Ruben Ostlund
Samfund

Da han mødte sin kommende kone, var der noget, der irriterede ham: "Det endte med et kæmpe skænderi"

27. september 2022
Af Aja Nøhr Larsen
Foto: Joel Saget/AFP/Ritzau Scanpix
Hvis vi ikke vil have, at kvinders skønhed skal spille en magtfuld rolle i samfundet, skal vi undgå, at det er manden, der betaler regningen. Det mener Ruben Östlund, som sætter emnet på spidsen i sin nye film.

Vi kender alle situationen. Der er flirt i luften, vin på bordet og alt er i skønneste orden, lige indtil tjeneren spørger:

"Hvem skal have regningen?"

Er det usexet, hvis manden vil splitte regningen? Og kan man godt gå ind for ligestilling og stadig gå ud fra, at det er manden, der betaler?

Det er en diskussion, som er lige så gammel som selve ligestillingsdebatten.

I et nyt interview med Berlingske har den svenske filminstruktør Ruben Östlund en stærk - og måske - kontroversiel holdning til det akavede spørgsmål.

Han er kendt for filmene "Force Majeure" og "The Square", som begge kan sætte gang i snakken ved middagsbordet, fordi de udstiller meget menneskelige dilemmaer.  

Sådan er det også med hans nye film "Triangle of sadness", hvor Ruben Östlund netop viser et par, der kommer op at skændes over spørgsmålet om, hvem der skal betale den.

Scenen udspillede sig i instruktørens eget liv, kort efter at han mødte sin kone. Han havde inviteret hende til Cannes, hvor han sad i juryen til filmfestivalen, og aften efter aften oplevede han at være den, der skulle betale regningen.

- Hun sagde selv, at hun ville betale den næste middag, men da regningen kom, tog hun den ikke. Jeg var meget i tvivl, om jeg skulle betale eller ej. Jeg endte med at betale, men jeg var virkelig utilfreds, og det endte med et kæmpe skænderi, der varede hele aftenen, fortæller instruktøren til Berlingske.

I scenen fra filmen er begge karakterer fotomodeller, og derfor bliver argumentet om løn bragt i spil, da mandlige modeller, ifølge filmen, får lavere løn end kvindelige. Generelt tjener mænd flere penge end kvinder. Og hvem skal så egentlig betale?

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Ruben Östlund mener, at kvinders skønhed er en magtfaktor og valuta i sig selv, og at det kommer af, at det kapitalistiske system, har gjort os alle til en vare. Når manden står for den økonomiske valuta, opstår der derfor en transaktion, hvor det forventes, at kvinden bringer hendes valuta i spil – typisk i form af seksuelle ydelser.

- (…) når en kvinde mener, at en mand skal betale, så antyder hun jo også, at der er en lovning på nogle andre ydelser, mener Ruben Östlund.

Han forklarer, at det, som manden i filmen siger fra overfor, er, at en kvindes værdi ligger i hendes udseende og seksualitet. Ruben Östlund understreger sin pointe ved at fremhæve et paradoks, der ligger i at tale om ligestilling, samtidig med, at man forventer, at det er manden, der betaler.

- (…) du fastholder en del af nogle gamle kønsroller, samtidig med at du taler om lighed.

"Triangle of Sadness" kan ses i biograferne.