linkedin
Samfund

De unge er helt vilde med … LinkedIn?

10. oktober 2023
Af Silje Qvist
Foto: Unsplash, Silje Qvist
Teenagere bruger flittigt mediet LinkedIn. For dem er det et happy place, der udelukkende har god energi og spændende mennesker.

Det er mediet, hvor du kan give et professionelt, virtuelt håndtryk til verden og finde nye forbindelser.

Men LinkedIn er også for mange (mig selv inkluderet) en smule tørt, lidt for konkurrencepræget og for seriøst til, at man kan bruge mere end højst et par minutter derinde.

For mange i generation Z, som er født mellem 1996-2015, er det en anden snak. Det er et sted, som de unge kalder deres “happy place”, fordi det hylder bedrifter og forbindelser. De kan følge inspirerende mennesker og høre mere om deres arbejde.

På LinkedIn undgår de unge også at se dårlig energi fra folk, der brokker sig på TikTok, sort humor i memes på Facebook, eller såkaldte thirst traps (læs: mennesker, der skal se lækre ud på video). Og så er det en af de eneste sociale medier, hvor der ikke er nogen trolls (læs: anonyme mennesker, der opfører sig ret dårligt på internettet).

Det skriver det amerikanske medie The Cut.

Zachary Clifton, der er gymnasieelev og storforbruger af LinkedIn, siger følgende om mediet til The Cut:

- Det er sådan et festligt, positivt og opløftende miljø. Jeg synes ærligt talt, at det er mere sundt at fejre folks professionelle eller akademiske succes på LinkedIn end at være på Facebook, som er fyldt med sladder og spekulationer.

Han har selv været på LinkedIn, siden han var 14 år gammel.

For at være på LinkedIn skal du minimum være 16 år gammel, men på mediet kan man finde mange unge, der er yngre end minimumsalderen, skriver The Cut.

De unges (eller kald dem Gen Z) entusiasme kan være grunden til, at Facebook er ved at være godt forældet, X (det tidligere Twitter) er ved at svinde ind, mens LinkedIn vokser: Mængden af opslag er vokset med 41 procent mellem foråret 2021-2023.

- Gen Z er en af de demografier på LinkedIn, som er hurtigst voksende, siger Andrew McCaskill, som er LinkedIn Carrer Expert (læs: rigtig skarp på LinkedIn).

Kigger man på, hvilken type unge der er på LinkedIn, så kommer de fra begge sider af klasseskellet, fortæller Ana Homayoun, der er privat akademisk rådgiver og har skrevet en guidebog om, hvordan man navigerer i hyperkonkurrencemiljøer og præstationskultur.

Det er både de unge, som er ivrige efter at blive på toppen, men også de, der stræber efter at nå dertil.

Ana Homayoun har erfaret, at de unge gymnasieelever i højere grad tænker på deres karriere, fordi de i stigende grad er skeptiske over værdien af at tage en videregående uddannelse og ikke nødvendigvis ser det som et mål.

- På LinkedIn har de mulighed for at finde information om karriere og arbejdsliv, og så kan de arbejde på at opbygge et professionelt netværk, før de starter på en videregående uddannelse eller i stedet for at starte på en uddannelse, siger Ana Homayoun.

Den konkurrencekultur, som der kan herske på LinkedIn, mener gymnasieeleven Zachary Clifton ikke er et problem for ham. Faktisk mener han, at det kan neutralisere jalousi, hvis man fejrer andre, der opnår ting, man ikke selv opnår.

Det er sådan, det skal være på sociale medier, mener han.

Men Ana Homayoun kan godt blive bekymret over, om de unge kommer til at lægge et for stort pres på dem selv, hvis de starter med at være på LinkedIn i en meget ung alder. De skal have lov til at få informationer fra LinkedIn, men de skal ikke blive overvældet eller tænke, at de bliver nødt til at være der på, når de er 15 år gamle, mener hun.

Vil du lytte til femina update? Så lyt til vores podcast, hvor vi en gang om ugen dykker ned i en af de største historier fra vores verden og folder den ud for dig. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:

Læs også