples laver kommercielle samarbejder på sine profiler, er det ofte med udflugtsmål som Legoland eller Knuthenborg Safaripark.
– Familieaktiviteter, som kan gøre familielivet sjovere. Jeg har også et samarbejde med et firma for ladcykler og med Dansk Arkitektur Center. Men folk er også naturligt nysgerrige på, hvilket tøj jeg køber til mine børn, eller hvilken klapvogn vi bruger. Så den slags samarbejder laver jeg sommetider også, forklarer Annie Samples.
I den amerikanske delstat Illinois har de vedtaget ny lovgivning, som træder i kraft 1. januar 2024, der skal sikre, at børn, der bliver vist på sociale medier, bliver betalt for deres “arbejde.”
Loven fastslår, at hvis en mindreårig på 16 år eller derunder medvirker i mindst 30 procent af en voksen influencers indtægtsgenererende video eller andet onlineindhold af en periode på 30 dage, vil den mindreårige være berettiget til en andel af indtægten.
– Jeg støtter, at børnene bliver kompenseret, og jeg er bestemt imod familie-vlogging, hvor man deler enormt meget information om børnene. Hvis der blev vedtaget en lov i Danmark, som sagde, at jeg ikke kunne vise mine børn i noget af mit sponsorerede indhold, så ville jeg selvfølgelig følge det. Men igen, jeg synes, jeg deler mine børn på en respektfuld måde uden at overdele dem, siger Annie Samples.
Interesseorganisationen Børns Vilkår ser positivt på, at man i USA er begyndt at se på, hvordan man kan regulere området. Men samtidig er de bekymrede for, at lovgivningen kan være med til at blåstemple det at dele indhold med sine børn i kommercielt øjemed, siger Kathrine Elmose Jørgensen, der er digital medieekspert hos Børns Vilkår, til femina update.
– Det løser ikke alle de øvrige udfordringer, der er forbundet med den her praksis. Der er stadig risiko for, at de her billeder bliver misbrugt i børnepornografiske sammenhænge, til at lave mobbe-profiler eller til identitetstyveri. Derfor mener vi ikke, at vi kan nøjes med den her form for lovændring.
Da hun flygtede ned ad vejen, tænkte hun på sin fire uger gamle søn, som stadig var i huset
Børns Vilkår håber på en adfærdsændring blandt forældre og influencere, som deler billeder af deres børn på nettet. Forældre skal blive mere bevidste om de konsekvenser, der kan være forbundet med delingen og først og fremmest blive bedre til at spørge deres børn om lov til at dele – og respektere deres svar, siger Kathrine Elmose Jørgensen.
– Vi mener ikke, at forældrene skal dele på åbne platforme i de tilfælde, hvor børn ikke har mulighed for at give samtykke. Og det har de jo sjældent, fordi særligt mindre børn ikke ved, hvad de siger ja til, og ikke kan forudse de potentielle konsekvenser af delingen.
Børns Vilkår mener, der er behov for en ændring af delingskulturen på dansk jord. Det kunne i første omgang være et adfærdskodeks, som alle influencere skulle skrive under på og følge.
– Hvis det heller ikke ændrer på kulturen og adfærden til børnenes fordel, så må det ende ud i et forbud mod i første omgang at bruge billeder af børn i kommercielle sammenhænge på sociale medier, mener Kathrine Elmose Jørgensen.
Ved forældrene bedst?
Annie Samples understreger, at hendes børn er hendes førsteprioritet, og at hun altid vil lytte til dem, hvis de skifter mening om at blive fotograferet og delt. Beder de hende nogensinde om at slette indhold, vil hun gøre det med det samme.
Men hun oplever udelukkende, at hendes børn synes, det er sjovt. Hun fokuserer i øvrigt på, at det indhold, hun filmer, sker naturligt og ikke opstillet.
– I mange tilfælde får vi “bare” oplevelserne betalt, og de samarbejder, som jeg er blevet direkte betalt for, er det mig, der medvirker i. Hvis det er noget, der gør livet nemmere eller sjovere for hele familien, eksempelvis ladcyklen, kan mine børn godt sidde med på cyklen.
– Men jeg ville ikke lave reklamer med direkte udgangspunkt i mit barn, siger Annie Samples.
Kathrine Elmose Jørgensen fra Børns Vilkår anerkender, at der kan være nuancer eller situationer, hvor man ville kunne dele et billede af sit barn på internettet.
– Men det er jo sjældent sådan, at der bare deles et enkelt billede om året på f.eks. barnets fødselsdag. Og selv hvis man kun delte billeder af barnet bagfra, aldrig i kompromitterende situationer eller slørede barnets ansigt, er det stadig med til at skabe en online identitet og en fortælling generelt om det her barns liv. Det, synes vi, er problematisk.
Men er det ikke forældrene selv, der kender deres børn bedst?
– De fleste forældre kender deres børn rigtig godt. Men det er de færreste forældre, der kender internettet og de måder, hvorpå billedmateriale kan blive misbrugt på internettet. Det, som vi sætter spørgsmålstegn ved, er, i hvor høj grad forældrene ved, hvad de udsætter deres børn for, når de lægger de her billeder op, siger Kathrine Elmose Jørgensen.
David var den første til at bryde lydmuren: “Jeg har været sammen med en anden”
Annie Samples synes, det ville være udtryk for en overdreven magtanvendelse, hvis man ved lov eksempelvis besluttede, at børn skulle fjernes fuldstændig fra sociale medier.
– Jeg mener, at der bør gøres mere for at forhindre og retsforfølge folk, der bruger internettet til børnepornografi i stedet for at slette børn fra samfundet. For hvor går grænsen så? Hvis vi forlader huset med vores børn, er der også en risiko for, at nogen kan tænke upassende om dem, så skal vi bare gemme vores børn væk derhjemme?
– Men jeg er enig i, at der er mennesker, der deler deres børn uden respekt eller hensyn, og det håber jeg virkelig, folk kan blive klogere på.
Annie Samples vil fortsætte med at dele indhold om sit liv, også når hendes børn er ved hendes side. Men skulle der ske lovændringer på området, vil hun følge det, siger hun.
– Jeg tror ikke, der er nogen, der bevidst deler noget med dårlige intentioner. Men jeg håber, at vi på en respektfuld og venlig måde kan hjælpe hinanden med at blive klogere.
Vil du lytte til femina update? Så lyt til vores podcast, hvor vi en gang om ugen dykker ned i en af de største historier fra vores verden og folder den ud for dig. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify: