- Jeg har været i branchen i mange år, og det er lang tid siden, jeg har oplevet en så stor efterspørgsel. Vi må indrømme, at det har overrasket os, men vi er klar på at få så mange ud, som det kræves.
Ordene kommer fra Michael List. Han er partnerchef i Aller, der ejer femina, og allerede i den første weekend blev han tvunget ud på landevejen for at levere nye magasiner ud til kunderne i flere af de butikker, der måtte melde udsolgt af femina, fortæller han i en pressemeddelelse.
Genkomsten af femina som månedsmagasin efter et års pause har nemlig vist sig at være så stor en succes, at flere hundrede forhandlere løbende melder om udsolgt. Derfor er Aller nu gået i gang med at trykke endnu flere magasiner.
- Det er helt overvældende, og vi er selvfølgelig meget taknemmelige for den flotte modtagelse. Det overgår vores vildeste forventninger, fortæller chefredaktør på femina, Anne Wittorff i samme pressemeddelelse.
Oprindeligt var håbet at sælge omkring 10.000 magasiner af det første nummer, men det håb blev indfriet allerede efter den første weekend i salg. Nu ender det endelige oplag på omkring 30.000 magasiner. Det viser, at der stadig er et stort publikum til printmagasiner på trods af de mange dommedagsprofetier.
- Det var netop på grund af stor efterspørgsel blandt vores læsere, at vi turde bringe det tilbage til live. Men det var selvfølgelig en chance at tage i et hårdt marked, så det er en stor lettelse, at der findes en masse læsere stadig, siger Anne Wittorff.
For den nye direktør i Aller, Michael Aller, der er sjette generation i familieforetagendet, er det glædeligt, at det er lykkedes at skabe nyt liv i netop det brand, der var med til at starte det store medieselskab, der nu er til stede i hele Norden.
- femina er jo Laura Allers idé, et blad, hun var med til at skabe for mere end 150 år siden. Det er Danmarks ældste ugeblad, og siden dets begyndelse har det altid haft kvinderne i centrum. Det har været – og er – en vigtig stemme i medielandskabet.
Femina er Danmarks ældste ugeblad, men sidste år valgte man at stoppe udgivelsen på papir. Man har hele tiden holdt fast i online-udgaven. Men nu et år efter, erkender man, at det var en fejl.
Lyt til 'Bachelorette'-podcasten ‘EJ EJ EJ!’ hver fredag der, hvor du normalt finder dine podcasts - eller herunder.