Annonce
Karriere og penge
11. september 2025

Overvejer du at sige op eller skifte job? Så stil dig selv disse tre spørgsmål

Det kan være hårdt at vende tilbage på jobbet efter sommerferien, og det går ofte ud over motivationen. Men hvor slemt skal det være, før man skal reagere på det? Og hvordan i så fald? Det kommer ekspert med en række gode råd til.
Af: Julie Voldby Bruun
arbejdsglæde

Hvor meget skal ens arbejdsglæde og motivation dale, før det er på tide at reagere? Det svarer ekspert Ene Charlotte Krog på.

Foto: Unsplash

Kalenderen siger september, og sommeren er officielt ovre. Årets største og mest ventede ferie, sommerferien, er for de flestes vedkommende afviklet og slut, og nedtællingen til efterårsferien er for nogle allerede begyndt - mens andre må se længere efter juleferien.

Selvom ferie er dejligt, så skal det helst heller ikke være sådan, at man begynder at glæde sig til den næste ferie samme dag, som man vender tilbage til jobbet. Er det alligevel tilfældet, så er du langt fra alene. August er nemlig den måned på året, hvor flest danskere skifter job, tæt efterfulgt af september måned.

Det er der en grund til, fortæller Ene Charlotte Krog, der er direktør for HR-services i konsulenthuset Ballisager, der udover at arbejde med rekruttering, trivsel og teamudvikling også tilbyder coachingforløb til fastlåste og udbrændte medarbejdere.

Annonce

- Sommerferien er den største pause, vi har, med tre ugers sammenhængende ferie. Det giver plads og mulighed for at reflektere over, hvad jeg laver, og hvad jeg gerne vil lave. Det samme ser man efter barsel og længere sygemeldinger.

Tre simple spørgsmål der gør dig klogere

Men hvad er egentlig det første tegn på, at et jobskifte kan være undervejs?

Udover at man har mindre lyst til at komme på arbejde, er mindre fokuseret på sine opgaver, og i det hele taget ser mindre positivt på arbejdspladsen, så er der også et par andre små hints, man skal være opmærksom på, siger Ene Charlotte Krog.

Annonce

- Hvis man begynder at lede efter fejl, og det, man før syntes var sjovt og spændende eller bare en lille udfordring, der let kunne fikses, pludselig vokser sig store, så er der nogle ting, der er ved at køre af sporet, slår hun fast.

Hvornår skal man tage det alvorligt?

- Hvis du ikke er glad, når du er på arbejde, og det også er begyndt at fylde uden for arbejdet, selvom du har prøvet at ændre på tingene, så skal du tage det alvorligt, siger hun.

Vi bruger så mange timer på jobbet, men det må samtidig ikke tage mere af din energi, end det giver dig, lyder Ene Charlotte Krogs råd. Derfor kommer hun med tre simple spørgsmål, man kan stille sig selv, hvis tvivlen nager.

Annonce

1. Hvornår har jeg sidst grinet på arbejdet?

2. Hvornår har jeg sidst følt mig succesfuld på arbejdet?

3. Hvornår har jeg sidst haft en god følelse, når jeg gik hjem fra arbejde?

- Hvis man ikke kan huske det, så synes jeg bestemt, at det er tid til at gøre noget, siger hun og tilføjer:

- Men det “noget” er jo ikke nødvendigvis at trampe ind til chefen og aflevere sin opsigelse. Det kan være flere ting. Men man skal tage sig selv alvorligt nok til at gøre noget ved det, vi er alle sammen ansvarlige for os selv.

Annonce

Nysgerrighed er nøglen

Først og fremmest handler det om at være undersøgende over for sig selv og spørge sig selv: “Hvad er det egentlig, der gør, at jeg har det sådan her?”

Og har man en god kollega på arbejdspladsen, der kender en godt, kan det også være en god ide at snakke med den person. Hvis det oven i købet er en kollega, der ikke altid er enig med dig, er det faktisk en fordel, fortæller Ene Charlotte Krog.

- Spørg en, der ikke bare nødvendigvis stryger dig med hårene, fordi det lærer vi sjældent så meget af. Spørg i stedet en, som ikke nødvendigvis giver dig ret, siger hun.

Annonce

Derudover er der også en anden, man kan gå til: chefen. Og det er i virkeligheden den mest konstruktive måde at håndtere sin tvivl på, mener hun. Udover at være ærlig og bede om hjælp til at få motivationen tilbage på rette spor, så er det for nogle også en mulighed at bede om ekstern coaching. Det at få et blik udefra kan nemlig være faciliterende for afklaringsprocessen.

- Det handler også om at vurdere, om det, du er utilfreds med, er noget, der faktisk godt kan løses. Det kan både være meget job- og opgaverelateret, men det kan jo også være mere relationsorienteret, siger hun og fortsætter:

Annonce

- Uanset hvad handler det om at løsne op for oplevelsen af fastlåsthed ved at være lidt nysgerrig, både på sig selv men også åben for perspektiver fra andre. Gør man ikke noget, sker der ikke noget, man misser de skud, man ikke tager.

På egen banehalvdel

Har man derimod affyret de skud, man havde i bøssen, og stadig ikke haft held med at få genoprettet motivationen og arbejdsglæden, så er det nok på tide at indtage nye jagtmarker. Men før man bevæger sig derud, kommer Ene Charlotte Krog med sine anbefalinger til, hvordan man siger op på den rigtige måde - og hvordan man ikke skal sige op.

Annonce

- En dårlig måde er at smække med døren. Selvom det lyder lidt gammelt i dag, så holder den altså stadigvæk. Dels spørger den nye arbejdsgiver typisk om referencer, måske du senere vil søge tilbage til virksomheden, eller du risikerer at møde din forrige chef i et nyt job. Så der er rigtig meget godt ved at sørge for at komme nogenlunde pænt ud af døren, slår hun fast.

I Ballisagers seneste rekrutteringsanalyse fra 2025 fremgår det, at hvis man er i gang med at søge videre ind i et nyt job, så er det største turn-off for en ny arbejdsgiver, at man taler negativt om tidligere arbejdsgiver.

Annonce

Hvis man har noget kritik, man gerne vil italesætte - det kan eksempelvis være gennem et exit-interview, som mange virksomheder holder for at blive klogere på, hvorfor medarbejdere siger op - så har Ene Charlotte Krog en klar anbefaling til, hvordan man skal levere kritikken.

- Jeg vil foreslå, at man i sin feedback af virksomheden prøver at holde bolden meget på egen banehalvdel. Så i stedet for at sige: “Chefen var en idiot,” så kan man sige: “Det har været svært for mig at håndtere situationer, hvor jeg sad sammen med Peter, og vi var uenige om nogle ting. Det har betydet noget for min jobmotivation,” fortæller hun og fortsætter:

Annonce

- Jeg synes også, at det er relevant nok at komme af med sit feedback. Man skal bare virkelig tænke over måden at gøre det på. En god leder skal kunne tåle også at få nogle råd med på vejen, hvis formen og hensigten er ordentlig. Hvis man kan lykkes med det på vej ud af døren, så går man sandsynligvis også videre ud i joblivet både lettet og med god energi, slutter Ene Charlotte Krog.

Annonce

Læs mere om:

Annonce

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.