Løb

Forbedr din løbetid – uden at løbe!

Du kan sagtens blive en hurtigere løber uden at løbetræne. Træn hjemme på stuegulvet – og bliv både hurtigere på fødderne og mere modstandsdygtig over for skader. Træningsekspert og opvarmer til FEMINA Kvindeløb Anna Bogdanova viser hvordan.

Har du ambitioner om at slå din gamle 5- eller 10-kilometer-tid i år, er det nu, du skal gøre kroppen klar. Én ting er nemlig sikker – du bliver ikke hurtigere af at løbe dine sædvanlige ture. Jo stærkere og smidigere din krop er, jo lettere vil hvert skridt, du tager, føles. Det kræver, at vi skaber en god grundstyrke – og det kan klares med enkle styrkeøvelser derhjemme.
 
SE MERE: Anna Bogdanovas styrkeøvelser til bedre løbetid
 
Derfor kan (den rigtige) styrketræning forbedre din løbetid:
 
Bedre motorik og muskelkoordination
Når du har god bevægelighed i dine led, aktiverer du flere muskelfibre og får bedre løbeøkonomi og kraftudvikling. Du vil fornemme, at du næsten svæver over jorden i stedet for at falde ned som en sæk kartofler ved hvert skridt.
 
Refleksiv kernestabilitet og -styrke
Mavemusklernes vigtigste opgave er at holde igen og stå imod. Derfor vil du ved at forbedre din evne til at modstå rotation omkring rygsøjlen med øvelserne her sikre, at den kraft, som du genererer med benene, bruges til fremdrift frem for til rotation.
 
Bevægelige hofter og aktive, eksplosive baldemuskler
Baldernes vigtigste funktion er at agere din kraftfulde motor – men hvis de sover, hvilket de gør hos ni ud af 10 kvinder, så er det hofter, lænd og forlår, der belastes. Ud over større skades-potentiale mister du også fart på det. Får du fat i balderne og træner dem eksplosivt, kan det forbedre din løbehastighed og udholdenhed.
 
Bedre evne til at neutralisere træthedsstoffer
Stærkere muskler kan klare mere intens belastning, og de kan klare at arbejde længere uden at blive udmattede og miste power.
 
 
Læs mere om: