Samfund
11. august 2025

Generation Z gør sig klar til tredje verdenskrig: Våbnet er ironisk distance

De unge smiler gennem smerten i ny trend på TikTok.
Af: Sigrid Conradsen Nielsen
gen z

Den unge generation viser, hvilke outfits de vil klæde sig i, hvis tredje verdenskrig bryder ud.

Genrefoto: Unsplash

Det er ikke nogen nyhed, at verden er af lave. Bomber, hungersnød og trigger warnings er blevet almindelige i vores feed, hvor krig og kostråd pludselig eksisterer side om side.

Men nu er det som om, at den sammensatte SoMe-menu koger ind til én ret. Sådan ser det i hvert fald ud, når man åbner TikTok, hvor en ny gør-dig-klar-med-mig trend hersker. Alt sammen med fænomenet ‘World War 3 Fashion’ som udgangspunkt.

Trenden går kort sagt ud på at vise, hvad man kan have på, når tredje verdenskrig banker på døren. Og så er der ellers dømt popmusik og catwalk i slowmotion, når armyjakker, camouflageparaplyer og spionbriller vises frem. For hvad kunne være vigtigere end at se godt ud?

Vi snakker stilsikre tøjkombinationer og poseringer, der imiterer dem, man ser på videoer fra Copenhagen Fashion Week i øjeblikket. Ikke en mine fortrækkes hos de unge, når de med en ironisk alvorlighed slentrer forbi kameraet og viser deres kuraterede krigskollektioner frem.

I en anden video viser TikTok-brugeren Elijah2636 sine nye. shorts, der giver ‘sygt søde tredje verdenskrig-vibes’. I andre videoer uddeles der blandt andet også tips og tricks til, hvordan man får læbestiften til at holde i slagmarken.

Ironien som et skjold

Man dvæler ikke ved den overhængende fare, men griner af verdenssituationen i den nye trend. Og det er tilsyneladende ikke kun tilgangen på TikTok, men et helt mantra for den unge generation. Sådan lyder det i hvert fald ifølge flere adspurgte unge i The Guardian, som kalder den ironiske undertone for et definerende karaktertræk i deres generation.

– Gen Z er ikke bare ironiske og absurde, men også vrede og kyniske. Der er lidt en stemning, som er sådan: hvis ikke jeg griner, så græder jeg, siger en 25-årig til avisen.

I artiklen sammenlignes generation Z-humoren med jargonen hos de ældre artsfæller, millenials. Selv når man kigger på de to generationers forskellige brug af emojis, bliver det klart, at en opgivende ironi har sneget sig ind hos de yngre, skriver mediet.

– Hvor millenials bruger emojien, der græder af grin, bruger gen z det døde kranie til at vise, at de griner.

Og selvom TikTok-trenden primært udspiller sig på amerikanske teenageværelser, er ironien og vreden også at spore på frontlinjerne, hvor det virkelig gælder. Det så vi for eksempel, da unge ukrainske soldater gik viralt for at råbe “Go fuck yourself” til et russisk krigsskib ved invasionen i 2022. Se videoen her

Den ironiske trend møder hidtil ingen kritik i hverken medier eller kommentarspor. Og fra Danmark, hvor vi (syv, ni, tretten) stadig har fred, er det let at trække på smilebåndet over krigsmodebølgen på TikTok. Vi må se, om humøret holder, hvis russerne virkelig kommer…

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.